Stuurbekrachtigings perikelen

Gestart door Martijn-V70, 15-12-2016 16:39:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn-V70

De afgelopen twee weken zijn bij mij in chronologische volgorde eerst de stuurbekrachtigingspomp vervangen en daarna het stuurhuis. Nu blijft er een jankend geluid aanwezig dat mee op en neer gaat met het toerental van de motor. Dit was ook de reden waarom we onderdelen zijn gaan vervangen in het stuurbekrachtigings systeem.
Nu heb ik de auto vandaag opgehaald en ga ik er maandag weer mee heen zodat ze verder kunnen zoeken naar de oorzaak. Er waren al ideeën betreffend de aansluiting van de pomp op de toevoerleiding waarin een spiraal/veertje zou zitten wat er bij verkeerde montage voor zou kunnen zorgen dat het systeem zijn druk niet kwijt kan en daardoor gaat janken/zingen?

Iemand hier ervaring mee of een idee wat het misschien anders is?

Gr. Martijn.

leons850

Dynamo, aircopomp (als je airco hebt) meeloop rol multiriem of distributie riem, waterpomp, spanrol multi of distributie riem?

Probeer het geluid eens op te wekken en voorzichtig een beetje siliconespray op de verschillende lagers van de rolletjes te spuiten en kijk bij welke het geluid veranderd of verdwijnt.

Kan een hele zoektocht zijn.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Martijn-V70

Citaat van: leons850 op 15-12-2016 16:43:38
Dynamo, aircopomp (als je airco hebt) meeloop rol multiriem of distributie riem, waterpomp, spanrol multi of distributie riem?

Probeer het geluid eens op te wekken en voorzichtig een beetje siliconespray op de verschillende lagers van de rolletjes te spuiten en kijk bij welke het geluid veranderd of verdwijnt.

Kan een hele zoektocht zijn.

Yeah! net wat ik hoopte... "not"  ;D
Het geluid hoeft niet opgewekt te worden, het is standaard aanwezig als de motor loopt. Het zit wel in het multiriem gebeuren want als de die verwijdert dan is het weg. De rolletjes en lagertjes zijn allemaal al gecheckt, dus hier begint nu wel interessant te worden... ;D
Het lawaai lijkt ook wel echt van de pomp te komen, zowel afgaand op het gehoor als op gevoel, hij resoneert ook (als je je hand er op legt dan trilt hij. Het geluid lijkt ook harder te zijn in de auto dan er buiten. De dynamo is al gecheckt en is het ook niet, maar goed, zo enorm technisch ben ik nou ook weer niet dat ik al die andere zaken kan uitsluiten maar ik vertrouw maar even op de "geleerden"  8)

leons850

Vooral de multiriem spanner kan gekke dingen doorgeven omdat hij soort van gaat klapperen.
Probeer die ook eens even.

Weet je verder zeker dat de pomp die gemonteerd is goed is?

Zou overigens wel heel toevallig zijn dat deze ook het zelfde geluid maakt.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Martijn-V70

Citaat van: leons850 op 15-12-2016 16:55:19
Vooral de multiriem spanner kan gekke dingen doorgeven omdat hij soort van gaat klapperen.
Probeer die ook eens even.

Weet je verder zeker dat de pomp die gemonteerd is goed is?

Zou overigens wel heel toevallig zijn dat deze ook het zelfde geluid maakt.

Die van de multiriemspanner neem ik mee!

De pomp moet wel goed zijn, is een nagelnieuwe.
Dit is na 2 gebruikte pompen die het probleem niet oplosten de derde pomp en deze is nieuw dus ik neem maar even aan dat 3x scheeprecht is...  ::)

j3r03n

Stuurolie goed op peil? Die van ons is erg kritisch, met jankende geluiden tot gevolg.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Martijn-V70

Citaat van: j3r03n op 15-12-2016 17:38:06
Stuurolie goed op peil? Die van ons is erg kritisch, met jankende geluiden tot gevolg.

Ik ga uit van wel, tenminste, als ik daar bij de garage al niet van uit kan gaan....  ??? ::)

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Martijn-V70


henry classic v70

Citaat van: Martijn-V70 op 15-12-2016 19:41:10
Citaat van: henry classic v70 op 15-12-2016 19:32:11
Is de multiriem vervangen?

nee

Spuit maar eens wat remmenreiniger op de riem, als het geluid dan weg is heb je de dader gevonden...
(kan nl stuurbekr.olie op de riem zijn gekomen, vinden ze niet fijn)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

razorx

Citaat van: Martijn-V70 op 15-12-2016 18:40:34
Citaat van: j3r03n op 15-12-2016 17:38:06
Stuurolie goed op peil? Die van ons is erg kritisch, met jankende geluiden tot gevolg.

Ik ga uit van wel, tenminste, als ik daar bij de garage al niet van uit kan gaan....  ??? ::)
Niet lullig bedoelt, maar als je een storing probeert te verhelpen is het nodig aannames te voorkomen. ;)

Martijn-V70

Citaat van: razorx op 15-12-2016 19:53:43
Citaat van: Martijn-V70 op 15-12-2016 18:40:34
Citaat van: j3r03n op 15-12-2016 17:38:06
Stuurolie goed op peil? Die van ons is erg kritisch, met jankende geluiden tot gevolg.

Ik ga uit van wel, tenminste, als ik daar bij de garage al niet van uit kan gaan....  ??? ::)
Niet lullig bedoelt, maar als je een storing probeert te verhelpen is het nodig aannames te voorkomen. ;)

Eens, maar altijd lastig als je zelf niet sleutelt. Kan ook niet alles in twijfel gaan trekken, er moet een basis van vertrouwen zijn, en die is er wel. Heb afgesproken dat er niks betaald wordt tot bekend is wat de storing veroorzaakt, en het verholpen is, dus dat komt wel goed.
Maandag eerst maar weer verder zoeken... Ben gelukkig vrij dus kan er bij blijven, vinden ze vast geweldig...  :eusa_angel: :eusa_angel: :eusa_angel:

Ries van de Zilverschuit

Is dat janken altijd of alleen bij een koude start en verdwijnt het als de motor warm wordt? Maak anders eens een opname van het geluid en zet dat hier neer.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Martijn-V70

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 15-12-2016 23:52:08
Is dat janken altijd of alleen bij een koude start en verdwijnt het als de motor warm wordt? Maak anders eens een opname van het geluid en zet dat hier neer.

Altijd, begint bij de start en stopt pas bij afzetten motor. Komt duidelijk bij de SB pomp vandaan. Warm of koude motor maakt niet uit. Zal proberen een opname te maken morgen.

UserID6342

De pompjes hebben ook niet het eeuwige leven en sneuvelen wel vaker. Luister zekerheidshalve even met een stethoscoop, dan kun je de plaats van het geluid beter / exacter bepalen