855 T-5 Holset HX35 & 740 T-5RWD

Gestart door Mathijs., 15-03-2017 22:18:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mathijs.

jaa zeker een verschil maar ben nog lang niet klaar met schoonmaken.

vrijdag ruimte gemaakt in de schuur en de T-5R staat nu binnen :eusa_dance:

Mathijs.

mensen even een vraagje, kan het zo niet duidelijk vinden maar denk dat ik het wel weet.

ik ben dus van plan om het blok uit de T-5R te gaan halen en er een ander goed blok terug in te plaatsen.
ik heb geen brug en ga dit dus met een motor takel doen, maar wat is nu wijsheid.

het motorblok compleet met versnellingsbak uit de auto tillen, de versnellingsbak buiten de auto aan de andere motor te monteren en dan het hele zooitje in een keer weet terug in de auto.

of, het het oude blok in de auto demonteren van de versnellingsbak. oude blok er uit, nieuwe er in en die dan weer monteren aan de bak.

wat is makkelijker, handiger en sneller? :eusa_think:

denk dat ik zelf voor de eerste optie ga, en ziet dit ook het meest op internet voorbij komen maar heb zo nog mn twijfels. vandaar de vraag

zal binnenkort weer eens een update doen van hoe het er voor staat met de  T-5R ;D

KIM

#17
Ik zou het met bak en al doen. Als je het andersom zou doen, kun je nog twijfelen of je de motor laat zitten maar nu....

Piet

Met bak en al inderdaad.
Verreweg het minst geklooi, heb het zo al meerdere malen gedaan.

Mathijs.

oke bedankt voor de snelle reacties.

afgelopen week in de avond uurtjes en vandaag al zoveel mogelijk gedemonteerd, hopelijk kan ik volgende week een motor takel lenen en kan het zooitje er dan uit  :eusa_dance:

Mathijs.

vandaag een 2.3 blok van een T5 opgehaald, compleet met handbak en turbo  :eusa_dance:

erg blij mee, weer een stapje dichterbij  8)

ga eerst alleen het blok monteren met de automaat bak van het andere blok, miss dat em dan later nog ga ombouwen naar handbak.




auto staat mooi droog binnen (momenteel wel wat minder compleet)



dit was em voor nu weer even, zat deze week nog niet veel kunnen doen aan het blok aangezien ik een weekendje schotland ga.
daarna is er weer tijd om te sleutelen ;D

Mathijs.

#21
dat is alweer een tijdje geleden.

er is het een en ander gebeurt aan de T-5 en T-5R. het motorblok van de R kan er bijna uit, ik heb alles al zover gedemonteerd ik het het blok er uit kan takelen.
ook alvast een motor takel geregeld.
wat een vieze vette zooi en een wirwar aan kabels.. :-\
heb maar even goed ruimte gemaakt want wel het dan onder de kap ook wat netter gaan maken, er lopen veel losse kabels door de motor ruimte oa voor het opgebouwde gassysteem. helaas is dit niet heel netjes gedaan.



maar voordat ik het blok er uit ging takelen eerst met een ander klusje aan de gang geweest.

de turbo van de T-5, deze floot altijd al mooi maar de laatste tijd bij een koude start ook wat blauwe rook. Ook was derubber ring van de olie retour leiding lek.
even tijdelijk vervoer geregeld aangezien ik de auto elke dag nodig heb en maar aan de klus begonnen.

T-5R de schuur uit, 't schip de schuur in.



het demonteren van de turbo viel mij mee, alles wou goed los komen en na een vrijdag middagje sleutelen lag de turbo op de werkbank. :eusa_dance:
nieuw turbopatroon besteld , en deze kwam dinsdag binnen. helaas was dit patroon niet de juiste.. met het blote ook niet te zien maar na het monteren wouden de wieltjes moeilijk rond.
de volgende dag langs geweest bij het bedrijf waar ik het patroon gekocht had en het probleem laten zien. hun zijn hier achteraan gegaan en het bleek idd dat het niet het juiste type was, niet mijn fout overigens.
een aantal dagen later kon ik gelukkig mijn complete turbo weer ophalen met nieuw patroon   :eusa_clap:



dit was ook in een middagje weer gemonteerd zonder al teveel problemen, en 't schip startte direct weer :eusa_angel:

loopt weer mooi nu, geen gefluit meer en hoef met ook niet meer te schamen als ik een parkeerplaat af rij omdat er een paar druppels olie liggen. ;D

oja ik had ook een setje apex veren van maruska hier op het forum gekocht. deze ook maar gelijk gemonteerd aangezien ik toch moest wachten op het nieuwe turbo patroon.



ik heb zo nog geen foto waar de T-5 op de apex staat maar ik ben erg tevreden met het resultaat!

morgen is het tijd om em eens goed te wassen, en de T-5R weer de schuur in de duwen om het blok te gaan demonteren :eusa_dance:


V70geRwin

Lekker bezig en prettig de nieuwe patroon.
Goed adres dus?

Mathijs.

Citaat van: V70geRwin op 02-06-2017 19:47:02
Lekker bezig en prettig de nieuwe patroon.
Goed adres dus?

Ik heb het patroon bij WK turbo gehaald, ik ben er tot zo ver tevreden over!

De R staat nu weer binnen en het motorblok is er gister middag uit gegaan.

Ik zal straks eens even kijken of het lukt om fotos te plaatsen

Mathijs.

zo het foto's uploaden lukt weer, vorige post staan de foto's nu eindelijk ook.

afgelopen weekend nog even bezig geweest. het blok is er uit :eusa_dance:

nu word het schoonmaken, kabelboom onder de motor kap netjes maken voor zover dat lukt, versnellingsbak omzetten, het "nieuwe" motorblok even nalopen en dan die er weer in bouwen.
het gaat allemaal niet zo snel maar doe het allemaal op mijn gemak in de avond uurtjes wanneer ik tijd en zin heb ;D




en nog een foto van 't schip, hij heeft een kleine facelift gehad en staat nu dus op apex veren


Mathijs.

een spoed klusje tussendoor gehad..

nadat de nieuwe turbo goed zn werk deed merkte ik na een aantal dagen op de dat BOV zn werk niet meer goed deed, hij lekte maar blies niet tot nauwelijks meer af.. >:(

los gehad alles schoon gemaakt en weer gemonteerd maar geen resultaat

maar nu wel tijd voor een leuke update die ik eigenlijk al wou doen dus gelijk maar een bestelling gedaan en vandaag de spulletjes ontvangen



het oude zooitje er af



en het nieuwe spul er weer op



hij lekt niet meer en blaast weer goed af :eusa_dance:
binnenkort nog even zwarte vacuĆ¼m slangetjes er op en dan ziet het er ook weer wat netter uit onder de kap

Mathijs.

De T-5R vnv voor het eerst gestart en hij loopt! ;D

helaas tikken de klepstoter van dit blok wel.. tja dat is de gok van een oud blok kopen zonder deze lopend gezien te hebben :eusa_doh:
ook lijkt het of de carter ventilatie niet helemaal goed werkt, terwijl ik deze wel vervangen heb..
voor de rest wou het blok zonder moeite starten.

nu heeft het blok nog meer even stationair gelopen en heb ik er nog niet mee gereden aangezien er 2 velgen (zwarte R velgen) naar de spuiter zijn, ik hoop deze vrijdag of maandag weer te kunnen ophalen.
deze komen dan weer onder de T-5 en de titans weer onder de R.

voor de rest wou de T-5 laats op mn werk niet meer starten, aantal keer geprobeerd maar na de eerste keer heel even aangeslagen te hebben zat er verder geen leven meer in..
even rustig na gedacht en de brandstof druk op de rail gecontroleerd, helemaal niks :eusa_think:
relais een keer eruit en erin gestoken en toen was het starten en lopen :eusa_dance:
momenteel rij ik nu rond met het relais van de T-5R maar daar moet nu dus wel even een nieuwe voor komen.

over 1,5 week heb ik vakantie en dan moet de T-5 klaar gemaakt worden voor een tocht naar Kroatiƫ.
wat ik nu op de planning heb is:
- Wiellagers voor vervangen
- Pu rubbers in de draagarmen
- 2 nieuwe banden op de R velgen + uitbalanceren en uitlijnen
- Olie + filter wissel
- Bakolie wissel
-Poetsen Poetsen Poetsen

dat was em voor nu



V70geRwin

Klepstoters kunnen bij trekken na een tijdje hoor.
Zeker als het blok (lang) stil heeft gestaan.
Anders een keer iets van reiniging er in.

Goed bezig  :eusa_clap:

Mathijs.

dit hoop ik idd ook!, zit nu goedkope action olie in, hiermee wil ik van het weekend even gaan rijden en er dan even een motor flush bij in te gooien, even stationair laten lopen om vervolgens Olie + filter te wisselen + toevoeging
Hopelijk gaat dit helpen!

Mathijs.

#29
vandaag de eerste meters gemaakt!

2 wielen van de t5 er onder gezet, toen de auto eens stationair goed warm laten lopen en de tikkende klepstoters waren zo goed als over.
dat is mooi, nu maar eens een stukje rijden.
eerst 2 km rustig gereden, niks aan de hand. alles voelt goed aan.
totdat ik een keer het gas goed in trap en het net lijkt of de automaat bak begint te slippen. gelijk van het gas en toen deed de bak helemaal niks meer, geen rare geluiden of iets dergelijk maar kreeg de auto niet meer vooruit of achteruit..
olie pijl van de automaat bak gecheckt en deze lijkt nu wat onder pijl, terwijl deze voordat ik ging rijden mooi op max stond..
geen lekkage, dus neem aan dat dit komt omdat ik de bak heb gewisseld en bijna alle olie er uit is gelopen. ook uit de koppelomvormer.
daarna heb ik de olie zelf gewisseld zoals het in het Haynes handboek staat.
meer mensen soort gelijk iets wel eens gehad?
komt dit door te weinig olie in de omvormer?
??? ???

hier ging alles nog goed



hier iets minder... :-\