WEBBLOG: Frankenstein 850 project

Gestart door Wouter96, 30-04-2018 12:45:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter96

Hallo allemaal. Laat ik het ook maar eens proberen; een web blog bijhouden.

Ik ben namelijk een project begonnen wat ik leuk vind om te delen: mijn rode 855 2.0 10v krijgt een nieuw motortje! Ik ben geen ervaren sleutelaar, dus verwacht hier geen hoogstaande how-to verslagen zoals sommige van jullie zo mooi kunnen. Sterker nog, ik zal jullie waarschijnlijk heel vaak om raad vragen :P


Dus... ik heb in april 2016 een 10v gekocht, mijn eerste auto. Ik heb er zonder bijzonderheden 2 jaar rond gereden, wat ik helemaal prima vond. Cosmetisch het een en ander gedaan, cc ingebouwd en verder niks spannends. Ik was ook niet van plan er veel aan te doen, 126pk is namelijk voldoende toch?!
Maar dan zie je zoveel moois langs komen op meetings e.d... Dan begint het toch te jeuken  :eusa_shifty: een andere auto (2.5T, T5...)  kopen wil ik niet, ben behoorlijk gehecht aan mn mooie rode. Dus dan maar een donor auto ophalen! Ik werd getipt door Diederik, een mooie 2.3 T5 sloper te koop. We zijn samen wezen kijken, een motorwissel lijkt goed mogelijk te zijn! 1 week later de V70 2.3 T5 opgehaald bij een mede-forummer, wel een vreemd blok voor in een 850  :eusa_whistle: vandaar de bijnaam: Frankenstein..



En meteen slopen, ik heb twee halve dagen nodig gehad om het blok er uit te krijgen:





Daar staat ie dan, nu rustig kijken hoe verder:



Ik heb een poosje terug ook een kabelboom+ECU van een 850 T5, tellerbak, inlaatspruitstuk, injectorrail+injectoren en wat randdelen opgehaald. Wat nu perfect uitkomt want het donor blok (ME7) moet omgebouwd worden naar 4.3. Wat ik tot zover hier gelezen heb, moet het volgende aangepakt worden:

- VVT vastlassen/blokkeren/...
- Inlaat spruitstuk monteren met mechanisch gasklephuis, evt. poorten matchen
- Ontsteking; penbobines naar enkele bobine
- Diverse sensoren wisselen/aanpassen
- Stuurbekrachtigingspomp wisselen (?)

Ik ga vast nog voldoende tegen komen wat aangepast moet worden. Voor nu is het plan het blok voor te bereiden, alles schoon te maken, onderdelen te verzamelen en veel in-te-lezen. Daarna (als ik er voldoende vertrouwen  in heb :eusa_shifty: ) schors ik na de zomer mijn auto en ga ik op m'n gemak alles overzetten.

Hopelijk binnenkort meer! Groeten Wouter

blauweroffel

Leuk dat je dat gaat doen.

Zelf heb ik nog een rode 855 waar een kapotte 2.0 motor in zit. (tijd gereden zonder koelwater...)
Daar wil ik een 2.5 10 klepper in zetten, hoef ik niets aan de kabelboom te doen. Heb ook totaal geen ervaring, maar wel een garage in de buurt waar ik de klus kan gaan doen. ik hou dit draadje in de gaten.

Overigens...Dielie zoekt nog goede voorschermen voor zijn project......wellicht zijn die van die sloper ban jou nog goed genoeg?

BR

Wouter96

Dankjewel :) zonde van je motorblok, maar gaat je vast lukken daar een verse in te lepelen! En is vooral heel leuk werk, heb je alles een keer in je handen....
Jeroen heeft me idd al gecontacteerd, hij komt zondag de voorschermen ophalen voor zijn R. Leuk hoe die onderdelen zo zijn ronde doen, en dan noemen ze onze roffels slecht voor het millieu?  :eusa_snooty:

Died850

Hahah nice Wouter, ook een webblog! gaat wel wat worden die T-5 in de 850.
Stuurbekrachtiging kun je van je oude blok overnemen. heb je dat alvast getackeld ;).

yannickdv

Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

The Volvoboy

Hopsakee, gaan met die banaan ;D Het is inderdaad prima te doen. Als je niet teveel haast hebt en het allemaal in één keer goed aanpakt, heb je er er daarna echt heel veel plezier van, kan ik uit ervaring vertellen. :)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Wouter96

Citaat van: The Volvoboy op 01-05-2018 10:54:55
Hopsakee, gaan met die banaan ;D Het is inderdaad prima te doen. Als je niet teveel haast hebt en het allemaal in één keer goed aanpakt, heb je er er daarna echt heel veel plezier van, kan ik uit ervaring vertellen. :)

Precies! Ik heb gelukkig geen haast, rustig aan alles pas maken enzo..
jou voormalige 10v is het perfecte voorbeeld ja.  :)

yannickdv

Ja en doe meteen de lastige stage 0 dingen. Voordeel van een ME7 blok is bijvoorbeeld wel dat je geen oliekoeler naar je radiateur hebt. Maar verder dingen zoals motorsteunen, keerringen, pakkingen, en vacuumslangen allemaal vervangen. Het wordt niet makkelijker dan wanneer de boel uit elkaar ligt.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

Wouter96

Citaat van: yannickdv op 01-05-2018 11:34:48
Ja en doe meteen de lastige stage 0 dingen. Voordeel van een ME7 blok is bijvoorbeeld wel dat je geen oliekoeler naar je radiateur hebt. Maar verder dingen zoals motorsteunen, keerringen, pakkingen, en vacuumslangen allemaal vervangen. Het wordt niet makkelijker dan wanneer de boel uit elkaar ligt.

Bedankt voor de tips! Nu kan je inderdaad overal mooi bij. Een goed stage 0 lijstje maken dus..
Denk je dat het loont om de carter er onderuit te halen en te reinigen? Kan ik daar de carter ontluchting enzo schoonmaken.. peilstok is opzich wel mooi schoon dus misschien niet nodig?

The Volvoboy

Bij een ME7 motor is dat wel een aanrader ja, i.v.m. dat de keerringen van de olie-aanzuigleiding in het carter nog wel eens willen vervormen (waardoor het langer duurt voordat je oliedruk hebt).
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

bebe66

Citaat van: The Volvoboy op 01-05-2018 12:11:26
Bij een ME7 motor is dat wel een aanrader ja, i.v.m. dat de keerringen van de olie-aanzuigleiding in het carter nog wel eens willen vervormen (waardoor het langer duurt voordat je oliedruk hebt).

Inderdaad, vergeet a.u.b. die o-ringen in het carter niet! Kan voor een hoop narigheid zorgen.

https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8852



Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

Wouter96

Bedankt! Ze noemen het een ''sluip moordenaar'' in dat topic, ga ik dus zeker aanpakken.
En wat is het internet toch mooi, via die link van jou klik ik zo door naar:

https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=31236


Wouter96

Meteen de tips opgevolgd en de o-ringen vervangen in de carter. Werkt niet heel makkelijk aan de motor takel maarja...



Ik ben blij dat ik het heb gedaan want zoals gezegd kan er eentje plat gedrukt worden. Het is moeilijk te zien maar overduidelijk dat het ringetje rechts boven is plat gedrukt aan 1 kant.



Maar nu, moet ik de carter kit over doen? Bij de dealer hebben ze mij een niet-volvo carter kit mee gegeven. Ik hoefde het niet uit te rollen maar 1 vloeiende rups neerleggen. Ik heb mijn best gedaan maar twijfel over mijn kit-skills  :eusa_think: gaat dit lekken"? ik vroeg nog naar ''dat mooie rode spul'' van Volvo want dat kan je met een rollertje doen maar volgens de dealer was dit beter.



Ondertussen de 10v op een budget, 10W40 van de action er in + nieuw filter. en donderdag even goed in de was gezet.. (waarvan ik geen foto heb gemaakt en hij is nu alweer smerig  :eusa_wall: )

The Volvoboy

Nice, lekker bezig! :D

Wat betreft die kit... vreemd verhaal :eusa_think: Bij mijn weten moet de carterpan met dezelfde rode kit/lijm geplakt worden als bijvoorbeeld het klepdeksel.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

arjenT5R

Ombouwen naar M4.4 en de nokkenassen aansturen is toch veel vetter :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!