Auteur Topic: Koppeling hoofdcilinder vervangen.  (gelezen 1061 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

855r

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Koppeling hoofdcilinder vervangen.
« Gepost op: 15-03-2018 08:36:30 »
Hoi Allemaal,

Iemand ervaring met het vervangen van de koppeling hoofdcilinder. (Cilinder bij het pedaal)
Mijn Vida werkt niet meer. Kan iemand mij vertellen wat de handigste route is om dat ding uit het schutboard te kunnen halen?
Wielkast eruit oid?

Op de bak zit al een nieuwe.

Alvast bedankt.

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: Koppeling hoofdcilinder vervangen.
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2018 15:09:20 »
Schijnt heel veel werk te zijn, omdat er veel uitgebouwd moet worden. In het verleden heeft iemand een kortere weg genomen, als ik me goed herinner, door de hoofdcilinder zelf te demonteren. In de zin van de zuiger en stang te demonteren, na het verwijderen van de borgclip. Dan heb je minder ruimte nodig en kon het deels of helemaal ook van binnenuit, dacht ik.
« Laatst bewerkt op: 15-03-2018 15:10:53 door Ries van de Zilverschuit »

leons850

  • "Tokkies gonna tokkie" zeggen ze op het internet...
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3904
  • Geslacht: Man
  • S70 T5M MY98 LPI Schutten tuning
Re: Koppeling hoofdcilinder vervangen.
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2018 15:21:21 »
Valt mee, is alleen vervelend bij komen.
Schopplaat onder stuur er uit.
Beetje ruimte maken in de isolatie
leiding lossen in de motorruimte
4 boutjes los en er uit halen.
Monteren in omgekeerde volgorde.
Let op het er weer in krijgen van die leiding kan een takke klus zijn.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: Koppeling hoofdcilinder vervangen.
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2018 19:49:32 »
Ik had begrepen dat de rembekrachtiger in de weg zit. Althans, een monteur had indertijd geen zin om dat ding preventief te vervangen omdat het zoveel werk was. Maar als het zo kan :beter!

leons850

  • "Tokkies gonna tokkie" zeggen ze op het internet...
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3904
  • Geslacht: Man
  • S70 T5M MY98 LPI Schutten tuning
Re: Koppeling hoofdcilinder vervangen.
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2018 19:57:26 »
Ik had begrepen dat de rembekrachtiger in de weg zit. Althans, een monteur had indertijd geen zin om dat ding preventief te vervangen omdat het zoveel werk was. Maar als het zo kan :beter!

Je hebt gelijk!
Maar als je de boutjes van de rembekrachtiger een stukje lost (niet helemaal er af) dan heb je wel genoeg ruimte.
Is inmiddels ook al een paar naar terug voor mij. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Timo

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Geslacht: Man
Re: Koppeling hoofdcilinder vervangen.
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2018 20:07:10 »
Als ik deze vervangen had heb ik de rembekrachtiger los gehad, denk ook frame van de pedalen beetje los om er makkelijker bij te kunnen.

2e persoon met kleine handen is handig om hem er uit te vissen / nieuwe in te steken terwijl iemand in de auto kijkt.

Beetje prutsen maar moet wel lukken  :D
Volvo 855 T-5R CY Manueel 306'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

Benny850

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Re: Koppeling hoofdcilinder vervangen.
« Reactie #6 Gepost op: 15-03-2018 20:17:25 »
Rembekrachtiger inderdaad wat los zetten. Hij hoeft er niet uit. Je bent er wel even mee zoet maar het is te doen.
855 T-5R 18T

CarismaMSX

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Man
Re: Koppeling hoofdcilinder vervangen.
« Reactie #7 Gepost op: 29-10-2019 17:42:40 »
Helaas gisteren ook bij mijn S60 T5 de koppeling hoofdcilinder defect. Bijna 18 jaartjes oud, 363.500 km. Sinds krap een jaartje en 10000 km zit er een Sachs Performance drukgroep & koppelingsplaat in. Met een nieuwe druklager in de bak. Sinds die tijd vond ik de koppeling erg zwaar gaan.....tot afgelopen week.

Sta je bij de supermarkt, wil de auto niet meer schakelen. In tweede versnelling de auto weten te starten, en 1 km binnendoor zonder te stoppen huisje ons appartementje bereikt. Na 10x de koppeling intrappen wilde ie weer een beetje schakelen (ging niet van harte), in de schemer viel me al wel op dat de remvloeistof best vies was (zwart / grijs). Wat zoeken op internet leverde al gauw de diagnose hoofdkoppeling cilinder op.

Dus vanochtend eens nader bekeken. Was idd grijs / zwart van kleur, er kwam wat lucht uit bij het ontluchten en uiteindelijk de gok genomen de auto te starten en te verrijden naar mijn vaste garage 90 km verderop. Daar staat de auto nu, en wordt de komende dagen een nieuwe TRW hoofdkoppelingscilinder gemonteerd en het remsysteem wordt gespoeld met verse remvloeistof.

De vijfde keer dat de S60 me in de steek liet staan. Twee keer door mechanisch defect en drie keer een elektronisch defect (gasklep), radiatorfan die het niet meer deed en draadbreuk in de ECU kabelboom.