Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

de Boeing


Barracuda_82

Gister de V70 naar de garage gebracht voor de ashoes:



Ik zat in de wachtruimte omdat het ongeveer maar een uurtje zou duren, een spelletje te spelen op mijn telefoon toen de monteur naar me toe kwam met de vraag "kun je even mee komen kijken...?". Ik voelde de bui al hangen. Aandrijfassen kapot, draagarmen verrot, etc. en duizend miljoen kosten.

Maar het viel mee. Alleen de ABS ring was doorgeroest.



Gelukkig waren ze nog nét op tijd met bellen naar de onderdelenleverancier en 10 minuten later lag er een nieuwe ring in de werkplaats. De garage eigenaar heeft me even naar huis gebracht en om half 6 kon ik de auto nog net voor sluitingstijd op gaan halen.

Ik had ook nog gevraagd om het raakvlak tussen de schijven en de fusee's schoon te maken om hopelijk het piepen van de remmen te fixen (schoot me op de heenweg te binnen dat ik dat zelf niet gedaan heb), maar dat heeft niet geholpen.

Wat nu wél weg lijkt te zijn is de ABS melding. Ik ben na het ophalen nog een eind gaan rijden om te kijken of ie nog aan zou gaan, maar het is me niet gelukt. Nog niet te vroeg juichen, maar het zou best eens kunnen dat die gescheurde ring voor de storing heeft gezorgd.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

V70geRwin

2 vliegen in 1 klap, kun je weer verder piepen  ;)

(sorry, pure jaloezie op je mooie werkplaats  :eusa_clap:)

Barracuda_82

Citaat van: V70geRwin op 26-10-2018 10:54:39
2 vliegen in 1 klap, kun je weer verder piepen  ;)

(sorry, pure jaloezie op je mooie werkplaats  :eusa_clap:)

Hahahaha  ;D
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

de Boeing

Die abs ring is idd een bekend dingetje, klinkt als prima service daar.

En idd lekker om af en toe gewoon vervelden klussen uit te besteden (zou ik ook eens wat vaker moeten doen).

Barracuda_82

Citaat van: de Boeing op 26-10-2018 12:22:25
Die abs ring is idd een bekend dingetje, klinkt als prima service daar.

Ja, is een prima garage. Ik was nu 160 euro kwijt voor de ashoes vervangen, de ABS ring en het schoonmaken van de raakvlakken. Da's een prima prijs.

Citeer
En idd lekker om af en toe gewoon vervelden klussen uit te besteden (zou ik ook eens wat vaker moeten doen).

Ja, inderdaad. Ik ben ook altijd geneigd om alles zelf te doen, maar na twee burnouts probeer ik toch wat minder hooi op mijn vork te nemen :) Daarnaast is het nu ook geen lekker weer meer, en werk ik liever gewoon in mijn warme werkplaats nu :P

Voor de 240 ga ik ook zo veel mogelijk delen demonteren om de sierlijstgaten gewoon op mijn werkbank dicht te kunnen lassen. Da's én comfortabeler en levert een beter resultaat (want vlak en comfortabeler werken).
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

#651
Ik neem me al weken voor om effe wat rustiger aan te gaan doen, maar dat lukt niet zo goed... Voordeel is dat het wel weer een lange post met veel foto's oplevert, ter lering ende vermaeck :)

Zaterdag ochtend ben ik eerst effe met mijn maat mee gegaan in zijn 940 turbo naar de Kleine Deuken Dag van Centraal Beheer in de Brabant Hallen in Den Bosch:



Dat duurde gelukkig niet lang, dus kon ik snel door rijden naar de Kennes om een magneetboormachine te huren om het werkblad van mijn nieuwe werktafel af te maken. Dit is die boor, en die heeft een magnetische voet en een frees om zo nette gaten te maken in dik staal:



Om een net patroon te maken heb ik eerst met de kraspen, winkelhaak en lineaal een grid gemaakt:



En dit is het resultaat:



Met als overblijfsels een emmer (en vloer) vol krullen:



En vier mooie frees-vormige brandwondjes in mijn hand (de veer in de hoogteverstelling was lam, waardoor de frees naar beneden zakte toen ik net de voet wilde pakken om de boor weg te schuiven):



Met dat achter de rug ben ik zondag ochtend naar Den Haag gereden om een nieuwe kolomboor op te halen voor de werkplaats. Ik was al langer op zoek naar een specifieke boormachine, en vrijdagavond kwam ik een mooie Bimak tegen met een MK3 opname. Probleem is alleen dat zo'n ding een 250 kilo weegt en ik de trekhaak op de V70 (nog steeds) niet klaar heb. En daarnaast is het ook niet fijn om zo'n eind te rijden met een aanhanger.

Maar volgens de verkoper kon de boormachine uit elkaar. En dat klopte, dus de V70 volgeladen:



Gelukkig ging het allemaal maar nét. Met tillen, maar ook in de Volvo. Ik geloof nu alleen echt niet meer dat de V70 nivomats heeft...



In die krappe Haagse wijk ging het ook maar nét goed:



Maar goed... naar huis gehobbelt en daar snel ruimte gemaakt en de machine opgebouwd:



Door de riem te verleggen is er een mooi aantal toerentallen beschikbaar. De hele lage snelheden zijn vooral fijn voor het boren in RVS:



Daarna even alles gesorteerd en schoon gemaakt wat ik er bij heb gekregen. Naast de kruistafel zaten er ook twee bakken met toebehoren bij. Waaronder 45 MK boren in maten van 14 t/m 31:



Drie boorkoppen voor gewone boren en een kotterbaar:



En een aantal MK verlopen:



En als je je afvraagt hoe groot die boren zijn... dit is de grootste die er bij zit, nummer 31, met mijn volwassen hand:



Ik denk niet dat ik die boor 31 heel vaak ga gebruiken, maar toch fijn om het er bij te krijgen :)

Nu nog een mooi rek maken voor aan de muur waar al die boren netjes in geordend kunnen worden. Owja, en krachtstroom aan laten leggen, want dat heb ik dus nog niet. Daarvoor ga ik een elektricien zoeken, want daar ben ik zelf echt niet in thuis en dat besteed ik graag uit voordat m'n huis in de fik vliegt.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

T5-4life

Zooo, dat is een heel fijn boormachientje 😉
C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

NinaPaul

Sowieso is krachtstroom aansluiten een beheerder dingetje, de meter moet meestal aangepast worden en er moet ook een keuring op komen.

Tenzij het gewoon gaat om het daadwerkelijk aansluiten van de stekker gaat, dan zijn er genoeg voorbeelden online te vinden, ook verlengkabels zijn zo te koop.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Nice man! wel tikkeltje jaloers op zo'n mooi uitgeruste werkplaats :)

Ja mk3 is voor de meeste dingen ruim voldoende haha.

Heb de drijvers er ook bij? Die spieën om de boren uit de conussen te halen?

Is wel zo handig :) anders zo gemaakt natuurlijk van een stuk plat.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

Ik heb zelf tot 20 mm (MK2 opname), maar weet nu wel waar ik moet zijn voor een groter gat  ;D. Waar woont die boormachine ook alweer?  :)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Wat een joekel die boor!
Leuke update..

Barracuda_82

Citaat van: NinaPaul op 29-10-2018 09:29:12
Sowieso is krachtstroom aansluiten een beheerder dingetje, de meter moet meestal aangepast worden en er moet ook een keuring op komen.

Tenzij het gewoon gaat om het daadwerkelijk aansluiten van de stekker gaat, dan zijn er genoeg voorbeelden online te vinden, ook verlengkabels zijn zo te koop.

Nee, ik heb echt helemaal nog geen krachtstroom in huis, dus alles moet geregeld worden. Maar vanavond komt een vriend van me effe kijken wat er nodig zou moeten zijn en dan kan ik morgen wat gaan regelen. Inderdaad met de leverancier, maar ook een elektricien zoeken voor het trekken van de extra fase naar de garage. Dat laatste stukje is hopelijk een relatief makkelijke stap. De garage zit aan huis en alles is 5 jaar gekleden vernieuwd, dus hopelijk geen oude lijken die uit de kast komen vallen als dit gemaakt wordt.

Citaat van: arjenT5R op 29-10-2018 10:06:10
Nice man! wel tikkeltje jaloers op zo'n mooi uitgeruste werkplaats :)

Ja mk3 is voor de meeste dingen ruim voldoende haha.

Heb de drijvers er ook bij? Die spieën om de boren uit de conussen te halen?

Is wel zo handig :) anders zo gemaakt natuurlijk van een stuk plat.

De drijvers hingen gelukkig met een touwtje aan de zijkant van de machine, maar mocht dat niet zo geweest zijn dan is het niet zo'n ramp idd.

Citaat van: volvobug op 29-10-2018 10:11:17
Ik heb zelf tot 20 mm (MK2 opname), maar weet nu wel waar ik moet zijn voor een groter gat  ;D. Waar woont die boormachine ook alweer?  :)

Vlak bij Oss. Mocht je langs willen komen voor een groot gat, dan stuur me maar effe een PB. Geen probleem :)
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

arjenT5R

Met 1 extra fase ga je het niet redden hoor haha, je moet er 2 bij trekken. Spanningsverschil per fase is ca 400V en spanningsverschil fase en de nul is 240V.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Barracuda_82

Citaat van: arjenT5R op 29-10-2018 15:04:24
Met 1 extra fase ga je het niet redden hoor haha, je moet er 2 bij trekken. Spanningsverschil per fase is ca 400V en spanningsverschil fase en de nul is 240V.

Zie je, dat bewijst maar weer dat ik dit echt uit moet besteden :P
Johan van Tongeren - www.baddecision.works