mercedes met 1 miljoen km

Gestart door stap, 21-05-2005 00:05:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stap

deze week in autoweek een ex-taxi mercedes van 11 jaar oud met 1 miljoen (!) kilometertjes op de teller. Da's best veel, maar wat mij opviel was dat de eigenaar aangaf een keer per jaar de olie te verversen.

Dan zit je toch tussen de 80 en 100 dkm met alleen bijvullen...  Dat geeft te denken.  Ik heb het wel eens bij de volvo dealer gevraagd, en deze raden dit natuurlijk af.

De allround dealer die ook taxi's in onderhoud heeft doet dit wel vaker en heeft er geen slechte ervaringen mee.

Zijn er ook volvo freaks die zo met de oliewissel omgaan? Zelf wissel ik olie en filter zo om de 40 dkm zonder problemen.

Ben benieuwd hoe anderen dit doen???

groeten Mark

Keesjan

Ik hou het maar bij olie + filter wisselen iedere 15d km. Automatische transmissievloeistof bij voorkeur iedere 30dkm. Ik ga liever niet experimenteren met m'n roffel en hij mag van mij nog een poosje blijven in goede gezondheid.

ed

Vergeet niet dat dit een blokje is met maar 75 pk, en dan is de gebruikte olie "iets" minder van belang dan een blok met 250 pk.

Maar inderdaad wel opmerkelijk. Heb het net ook even zitten lezen. Er heeft eerder een Benz in gestaan met ook zoveel kilometers (ouder type). Die ouwe benzen doen het wel erg goed itt de nieuwere types.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

george

Citaat van: ed op 21-05-2005 16:36:31
Vergeet niet dat dit een blokje is met maar 75 pk, en dan is de gebruikte olie "iets" minder van belang dan een blok met 250 pk.




Een diesel met een hoop kilometers heeft redelijk veel blow-by van uitlaatgassen langs de zuigers/veren. Dit is een aanslag op je TBN (Total Base Number)getal van de smeerolie en zal grote verzuring in het blok veroorzaken. Als de motor echter zoveel olie gebruikt dat er veel verse olie bijgekieperd moet worden kan dat elkaar wel weer eens opheffen en het TBN daardoor toch op peil blijven. Ik ken daar voorbeelden genoeg van.
Wat dat aangaat steun ik de vermogensafhankelijke opmerking dus niet. Wel denk ik dat je met turbomotoren een groot risico neemt met "oude" olie t.a.v van de smering van je turbo.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

ceesklumper

Mijn '69 Mercedes SL met 6-cylinder inspuit blok, ca,. 190 pk, moet ca. 250.000 km mee kunnen zonder revisie. Met revisie (die Griekse taxi was wel een aantal malen gereviseerd) gaan ze oneindig mee. Je kunt er namelijk cylinderbussen in persen als ze 2x zijn opgeboord, en dan begint het allemaal weer overnieuw. Dus miljoenen km's moet ook gewoon mogelijk zijn, als je maar op tijd reviseert.
Er zijn uiteenlopende berichten over olie verversen. Iemand die ik ken waarvan ik verwacht dat hij er echt verstand van heeft verwisselt zijn synthetische olie pas na veel (40 duizend?) km, en tussendoor vervangt hij wel vaker het oliefilter.
Ikzelf houdt me toch maar aan de serviceinstructies; vergeleken bij wat het kost om de benzinetank vol te gooien is een paar liter goede olie + filter niet duur.
Cees Klumper
Amsterdam

HeinT5R


Een belangrijke factor die meespeeld is de levensduur, daar komt uiteraard die jaarlijkse verversing vandaan. Olie die stilstaat veroudert en hoeft dus niet langer mee te gaan dan olie die de gehele dag op bedrijfstemperatuur is.

ps: Naar mijn weten is de auto met de hoogste kilometerstand een Amazone ergens in een kurkdroog klimaat in de VS. Ver over het miljoen welteverstaan én zonder noemenswaardige motorrevisie.
Het is maar dat je het weet.

Autogek

Citaat van: HeinT5R op 14-07-2005 23:48:26
ps: Naar mijn weten is de auto met de hoogste kilometerstand een Amazone ergens in een kurkdroog klimaat in de VS. Ver over het miljoen welteverstaan én zonder noemenswaardige motorrevisie.
Het is maar dat je het weet.

Eigenlijk off topic, maar vooruit: Nope, geen Amazon, maar een P1800, van Irv Gordon, die er de hele wereld mee rondtoert, als bezienswaardigheid. Heeft ca. 2 miljoen mijlen gereden...

www.theautochannel.com/news/2002/07/25/144401.html
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

Wauter

Vergeet ook niet dat die taxi waarschijnlijk zat km's per jaar maakt. Olie wordt ook oud. Zou ik op lpg 40000 per jaar rijden, dan zou ik ook slechts 1x per jaar een grote beurt doen. Rij ik 5000 per jaar, toch die olie er eens per jaar uit.

thuur

Citaat van: Ludo op 20-08-2005 18:13:47
Citaat van: Wauter op 20-08-2005 16:28:00
Olie wordt ook oud. Zou ik op lpg 40000 per jaar rijden, dan zou ik ook slechts 1x per jaar een grote beurt doen.

en als je je auto verkoopt istie zeker ook perfect onderhouden met onderhoudsboekje e.d?....  ::)

Ja, dat is inderdaad bar weinig :-\

Ik rijd enkel prive met het scheepje, maar heb nu bij 10k de olie ververst... Over 3dkm doe ik het weer, maar dan met fatsoenlijke (half)synthetische olie: blokje weer schoon op een mooie middelbare leeftijd ;)


Gr 8)

Paul75

Hoe oud was die taxichauffeur dan wel niet. Dat bij elkaar rijden in taxiritjes..moet er niet aan denken.. ;D
Volvo er is geen betere!
Ik krijg hier trouwens ook niet een leuk plaatje tevoorschijn. ;)

Paul75

#10
Citaat van: Paul75 op 30-10-2005 09:51:15
Hoe oud was die taxichauffeur dan wel niet. Dat bij elkaar rijden in taxiritjes..moet er niet aan denken.. ;D

Leuke vraag paul..maar LEZEN.... taxi is 11 jaar oud..sukkel ;D ;D
Volvo er is geen betere!
Ik krijg hier trouwens ook niet een leuk plaatje tevoorschijn. ;)

Oele

Citaat van: ceesklumper op 08-07-2005 23:08:09
Mijn '69 Mercedes SL met 6-cylinder inspuit blok, ca,. 190 pk, moet ca. 250.000 km mee kunnen zonder revisie. Met revisie (die Griekse taxi was wel een aantal malen gereviseerd) gaan ze oneindig mee. Je kunt er namelijk cylinderbussen in persen als ze 2x zijn opgeboord, en dan begint het allemaal weer overnieuw. Dus miljoenen km's moet ook gewoon mogelijk zijn, als je maar op tijd reviseert.
Er zijn uiteenlopende berichten over olie verversen. Iemand die ik ken waarvan ik verwacht dat hij er echt verstand van heeft verwisselt zijn synthetische olie pas na veel (40 duizend?) km, en tussendoor vervangt hij wel vaker het oliefilter.
Ikzelf houdt me toch maar aan de serviceinstructies; vergeleken bij wat het kost om de benzinetank vol te gooien is een paar liter goede olie + filter niet duur.

Taxi auto's draaien vaak 24 uur per dag met verschillende chauffeurs... De motor koelt bijna niet af en blijft op temperatuur. Een miljoen km op het orginele blok is dan haalbaar als de chauffeurs er netjes in rijden.
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Vertigo

Citaat van: Oele op 30-10-2005 12:07:59
Taxi auto's draaien vaak 24 uur per dag met verschillende chauffeurs... De motor koelt bijna niet af en blijft op temperatuur. Een miljoen km op het orginele blok is dan haalbaar als de chauffeurs er netjes in rijden.

Citeer
Hoe oud was die taxichauffeur dan wel niet. Dat bij elkaar rijden in taxiritjes..moet er niet aan denken..

Leuke vraag paul..maar LEZEN.... taxi is 11 jaar oud..sukkel
Een Miljoen in 11 jaar is niet veel voor een taxi, makkelijk te doen. Bij ons rijden er taxi's 2 a 3x per dag van Twente naar Schiphol, dus zo'n 1000km per dag gemiddeld. 300.000km per jaar dus. in 3 tot 4 jaar moet dat miljoen dus makkelijk te halen zijn. Daar hoeft de auto maar 8 tot 12 uur per dag voor te rijden. Valt best wel mee dus. Kun je nagaan als de auto
echt 24 uur per dag rijdt.

Jens

Viper850

Bij ons taxibedrijf ook regelmatig benzen het miljoen gehaald. Die oude 200 diesels lopen nog als een zonnetje.
De 2 chevrolet caprice's op gas hielden het bij dik 2-ton voor gezien.