aanhaalmoment wielbouten

Gestart door Thunderbird, 25-11-2016 20:43:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thunderbird

Ik heb een wintersetje op de kop getikt en ben van plan zelf te gaan wisselen.

Kan iemand mij vertellen wat het juiste aanhaal moment is voor de wielbouten?
There's no substitute for cubic inches. (Roffel komt aardig in de buurt)

elianmars

Ik lees vaak 110 Nm, ik zet ze op 120 Nm vast.

StefanCJ

Zelf zet ik ze altijd op 130nm vast.

Peultje

110Nm is voorgeschreven. Velen hier zijn eigenwijs en doen meer.....
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70R^2

110Nm voorgeschreven, ik doe 115Nm :) dan voel ik mij lekker recalcitrant ;D

Benny850

Op 110. Niks meer en minder.

elianmars

Hoeveel Dirktonmeter is 110 Nm eigenlijk?  ;D

jkV70

Zonder de schroefdraad in te vetten! Anders is je aanhaalmoment het raam uit.

Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

classicT5

Kwartslag voor breken :)

Ik doe 120, maar officieel is 110 (ben eigenwijs :))

UserID6342

Citaat van: elianmars op 25-11-2016 21:09:31
Hoeveel Dirktonmeter is 110 Nm eigenlijk?  ;D
Proest.... iedereen weet dat ik nooit geen momentsleutel gebruik bij de wielbouten, maar alles vast zet met de luchttol.  En ja, ik zit dan heel dicht bij de 120-130Nm in de buurt op het gevoel.  Maar ik kan dit niet iedereen aanraden natuurlijk want je moet je gereedschap gewoon goed kennen en voor een leek zal het standaard dan veels te vast zitten.

persoonlijk vind ik 110Nm veel te los en zou eerder met een momentsleutel voor de 120-125 gaan. heb er al teveel op 110 Nm zien loslopen....

henry classic v70

Na een paar dagen rijden trek ik de bouten altijd nog een keer na (120 Nm)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Bouke

Ik zet ze altijd op 130nm en dat werk prima vind ik zelf. 110 is echt te weinig.

Luz

120nm, ik vertrouw nooit blind op de lucht tol. Is 1x verkeerd afgelopen, dat verleer je dan snel...
"A great pleasure in life is doing what people say you cannot do."

RemkoT5

Ik trek ze ook vast op 120 Nm  (+/-) daar ik niet weet hoe nauwkeurig mn momentsleutel is.

diederickvolvo



Ik doe ze altijd net te los, dan weet je zeker dat ze lostrillen :eusa_whistle: