Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miyel

Citaat van: arjenT5R op 27-11-2019 20:09:32
Snelheids signaal naar de ecu doorknippen ;D
Maar dan alleen bij 179 kmh!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Piet

Citaat van: Miyel op 27-11-2019 19:57:54
De mensen hier tunen specifiek de Volvo/Bosch M4.4 ECUs omdat er ooit iemand die dingen 'gehacked' heeft, er functies aan toegevoegd heeft, een pc programma ervoor ingericht heeft en dit 'open source' gemaakt zodat iedereen hier mee aan de slag kan en verbeteringen kan delen. Een beetje zoals Linux of Android.
Maar dat werkt niet op andere merken.. daarvoor kom je echt bij de officiële tuners die flink betalen voor een plugin en apparatuur.

Dat pc-programma (TunerPro) is niet specifiek voor M44 gemaakt. 
Daar worden nog veel meer andere soorten ECU-bins mee aangepast door DIY tuners van andere automerken.
Als er iemand een bin uit de Nissan ECU heeft weten te peuren en daar de adressen en groottes van de belangrijkste tabellen heeft gevonden kan je die vervolgens m.b.v .TunerPro aanpassen.
Dus.. wie weet.. is dat ergens wel al gebeurd...of niet :)

Eric850R

Bedankt dan vast daarvoor mannen!

Ik weet dat er voor veel Japanse auto's specifiek per merk en type kastjes worden geleverd (HKS) die de snelheidsbegrenzer er  uit halen. Ik vermoed, doordat ze voor de ecu gezet worden en dat ze dan in staat zijn om het snelheidssignaal te manipuleren.

Het zou natuurlijk veel leuker zijn om uit te vinden waar dat dan in zo'n ecu staat en hoe dat te wijzigen.

Ik snap de tip om dat op een Nissan-forum te checken, maar ook daar is het aantal hier naar toe gehaalde Nissans betrekkelijk klein en soms is de beperking er al af, als de GTR's en aanverwant spul hier naar toe komt.

En Japanse fora, die zijn zelfs met vertaalprogramma's lastig leesbaar...

Miyel

Citaat van: Piet op 27-11-2019 20:20:31
Dat pc-programma (TunerPro) is niet specifiek voor M44 gemaakt. 
Daar worden nog veel meer andere soorten ECU-bins mee aangepast door DIY tuners van andere automerken.
Als er iemand een bin uit de Nissan ECU heeft weten te peuren en daar de adressen en groottes van de belangrijkste tabellen heeft gevonden kan je die vervolgens m.b.v .TunerPro aanpassen.
Dus.. wie weet.. is dat ergens wel al gebeurd...of niet :)

Ik weet ik weet.. maar als je het in jip-en-janneke taal probeert uit te leggen vallen nogal wat details weg Piet ;)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Piet

Citaat van: Miyel op 27-11-2019 20:37:40
Ik weet ik weet.. maar als je het in jip-en-janneke taal probeert uit te leggen vallen nogal wat details weg Piet ;)

Haha...  sure, sure..
Ik wist natuurlijk wel dat je dat wist  :D
Ik bedoelde eigenlijk ermee dat het best zou kunnen dat er al ergens iemand een tunerpro setup voor de Nissan gemaakt zou kunnen hebben.

Eric850R

Daar is idd prima op te zoeken Piet, tunerpro setup en Nissan. Ik zie dat er ook andere oplossingen zijn, maar dat is dan bij de echt oudere Nissans en die van mij is van 2001.
Sommigen werken met datascan blijkbaar maar het probleem is dan om daadwerkelijk tabellen te wijzigen.

Antracs

Citaat van: arjenT5R op 27-11-2019 10:41:12
De grove regeling wordt door de IAC geregeld en de fijne (snellere) regeling is door ontstekings tijdstip geregeld...

Geen flauw idee waarom je daar aan zou gaan zitten rommelen btw... maargoed dat is jou pakkie aan ;D

Gewoon omdat het kan natuurlijk. Zelfde antwoord als mensen vragen waarom je überhaupt rommelt aan de vermogensregeling.
Mijn vraag is welke parameters de fijnafregeling met adaptieve ontsteking beïnvloeden...
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Antracs

Wat kun je doen met de tabel Dynamic Ignition Retard? Bij mij is die gevuld met nullen. Het bereik van de Y-as is [0 - 3.02] (met XDF rev6), wat ik een beetje gek vind. Dit is het typische load bereik voordat de LDR routine actief wordt. Is er iemand die hier iets mee doet?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

Antracs

de tabel Dynamic Ignition Retard zit ook in rev 5b.  Het lijkt me een correctie op de ignition timing look-up tabel RPM vs Load. De luchtmassa zit al verwerkt in de load, dus het is niet een correctie gebaseerd op de mass air flow sensor. Gezien het bereik van de Y as is het misschien een correctiefactor die alleen een rol speelt in closed loop mode. Misschien temperatuur afhankelijke correctiefactor?

Ik zie het ook nergens terug in de documentatie van de rev5b en rev6. Dus ik denk dat het iets is wat standaard al in de bin zit en niet een experimentele feature.

Ik zie vast iets over het hoofd. Iemand een idee?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

Antracs

Werkt de Boost threshold control mod alleen als je een druksensor inbouwd?

Wie kan me trouwens eventueel aan de wideband mod en boost threshold control mod helpen?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

Luckysan3

Hallo alle, ik ben Sander van Loon en heb sinds kort ook een M4.4 met 470cc injectoren.(Grijze Volvo 850R)
Alleen sinds ik de Ecu er in heb zitten start hij heel vreemd.
Als ik start zie en hoor je de auto in toeren omhoog gaan hierna zie en hoor je hem in zakken naar normaal toeren alleen zakt hij dan zo diep dat hij begint te sputteren of slaat zelfs af (dit doet hij alleen bij eerste keer starten met buiten temperatuur onder de 8 graden)
Als ik later op de dag start doet alles het normaal.
Weten jullie wat het is/kan zijn. Oja als ik de oude Ecu erin doe is alles weer normaal zonder deze problemen.

razorx

Heb je je injectoren al gecalibreerd?

Luckysan3

Citaat van: razorx op 15-03-2020 19:40:58
Heb je je injectoren al gecalibreerd?

Wat versta je ondercalibreren, de waarde instellen van de injectoren?
Als het goed is wel, ik heb hem van Arjen gehad.

Benny850

Zou inderdaad goed de injectoren kunnen zijn. Dat het even later beter wordt komt omdat de fuel trims het recht proberen te trekken. Als dit meer dan 25% wordt krijg je waarschijnlijk ook je lambda lampje op het dashboard.