850 TDi voor (te?) weinig

Gestart door hanszelf, 29-05-2005 23:50:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hanszelf

Heren (of ook dames hier?),

Ik heb voor 5000 euri een 97-er 850 TDi automaat zien staan met 240.000 op de klok. Volgens de koerslijst zijn deze wagens meestal een paar duizend duurder, en bovendien heeft-ie met 170.000 een compleet nieuwe motor gekregen.
Zou hier een vette adder onder het gras zitten of moet ik niet zeiken en is het inderdaad gewoon een buitenkans? De auto staat vanaf '97 op kenteken dus geen vage import.

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

RRRRR_Ramon

Hele redelijke prijs Hans, maar wel belangrijk is of er een onderhoudshistorie aanwezig is en hoe de auto erbij staat, kun je meteen naar de bandenboer voor rondom nieuw rubber, zijn de remschijven/blokken in orde, is de distributie al gedaan? enzovoort. Zo niet dan kan je er zo minimaal 2 à 3000 euri voor uittrekken om hem in een beetje respectabele staat te krijgen. En dan is het weer een normale prijs. Heb wel gehoord dat de waterpomp een zwak punt is van de TDI en dat ie zelfs preventief vervangen wordt, weet echter niet bij welke km-stand.

En natuurlijk vooral de auto heel goed (laten) bekijken. Waar je op moet letten lees je in deze topic: http://www.volvo850forum.com/index.php?board=1;action=display;threadid=7007 daar vind je alle ins-and-outs van de Volvo 850's en S/V/C 70 typen.

En ja dames zijn hier ook !!  ;D

Succes !

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

hanszelf

In de "checklist" staat: distributie en waterpomp bij 120.000 vervangen. Deze motor zit er pas 70.000 in, en ik neem aan dat ze bij het compleet vervangen van de motor ook de waterpomp meenemen.
Ik zal maar eens kijken of ik een proefrit kan regelen. jammer dat het een beetje iuit de buurt is en ik vanwege aanrijding ff autoloos ben :-(

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

thuur

Altijd gaan kijken! Alleen al de ervaring is de moeite waard kan ik je vertellen ;)

Als de verkoper weet wat de marktwaarde is, is er een reden waarom hij de auto zo 'goedkoop' wegdoet.

Veel vragen en goed kijken dus:
- is de nieuwe motor ook echt nieuw, of was het een exemplaar met 7 ton op de teller?
- zijn de remmen/banden/velgen versleten
- is de airco stuk?
- zit de auto vol met deuken en diepe krassen?
- is het dashboard verdwenen?

etc.etc.

Ik denk dat er een reden is, daar moet je achter zien te komen. Pas als laatste denken dat de verkoper geen idee heeft wat hij verkoopt.


Suc6 en we horen graag hoe het verder loopt!


Gr 8)

Ron850tdi

#4
Volgens mijn instructieboekje zou je een "nieuwe klokkenwinkel" moeten kunnen herkennen aan de rode cijfers op de hectometerteller bij de dagteller (origineel is-ie zwart) - dan weet je dat er een andere klokkerij ingezet zou zijn, maar er kan natuurlijk ook gerotzooid zijn met de klokkenwinkel van een ander origineel exemplaar - check dus de historie en de staat van onderhoud (ANWB- of Dekra-keuring)!!

Enne ... garantie??  ???

Succes!

hanszelf

Citaat van: thuur op 30-05-2005 13:22:58
Altijd gaan kijken! Alleen al de ervaring is de moeite waard kan ik je vertellen ;)
Mijn halve familie rijdt 850 / V70 dus ik weet hoe dat voelt hoor ;)
CiteerAls de verkoper weet wat de marktwaarde is, is er een reden waarom hij de auto zo 'goedkoop' wegdoet.
Da's dus waarom ik twijfel. De verkoper is een bedrijf dat gespecialiseerd is in 2ehands Volvo's (zitten in Asperen). Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die "per ongeluk" te weinig vragen.
Citeer
Veel vragen en goed kijken dus:
- is de nieuwe motor ook echt nieuw, of was het een exemplaar met 7 ton op de teller?
- zijn de remmen/banden/velgen versleten
- is de airco stuk?
- zit de auto vol met deuken en diepe krassen?
- is het dashboard verdwenen?
haha, dat laatste zal haast wel niet (tenzij de foto's nep zijn), en de motor schijnt echt fabrieksnieuw te zijn. Maar ik ben inderdaad "bang" voor zaken als airco, remmen, banden en uitlaat.
En Asperen is niet naast de deur (ik woon in Haarlem), zeker niet als je ff zonder auto zit. Ik zal d'r eerst nog even een nachtje goed over slapen.
In ieder geval bedankt voor de reacties.

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

thuur

Met langsrijden en kijken bedoel ik die specifieke auto ;) (Heb afgelopen vrijdag 500km afgelegd om naar een lijk te kijken :P). Wel bellen en mailen van te voren!

Misschien zie je het meteen (heeft hij in de sloot gelegen :-X) of vertelt de verkoper je meteen waarom hij zo 'gunstig' geprijsd is. Als het een bedrijf is moeten ze je zelfs vertellen waarom.


Gr 8)

hanszelf

Uiteindelijk denk ik dat ik toch liever LPG blijf rijden. Heb daarom een advertentie geplaatst (http://www.volvo850forum.com/index.php?board=43;action=display;threadid=8745).
Of kan iemand me nog overtuigen van de voordelen van een 850 TDi?

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

Ron850tdi

Beste hanszelf,

Overtuigen of je TDI of LPG neemt, doe je het beste door in de auto van jouw voorkeur te stappen en er een lekker eind mee te gaan rijden. Voor ik mijn IJsbeer kocht heb ik eerst gekeken naar een Mercedes C250 TD combi, maar die was weg toen ik er achteraan wou en bovendien flink aan de prijs. Vervolgens een roedeltje BMWs 325tds touring bekeken, 1 keer proefgereden in een onzuiver exemplaar (zoveel "zuivere" zijn er ook niet...), rijdt best lekker maar het slag volk... ???, gereden in een paar V40 turbodiesels en 1 keer in een 850 TDI ...... wat een brute kracht, dacht ik toen, en zuinig.... en comfortabel .... afijn je wordt gewoon zelf toch gek op een bepaalde auto en dat werd in mijn geval de 850 TDI. Ja, hij is groot, heb je dat nodig? Het genot van die heerlijke stoelen, er zijn zoveel plussen... Later speurde ik mijn huidige IJsbeer op en heb em meegenomen.... wat een heeeeeerlijke bak, ik zou geen gas willen, elke derde pomp die je tegen komt moet je weer tanken, met mijn IJsbeertje doe ik rustig tegen de 1000 km voor ik n pomp nodig heb...  8) ... plus n diesel is veel vriendelijker ( :))voor wat het onderhoud betreft in vergelijking met een benzine-motor.

Overtuig jezelf (zit al in je naam... :P)), dat is het beste advies dat ik je geven kan. Mijn voorkeur gaat uit naar de TDI - ik heb niet veel diesel-experience, maar de twee diesels die ik tot nu toe heb gehd waren beide een feest. Lpg zou ik echt niet 1-2-3 willen, hooguit in een old-timer.

Namens mijn TDI en mijzelf - jammer als je voor LPG gaat kiezen.... ben je nou wel of helemaal niet naar die auto in Asperen wezen kijken??

Suc6 met je keuze,

Ron.

Ron850tdi

#9
 ;D ;D ;D ;D ;D

Heb ik n teer puntje geraakt of zo??  ???

Misschien lees je niet alles of wil je niet alles lezen... mijn dieseltje is er heus niet alleen gekomen omdat ik niet bij elke pomp in NL bekend wil worden hoor... 8)

Ron850tdi

Fijn voor je!! :) Mij waarschijnlijk ook dan!! ;)

Maar je reactie was zo kort door de bocht dat ik even dacht oh-oh straks krijgen we frustraties..... :o

BenC70ES

Citeer... plus n diesel is veel vriendelijker ( )voor wat het onderhoud betreft in vergelijking met een benzine-motor.

Waar haal je dit trouwens  ???

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

hanszelf

Gaat-ie lekker :P

@Ron: ik heb eigenlijk altijd gas gereden. De laatste 4 jaar in een Mitsubishi Sigma totdat de bumper van een oude (doch stevige) Range Rover daar een einde aan maakte.
Ik heb niks tegen diesel maar (behalve de VW Transporter op mijn werk) geen diesel-ervaring. Oh ja, toch wel: gisteren proefgereden in een BMW 525TDS. Reed wel erg lekker, en goed onderhouden wagen, maar volgens mij onterft mijn vader me als ik een BMW koop.
Maar goed, dat terzijde. Blijft de vraag: scheelt het nou echt zoveel in onderhoud? Ik krijg sowieso de indruk dat de "zwakke" punten van een 850 juist de onderdelen zijn die zowel de benzine als de dieselmotoren hebben (waterpomp, airco).

@Ludo: Als Ron mij nou probeert te overtuigen van Diesel, kun jij mij vast wel de voordelen van een 850 op gas uit de doeken doen :D

Oh ja, naar die auto in Asperen ben ik nog niet wezen kijken. Een vergissing over de prijs is wel uitgesloten dus er is wat minder haast. Bovendien ben ik nogal inmobiel (heet dat zo?) dus als ik ga kijken wil ik dat het liefst combineren met wat andere bezoekjes daar in de buurt. Voorlopig kijk ik even in de buurt van Haarlem en Amsterdam.

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

mehn

Citaat van: hanszelf op 03-06-2005 21:17:49
@Ludo: Als Ron mij nou probeert te overtuigen van Diesel, kun jij mij vast wel de voordelen van een 850 op gas uit de doeken doen :D

Waar woon je ongeveer?
Dan komen Ludo en ik ff langs, kan je jezelf overtuigen  :P

In een Sedan én een Estate

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Ik zou zo ook niemand kunnen overhalen om diesel of LPG te rijden, als je puur naar je beurs kijkt en de juiste km's per jaar aflegt kun je beter LPG rijden. Alhoewel je met LPG wel een extra installatie in je auto hebt en daarmee een potentieel groter onderhoudsplaatje hebt, hoeft dat ook niet te kloppen: je kunt ook een diesel met airco kopen en een LPG'er zonder airco...

Maar ik zal altijd de voorkeur aan diesels geven. In de file: pook in 1 en voet op de rem, lekker meerollen, de diesel klaagt niet, aan de ander kant kun je dan een automaat op gas nemen: hoef je ook niet te koppelen.

Ik vind een 5 cilinder diesel aardig goed klinken, maar er is niets mis met de benzine/LPG roffel...

Het enige voordeel (behalve puur financieel) is dat je een lekker dikke turbo kunt nemen met niet de bijbehorende brandstofkosten. De diesel is te chippen, maar een T5 (T-5R of zelfs R) zal altijd sneller blijven. Ligt eraan wat je wilt nathuurlijk ;)


Gr 8)