[AT] Schakelstandensensor vervangen

Gestart door konniekip, 02-06-2005 18:11:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kasper2

ik was 250euro kwijt voor een nieuwe incl montage,gr kasper 2 easy ryder  ;D ;D

S. Brouwer

onderdeel kost €79,50

Bij www.estateservice.nl

Deze vertelde me ook dat je dat tooltje niet nodig had en gewoon goed moest kijken hoe de vorige gezeten heeft.

KUKO (Rob)

210 euro totale kosten bij de volvo dealer switch kost ongeveer 140 inclusief

Frisian850Cruiser

Is het vervangen van de pnp switch te doen voor een onervaren / beginnend sleutelaar? Het luchtfilterhuis en accu en dergelijke verwijderen heb ik geen moeite mee, maar de pnp switch goed monteren is dat te doen? Dat zou namelijk veel geld schelen ten opzichte van de volvo dealer; onderdeel €80,-  bij  www.estateservice.nl. De reperatie kost bij volvo minstens €200,- heb ik begrepen.

mehn

#19
Citaat van: Frisian850Cruiser op 03-01-2006 10:07:41
Is het vervangen van de pnp switch te doen voor een onervaren / beginnend sleutelaar? Het luchtfilterhuis en accu en dergelijke verwijderen heb ik geen moeite mee, maar de pnp switch goed monteren is dat te doen? Dat zou namelijk veel geld schelen ten opzichte van de volvo dealer; onderdeel €80,-  bij  www.estateservice.nl. De reperatie kost bij volvo minstens €200,- heb ik begrepen.

Konniekip heeft dat een tijdje geleden zelf gedaan.

Zie pagina 1 van dit topic

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Frisian850Cruiser

Waarvoor dient het afstelgereedschap?, bij estateservices zeggen ze dat het niet nodig is?

S. Brouwer

Citaat van: Frisian850Cruiser op 07-01-2006 21:09:09
Waarvoor dient het afstelgereedschap?, bij estateservices zeggen ze dat het niet nodig is?

die dient om de sensor op de juiste plaats te zetten.
maar als je kijkt/aftekent hoe de oude sensor stond kan je de nieuwe sensor meteen op de juiste plaats zetten.

om daarna te controleren of de sensor op de goede plaats staat zijn er een 2 tal punten die je moet controleren. Dit lijkt me ook aan te raden wanneer je wel het tooltje gebruikt.

1. Gaan de achteruit rijlichten branden wanneer de automaat in de R stand staat.
2. De auto moet starten in de N neutraal stand.

Onze "schakelpook" heeft een beetje ruimte in de standen, als je hem in de R zet en duwt een beetje in de stand heen en weer moeten de achteruitrijlichten altijd blijven branden.

Hierna moet alles goedwezen en kan je zelf weer verder.

Wij hebben de onze pas geleden vervangen en het is eenvoudig zelf te doen, en bespaar je toch nog €100 op arbeidskosten bij de dealer.

Frisian850Cruiser

Dus als je de sensor plaatst moet je goed opletten dat de as met die grote bout (pijl foto) hetzelfde staat als de oude sensor. Dus als de automaat in de P staat moet hij helemaal naar rechts gedraaid worden. En waarvoor dient het moertje met die 4 puntjes eraan onder de centrale bout. (pijl foto)
Dus de oude sensor verwijderen en aftekenen hoe de centrale as met bout in het midden staat, en de nieuwe in precies dezelfde richting draaien.

S. Brouwer

#23
Citaat van: Frisian850Cruiser op 08-01-2006 12:57:30
Dus als je de sensor plaatst moet je goed opletten dat de as met die grote bout (pijl foto) hetzelfde staat als de oude sensor. Dus als de automaat in de P staat moet hij helemaal naar rechts gedraaid worden. En waarvoor dient het moertje met die 4 puntjes eraan onder de centrale bout. (pijl foto)
Dus de oude sensor verwijderen en aftekenen hoe de centrale as met bout in het midden staat, en de nieuwe in precies dezelfde richting draaien.


het middelste gedeelte (wat je omcirkeld hebt) is maar op 1 manier te plaatsen, deze valt over de as heen die uit de bak komt. wanneer je deze verkeerd plaatst kunnen de 2 laatste bouten niet geplaatst worden.

het gaat om de 2 sleufgaten, aan beide kanten van de sensor zit (zwart omcirkeld)


Doordat het sleufgaten zijn kun je hier mee schuiven wanneer hij op de bak zit. om de sensor of te kunnen stellen moet je hem proberen op dezelfde positie te zetten als de oude sensor. teken de positie van de bouten op de oude sensor af en houd de nieuwe ernaast en neem daar de positie op over.

als je de sensor vast zet dan kan je hem gaan afstellen op de goede positie met de uitleg uit vorige post.

edit: op de site is nog een beschrijving te vinden hoe dit moet. daar staat ook in aangegeven hoe je de stekker uit elkaar haalt.

mehn

Ik heb de schakelstandensensor afgelopen zaterdag op de sleuteldag vervangen.
Het was idd een aardige klus, maar goed te doen. Je moet ff weten hoe je de connector uit elkaar moet halen. De volgende keer zal dit dus sneller gaan.

Ik schat dat ik er toch wel een uurtje of 2 à 2,5 mee bezig ben geweest.

Het afsteltooltje had ik niet maar kon ik van de dealer lenen, al geloof ik dat het zonder tooltje ook wel gelukt was.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ed

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Schakelen op zich maakt niets uit. Wel weet de automaat nu weer in welke versnelling de pook staat zodat in R de achteruitrijlichten weer branden en dat de auto weer gewoon start in N en P ;)

Ik had veel last van het feit dat de auto in D niet schakelt van 1 naar 2 bij koude motor en koud/vochtig weer. Dat doet ie nu wel weer  :)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

#27
Wat ook altijd misging met de oude pnp switch was dat als ik zelf terugschakel van D naar 3 (om op de motor af te remmen) dan was de automaat altijd de kluts kwijt en ging die in noodloop.
Dat probleem is nu ook opgelost  ;D

In de noodloop liep de auto alleen nog naar in de 4e versnelling (D) of de 3e versnelling (3). Op zich geen probleem met zoveel koppel, maar het hoort natuurlijk niet  :P

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

JaapT-5

Het vervangen van de 'schakelaar' is wellicht de beste optie, lees ik hier. 't Is ook een kostbare zaak met een prijskaart van (tenminste) 80 euro...
Een alternatief wordt Hier gesuggereerd. Vorige week heb ik daarom de 'schakelaar' gedemonteerd, schoongemaakt en alles teruggeplaatst. Dat lijkt heel goed te werken, de 'jury' doet echter nog geen uitspraak omdat die auto sindsdien nog niet echt veel gereden, 'work in progress'.
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

mehn

Citaat van: JaapT5 op 20-03-2006 13:41:31
Het vervangen van de 'schakelaar' is wellicht de beste optie, lees ik hier. 't Is ook een kostbare zaak met een prijskaart van (tenminste) 80 euro...
Een alternatief wordt Hier gesuggereerd. Vorige week heb ik daarom de 'schakelaar' gedemonteerd, schoongemaakt en alles teruggeplaatst. Dat lijkt heel goed te werken, de 'jury' doet echter nog geen uitspraak omdat die auto sindsdien nog niet echt veel gereden, 'work in progress'.

Die van mij is ook al eens schoongemaakt. Twee weken nadat ik de auto kocht heeft de garage m schoongemaakt. Dat heeft geholpen en ik heb er bijna een jaar geen noemenswaardige problemen mee gehad.
Daarna begon het geemmer weer  ;)
In mijn geval heeft het schoonmaken tot uitstel van vervanging geleid.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: