Acht keer is scheepsrecht. Het 9e leven begint...

Gestart door V702.5T, 13-01-2017 20:01:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

Door een luchtlekkage (valse lucht)  meet de LMM bij stationair en cruisen ( geen turbodruk) minder lucht (O2) dan er werkelijk binnenkomt.
De ECU heeft naar aanleiding hiervan dus de neiging te weinig benzine in te spuiten.
Echter wordt dit dus aanvankelijk  gecorrigeerd door de short term fueltrim (de leckluftkorrektur in bosch terminologie) later bestendigd door de longterm fueltrim.
Hiermee wordt dus juist voorkomen dat er te weinig benzine wordt ingespoten en er dus de juiste hoeveelheid benzine wordt ingespoten.
Het brandstofverbruik gaat dus juist niet omhoog.

Maar ... hiervoor zijn dan wel goed werkende sensoren voor nodig i.c. de LMM en de lambdasonde.
Als 1 van de twee foute informatie geeft kan de ECU op foute gronden denken dat er meer benzine moet worden ingespoten waarbij toch een hogere long term fuel trim gepaard kan gaan met hoger benzineverbruik.
Als het inhouden bij 3000 rpm direct verdwijnt bij vol gas geven is de lambdasonde eerste verdachte.
Bij vol gasgeven gebruikt de ECU nl. niet meer de info die via de lambdasensor binnenkomt, nog wel de info die via de LMM binnenkomt.

KIM

Klopt helemaal Piet. Ik was in mijn verhaal er even van uit gegaan dat iedereen snapt dat dit opgaat voor een normaal werkend systeem.

Piet

Of course  ;)
Maar TS verdacht de nokkenas- danwel de vliegwielsensor, terwijl op de symptomen afgaand, de lambdasonde of LMM veel meer verdachten zijn.

V702.5T

Mensen, bedankt voor 't meedenken! Ik ga maandag even uitlezen bij de dealer.
Op jullie reacties afgaand kán de Lambda wel eens verdacht zijn... Met de APK (tegelijkertijd met reparaties) was de CO waarde (te) hoog. Uiteindelijk kregen we'm erdoor dus wellicht was toen eea al niet helemaal fris meer.
Wordt vervolgd!

arjenT5R

Citaat van: V702.5T op 05-08-2017 10:50:06
Mensen, bedankt voor 't meedenken! Ik ga maandag even uitlezen bij de dealer.
Op jullie reacties afgaand kán de Lambda wel eens verdacht zijn... Met de APK (tegelijkertijd met reparaties) was de CO waarde (te) hoog. Uiteindelijk kregen we'm erdoor dus wellicht was toen eea al niet helemaal fris meer.
Wordt vervolgd!

Eigenlijk nu je dit er bij verteld is t wel redelijk 1+1 sommetje  ;D
Nieuwe bosch lambda er in en gaan  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V702.5T

Update.. .. ..

Vandaag laten uitlezen, waarschijnlijk is de 1e lambdasonde niet helemaal fris, met de nadruk op waarschijnlijk.
Dus vanmorgen besteld bij Bogijn voor ongeveer € 73,00, daar kun je 't gelazer niet voor hebben. Omdat ik weg moest toch de rode duivel meegenomen  :eusa_wall:
En dus na een paar kilometer gestrand. Steeds klotiger lopen, inhouden, bokken en tenslotte smoren. Nada-niemeer-niente starten dus....
KNAC breakdown gebeld, 5 kwartier later ANWB er bij. Auto krijgt géén of te weinig brandstof....
Relais 103 (standaard on board) vervangen, geen verschil. Druk op de injectorrail zakt snel weg. Brandstofregelaar of brandstofpomp.
Uiteindelijk met de LMM los naar huis gereden, van alles opgezocht over brandstofregelaar, locatie enz.
Maar die zit niét waar je 'm verwacht bij het subframe. @ leidingen gaan naar achteren vanaf het blok gezien en komen langs het filter. en naar de pomp. Nergens een regelaar te zien! Is dit normaal?????
Dan is de pomp verdacht, maar er moet toch een regelaar opzitten??? Wie weet raad?
Ga de vraag ook elders even stellen...

KIM

Bij mijn xc zit ie op de tank.
Bij de 850 achterop de brandstofgalerij.

V702.5T

Problemen de wereld weer uit. Brandstofpomp gedemonteerd, wat bleek... slangetje volledig los van de leiding. Gek dat ie geen brandstof krijgt.... vastgezet, proefgereden... als nooit tevoren ervan door gaan... wordt vervolgd.
In iedergeval in voorraad op t schap brandstofpomp, lambdasensor en een drukregelaar. Altijd handig.

V702.5T

Overmorgen komt dan eindelijk de lang verwachte gezinsuitbreiding!
De Convertible C70 2.3 T-5 automaat van mijn vrouw wordt afgeleverd / opgehaald.

Prachtig exemplaar gevonden met nét geen 2 ton op de klok, netjes onderhouden, bijgehouden en gebruikt, met lelijke Triton's er onder (worden deze winter opgeknapt bij Wheelcare). Voorzien van 5 traps automaat (jemig wat is dat vlug), zilvergrijze lak (426) en donker lederen interieur en zwarte kap. De meeste knopjes zitten er in en aangesloten  ;D Missend is de subwoofer bij de achterleuning, verder missen we niks volgens mij..

We hebben donderdag dus een bescheiden Volvo trein vanuit Zandvoort met de rode 855 T-5 voorop (Jacq rijdt er liever achteraan dan de weg zoeken) en de grijze in de binnenspiegel.

Wagenpark binnenkort gedeeltelijk eens fotograferen, 2 Volvo's en een MX5 voor de deur, een Engels brok werk ergens nog in de stalling (die mag niet op de foto  :-X )

Ypenburg wordt weer een stukkie mooier.

arjenT5R

Gratuliere! Maar volledig waardeloze post zonder plaatjes natuurlijk  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V702.5T

Citaat van: arjenT5R op 15-08-2017 19:12:45
Gratuliere! Maar volledig waardeloze post zonder plaatjes natuurlijk  ;D

En dan ook nog mn geld verdienen als fotograaf.... :-)

V702.5T

Missertje van de dag: op de A12 reed vanmorgen iemand achter in. Snelheid van ong. 40-50 km met een Ay!-Go!!!
Appen en rijden gaan niet samen zeg maar... Gelukkig net 2 weken geleden overgestapt naar een youngtimer allrisk verzekering tegen taxatiewaarde.
Schade bestaat uit bumpersteunen en een bumperschil. Komt wel weer goed.
Gelijk de R voorbumper, de achterspoiler en de spiegelkappen laten meespuiten. Wordt het ineens een andere auto  :eusa_dance:


StefanCJ

Aiiii. Blijft toch altijd balen. Niks zelf aan over gehouden?

yannickdv

Mooi moment om dat bovendek weer zwart te maken :D
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

arjenT5R

Ay-go is nu meer een Hij-Ging?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!