2de versnelling

Gestart door animalT5R, 10-05-2005 18:42:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

animalT5R

hallo,
sinds een dag of 2 valt het me op,dat als ik rustig een rontonde rond ga,de 2de versnelling eruit springt in de bocht.
hij heeft het probleem alleen in 2 en langzaam rijdend,heb verschillende versnellingen geprobeerd,maar alleen 2 heeft er last van.
wie oh wie heeft een idee wat dit kan veroorzaken?
alvast bedankt
johan
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Rai

Niet meegemaakt met de Volvo, maar wel met de 5e versnelling van een Toyota Corolla. Bleek een bepaalde slijtage te zijn. Kostte me uiteindelijk een nieuwe 5e versnelling en 1100 eerlijke guldens (bij de dealer in 1999).

Geen idee of je hier iets mee kan, maar iets is beter dan niets.

Raimond

reneetje

Hoe zijn je motorrubbers?
Als deze dermate ingescheurd/versleten zijn zou het kunnen dat bij gas loslaten de auto uit zijn versnelling "springt" , maar heb het bij Volvo nog niet eerder meegemaakt.
(bij Jappies gebeurt het nog weleens)

Rene ;D

beezz

Citaat van: reneetje op 10-05-2005 22:01:18
Hoe zijn je motorrubbers?
Als deze dermate ingescheurd/versleten zijn zou het kunnen dat bij gas loslaten de auto uit zijn versnelling "springt" , maar heb het bij Volvo nog niet eerder meegemaakt.
(bij Jappies gebeurt het nog weleens)

Rene ;D

Ik zou het houden op de synchromeshes. De 2 is de meest gebruikt5e versnelling en geeft als eerste de geest.
Lijkt me een dure grap, trouwens. Ik hoop dat ik ongelijk heb.
Hoeveel heeft je roffel gelopen, lijklt me niet een Volvo kwaal.
T5 of T5R?  ===> RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

Pieterman

Ik heb momenteel precies het zelfde probleem! Aangezien er al erg lang hier niks meer gepost is probeer ik het eerst hier om wildgroei te voorkomen... Wat kan ik doen om dit te repareren? Maar eens beginnen met motorsteunen vervangen?

Broabander

Zal de bovengenoemde ring zijn, bak reviseren of een tweedehandse eronder hangen denk ik.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

dennis850estate

Citaat van: Pieterman op 04-01-2013 13:38:52
Ik heb momenteel precies het zelfde probleem! Aangezien er al erg lang hier niks meer gepost is probeer ik het eerst hier om wildgroei te voorkomen... Wat kan ik doen om dit te repareren? Maar eens beginnen met motorsteunen vervangen?

Eerst eens rijden in de 2e versnelling met de schakelkabels los. Dan weet je vast of het daar aan ligt. Het is helaas meestal het schakelmechanisme in de bak zelf dat versleten is. Als je een versnelling inschakelt zit er een blokkering in die er voor zorgt dat de bak ook in die versnelling blijft staan. Als dat versleten is kan hij uit de versnelling schieten.

Luc

Mijn roffel heeft hetzelfde probleem. Km-stand nu is 380.000, en heeft een ruilbak sinds 330.000, had toen iets van 2 ton gelopen, nu dus 250.000. Het gekke is, ik kan weken met de auto rijden zonder enig probleem, en dan opeens schiet ie een aantal keer achter mekaar, op een rotonde (in de 2) uit de versnelling.
Vervolgens kan ik weer weken rijden zonder probleem. Mijn schoonbroer heeft de auto 2 weken gebruikt, ca. 1200 km ermee gereden, zonder een enkel probleem.
Mijn auto heeft nieuwe (OEM) motorsteunen, en de koppeling is gelijk met de ruilbak vernieuwd, dus bij 330.000.

Gewoon een synchromesh ring die het langzaam aant begeven is?
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

tackle

synchromeshrinig die het al begeven heeft....?

NinaPaul

Het uit de versnelling schieten is niet de synchromeshring maar de blokkeer inrichting.

De eerste zorgt ervoor dat beide assen dezelfde snelheid draaien, voor het vloeien kunnen schakelen (zonder tussengas).
De tweede zorgt dat de gekozen versnelling er niet uit "valt".
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

herbe777

Mijn auto schiet uit zijn eerste versnelling. Weet iemand of dit een grote klus is?
En weet iemand welk type bak ik eronder heb zitten?
Het gaat om een 850R 2 liter.

petrolhead2.5

bij geen van allen lees ik dat je last hebt bij het op danwel terug schakelen naar een hogere of lagere versnelling. Als de synchromehes versleten zijn moet dit merkbaar zijn aan een moeilijk schakelende versnellingsbak. Dus dan zal het voor 99% zeker toe te schrijven zijn aan de blokkeerinrichting zoals dennis beschrijft. ;D

daanium

ik wil binnenkort van automaat naar handbak gaan swappen.
is het verstandig om te controleren of bovengenoemde OK is, voordat ik 'm er in hang?
of komt dit zo weinig voor, dat het onzin is om hier extra aandacht aan te geven?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

harm ut fryslan

wat veel mensen vergeten is dat de olie vervangen dient te worden.
zelf ben ik een pietlut en vervang de olie automaat om de 30.000km.
let op alleen wat er uitkomt dus ongeveer 30% bij een automaat zo vervang ik de olie elke 90.000km
maar ook bij een schakelbak is verversen bij 100.000km gewenst.

herbe777

Citaat van: petrolhead2.5 op 07-04-2013 00:23:40
bij geen van allen lees ik dat je last hebt bij het op danwel terug schakelen naar een hogere of lagere versnelling. Als de synchromehes versleten zijn moet dit merkbaar zijn aan een moeilijk schakelende versnellingsbak. Dus dan zal het voor 99% zeker toe te schrijven zijn aan de blokkeerinrichting zoals dennis beschrijft. ;D

Ik begrijp dat de blokkeerinrichting niet goed werkt.
Maar is dit nu veel werk of niet?
En ik heb zitten zoeken naar een typeplaatje maar kan deze niet vinden. Wie weet welke bak ik heb?