[AT] Schakelstandensensor vervangen

Gestart door konniekip, 02-06-2005 18:11:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

konniekip

Ik kreeg de laatste tijd veel foutmeldingen, die tamelijk vreemd waren, zo zouden mn beiden solenoids stuk zijn, en mn schakelstandensensor.
Die laatste heb ik door de pook 20 keer op en neer te bewegen 'gereinigd', de fout heeft zich hierna 8 weken niet meer voorgedaan. Tot onlangs dus. Wederom 20 keer shuffelen, heeft weer geholpen, nu al 4 weken zonder foutmelding. Heb dus wel al een nieuwe schakelstandensensor met afstelgereedschap gekocht.



Kosten sensor: 115 euro ex BTW
afstelgereedschap: 24 euro ex BTW

Dat laatste ding ziet er simpel uit, maar de klus is niet te klaren zonder.
Volgende week een foto-reportage.  8)

855-Champagne

Waar ga je dat doen en wanneer,  dan kom ik ff kijken.

konniekip

#2
Citaat van: 855-Champagne op 02-06-2005 20:18:39
Waar ga je dat doen en wanneer,  dan kom ik ff kijken.
Volgende week woensdag denk ik bij mij thuis voor op de Farmanlaan. Ik meld het wel even. Reed trouwens gisteren door je straatje en zag die mooie auto van je weer.  ;D

855-Champagne

Ja mooi he, kom hier ook wonen staan er 2 in de straat

konniekip

#4
Sorry John, vandaag kreeg ik de klus kriebels, en dus:

Vandaag de PNP-switch vervangen. Zoals gezegd zorgt deze ervoor dat de computer van de automaatbak weet in welke stand de automaat wordt gezet. Versleten koperen contactjes kunnen voor failures zorgen en diverse foutmeldingen. Het ding kost ca 150 euro incl BTW en dan moet je het afstel-device ook nog aanschaffen a 26 euro ex BTW.

Om bij het ding te komen haal je eerst de accu, accuplaat, luchtfilterhuis en luchtfilter bevestiging los. Ik heb hierbij de bevestiging aan de laterale zijde gesloopt, en weer met tierips moeten vastzetten. Maar goed, let daar op. Tzt moet ik dus een nieuw luchtfilterhuis kopen. Aan de mediale zijde van het luchtfilterhuis zit een vacuumservo met 2 slangetjes en 1 connector, die moet je eerst losmaken.

Als alles weg is, zie je zoiets:



Op bovenstaande afbeelding is de hendel al losgemaakt van de PNP-switch. Overigens vraag ik mij af wat die zwarte doos was die onderaan de accu-tray hing, die zie je rechtsonder in de bovenstaande afbeelding. Het zou voor de cruisecontrol zijn, die ik niet meer heb...



Boven zie je de stekker al uit de connector en de connector uitelkaar liggen:


Die connector (boven) is verdomd lastig uitelkaar te krijgen. Hij bestaat uit 3 delen en zit aan de niet-draden-kant met een blauwlipje in het plasticomhulsel geklikt, zoals je ziet is een deel van de fragiele connector al eens gesloopt (niet door mij!!), iemand heeft dus al eens zitten prutsen. Een beetje siliconenspray erin helpt om het los te maken en voorkomt roestafzetting in de toekomst.


Al hier de oude pnp in situ. Alle bouten en moeren moet je losdraaien waarbij een wit peiltje staat. Van belang is om bij de bevestiging van de hefboom (boven) goed in de gaten te houden dat je die op precies dezelfde plaats terug monteert. Nu was dat bij mij makkelijk te zien door de plekken waar de moeren zaten.


Al hier de nieuwe pnp-switch gemonteerd. Het alignment tooltje moet je, nadat je de centrale 22 mm moer van de PNP-switch heb vastgezet en de klemmetjes hieromheen hebt gedaan, op de as van de bak monteren. Daarna ga je de rechtse bout die bij mij zo oranje roestkleurig is vastdraaien, waarbij de stand zoals op de foto moet worden aan gehouden, daarna kan je ook de linker bout monteren. Haal het tooltje weg en monteer vervolgens de hefboom (niet te vast!!!, anders breekt de bakas en kan je een nieuwe bak kopen). Ik heb wat locktight gebruikt just to be sure. Hierna de rest weer allemaal terugmonteren (incl stekker).

Daarna weer zalig gereden en de bak die (gek genoeg) soepeler schakelde (??)


De oude switch is in 1997 gebouwd en dus al een 2e na het origineel. Kennelijk moet iedere 100.000 km de PNP-switch worden vervangen... Nu zit er bij mij een 3e op.
Ook nog ontdekt dat mijn bovenste motorsteunrubber stuk is. :)


Succes als je eraan begint. Ik heb de klus in een 3,5 uur geklaard. Als iemand zelf de klus gaat doen; het alignment tooltje kan bij mij thuis worden geleend.

--edit--
fotoformaat
--edit--

855-Champagne

Hee Kip,

Geeft niet hoor ,maar als ik eens onder het mes moet mag jij me opereren, goed gedaan hoor.

konniekip

Citaat van: 855-Champagne op 21-06-2005 19:50:31
Hee Kip,

Geeft niet hoor ,maar als ik eens onder het mes moet mag jij me opereren, goed gedaan hoor.
haha, je weet me te vinden ;)

ed

Hee super Konnie!

Het lijkt me heel goed zelf te doen. Iedereen die eens zijn bak heeft gespoeld, en de retourleiding naar de bak heeft gebruikt heeft het slopen in een half uurtje gedaan. Voor mij in elk geval is dat een bekende weg. Als ik hem ooit nodig heb weet ik je te vinden!

Ik ben overigens wel benieuwd hoe je camera eruit ziet.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip


thuur

Nice legs 8) ;D

Goed gedaan man. Toch wel een klus waarvan vele terugschrikken, maar The Konniekip heeft het weer geklaard ;)


Gr 8)

chipetto

He konniekip

goeie foto's ik moet die van mij binnen kort ook vervangen
want de at bak doet het steeds vager
en ja ik wil dan het tooltje lenen als dat kan


verder die "die zwarte doos"  is de horn van het alarm

Chipetto

konniekip

Hey chipetto, heb het tooltje uitgeleend en nog niet terug gekregen... Zal eens informeren waar ie blijft.

K.

gysbert

Bij mijn 850 moet waarschijnlijk ook de schakelstandsensor vervangen worden, kan het kloppen dat door deze kwaal ook het beruchte lambda lampje gaar branden?, en misschien dat de cruise control niet meer goed werkt daar heeft mijn 850 ook last van. En mijn achteruitrijlampen haperen zo nu dan ook. Zouden deze problemen een verband met elkaar kunnen hebben? ?

Weet iemand ook wat het bij een garage kost om de schakelstandsensor te vervangen?

Met vr gr. gysbert

thuur

Lambdalampje en cruise control zijn in eerste instantie wel aan welkaar verwant omdat ze beide het nodige met het vacuumsysteem te maken hebben. Goed controleren dus...

Verder: achteruitrijlicht en PNPswitch: ja, schijnt 1 geheel te zijn.

Gr 8)

gysbert

thuur bedankt voor de reactie

weet je misschien ook wat het (ongeveer) kost om een nieuwe schakelstandsensor te laten plaatsen in mijn 850 door een garage. (onderdeel zelf koste €150,-las ik)