Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henry classic v70

...komt het wiel midden voor de achterruit?
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Barracuda_82

Yes, precies in het midden. Dan zie je geen drol meer in de binnenspiegel :-D
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Barracuda_82

Gister maar weinig tijd gehad omdat ik naar de tattoo shop moest om mijn nieuwe plaatje te bespreken (ja, iets met auto's. nee, geen volvo). Maar toch effe de precieze plek op de achterklep bepaald voor het reservewiel:



Op de trap komen 5 (blindklink)moeren waarop een strip bout met het wiel. De strip met schroefdraad (M14) is al klaar, nu nog een prop draaien en een moer waarmee ik de boel vast kan schroeven. Daarna een borging met een slot en later nog een y-strap die het wiel én de trap zekeren aan de achterklep. Moet er niet aan denken dat dit hele gevaarte loskomt op de snelweg...

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

De reserveband-beugel heeft nu een prop waar het wiel mooi op centreert:



En hij kant op de auto:







En ook meteen even getest qua gewicht met velg, band en beugel. Hij blijft open staan, maar niet van harte. Daar moeten dus even wat sterkere gasveren tussen. Nu 400N per stuk, ik denk dat 600N per stuk wel voldoende zal zijn. Geen idee hoe je dat kan berekenen, dus maar gewoon even nattevingerwerk.



Zaterdag dacht ik effe snel de rubbers op de vooras te vervangen. Dat viel tegen. Maar was wel hard nodig, want eentje viel zelfs helemaal uit elkaar. Helaas, door de vorm van die dingen, niet te doen om de rubbers er uit te persen, dus de dakbrander er maar bij gepakt. Lekker heet gestookt. Zo heet dat het alu ding wat ik er onder had gelegd helemaal smolt:



Onderweg ook nog een gebroken bout in de chassisbalk. Die ging er gelukkig vrij eenvoudig uit door er een moer op te bakken en een half uurtje op-en-neer te wiebelen.



Uiteindelijk alles op de vooras vervangen. Twee nieuwe rubbers in de draagarmen, nieuwe rubbers in de stabistangen, nieuwe stuurstang spacers (met meer verstelbereik), gelakte stabistang spacers en alles even in de bodyschutz gezet (mijn nieuwe favoriete spuitbus). De stuurkogels had ik een tijdje geleden al vervangen. Enige wat nu niet vervangen is, zijn de fuseekogels, maar die voelden nog goed, dus die heb ik zo gelaten.



En toen ik daar zo bezig was viel me ineens iets op... een mooi groot roestgat in de chassisbalk vooraan:



Even schoon gemaakt:



En omdat het lasapparaat toch nog naast de auto stond voor die afgebroken bout heb ik er maar meteen een plaatje in gelast:



En dan natuurlijk wat bodyschutz er op:



De auto rijdt nu zó veel beter... niet te geloven! Alle problemen die ik had zijn nu verdwenen. Het stuur trilt niet meer, hij trekt niet meer en het voelt weer alsof de wielen weer verbonden zijn met het stuur.

Om dat te vieren de auto versiert met een mooie gehaakte frikandel speciaal:

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Barracuda_82

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

de Boeing

en lokaal geproduceerd! LoL  ;D

Ik vind enkel de velg (zonder band) achterop anders ook wel vet staan, hoog Star Wars gehalte.

Barracuda_82

Het is weer dinsdag geweest, dus weer lekker veel kunnen doen. Maandagavond was ik al begonnen aan de aanpassingen die ik op de achteras wilde doen en dat heb ik dinsdagochtend af gemaakt.



Ik wilde meer lift op de achteras (zodat de auto wat meer voorover leunt, vind ik mooi) en daarvoor heb ik één inch (ca 25mm) toegevoegd. Maar omdat de veer er dan vort onder een gekke hoek onder komt te staan wilde ik een hoek maken in de spacer. Ik had uitgemeten en berekend dat ik met ongeveer 24º precies recht uit zou komen. Maar nadat ik een stuk pijp in die hoek afgezaagd had vond ik het veel te schuin:



In de prullenbak dus en een nieuwe gezaagd op 10º:



Met wat verf en een sticker ziet dat er zo uit op de auto:



Daarnaast ook 2 nieuwe spacers gemonteerd. Hiermee ben ik van 40mm naar 60mm verbreding gegaan:



20mm spacers:



30mm spacers. Vult de wielkasten nét wat beter:



Daarna ben ik naar de bandenboer gegaan voor een uitlijning. Ik zat er niet héél veel langs met mijn timmermansoog, maar toch wel fijn als het stuur echt recht staat:



Daar hebben ze ook de band op het nieuwe reservewiel getrokken. Deze kon (bijna meteen) achterop de auto:



Ik moest alleen de centreerprop in het midden iets langer maken en twee kleine plaatjes toevoegen aan de zijkanten van de trap om te zorgen dat de band stabiel achterop blijft hangen:



De plaatjes drukken nu licht in de band, zodat ie niet kan draaien en kan wiebelen. Vooral het wiebelen zou funest zijn voor het draadeind waar ie mee vast zit:



Omdat het toch best een flink gewicht is wat er aan de auto hangt wil ik het hele gevaarte (trap + band) nog gaan zekeren met een staalkabel. Deze komt met een los door alles heen en bevestig ik aan het dakrek. Mocht er dan ooit iets falen, om wat voor reden dan ook, dan blijft het aan de auto hangen. En ook meteen een stukje anti-diefstal (er komt een hangslot in):



Daarnaast ben ik ook met een ander project bezig:



Dit moet een modulair systeem worden om roofracks mee te maken voor op auto's met een regengoot. Hier een 3D geprint prototype. Zodra ik een adapter van deze voet naar koker van het rack zelf heb bedacht en getekend ga ik een kleine reeks laten lasersnijden en zetten. Ik ga dan eerst zelf met zo'n nieuw rack rondrijden voor ik het op de markt breng. Stukje QC:



En ondertussen ben ik ook wat KJET spruitstukken aan het verzamelen om om te bouwen voor de handel. Deze heb ik zo gekocht:



En naar een kennis in België gestuurd die aan koudijsstralen doet. Dan komen je onderdelen er zo uit te zien:

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Miyel

Koudijs stralen, het resultaat valt mij 100% mee. Iemand die dat doet vertelde mij dat dit te zacht ging voor mijn alu motorblok, bovendien zou het te lang duren en veel duur ijs kostten.

Ik ben toen voor natstralen (wetblasting / Vapor blasting) gegaan, glasparels in water. Dit verdicht het aluminium oppervlak ipv bros te maken zoals glasparel normaal doet. Dit beviel mij erg goed.

Gratis tip.😉
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Barracuda_82

Ik heb er eerlijk gezegd helemaal geen verstand van... mij gaat het er vooral om dat zo'n spruitstuk er netjes uit ziet en met een beetje geluk ook fijn last. Het spruitstuk voor arjen is niet gereinigd en ik vond het uiteindelijk jammer dat zo'n ding er dan zo lelijk uit ziet na al het werk wat er in is gaan zitten.

Ik zat er aan te denken om die nog effe snel te stralen met glasparels (daar heb ik nog een zak van staan, en mijn alu oxide wat er nu in zit is wel echt over de houdbaarheidsdatum), maar ik weet niet of het handig is om te doen als je zegt dat het oppervlak er heel bros van wordt. Dan zit het binnen de kortste keren weer helemaal vol troep...
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Miyel

Met glasparels droog stralen zou ik inderdaad niet doen.. ook omdat je kans hebt dat het straal materiaal in het aluminium blijft hangen, iets dat je met een inlaat spruitstuk niet wil.

Deze site legt het kort wel goed uit;

De mogelijkheden in Nederland zijn overigens niet groot, naar mijn weten doen maar twee bedrijven dat (voor particulieren); Wetblast is duur en druk, Soda Blasting Twente heeft mij goed geholpen destijds.

Overigens is er ook genoeg op YouTube te vinden van hoe je een standaard straalcabine ombouwt naar Wetblast met alleen een waterpomp. Vind ik wel een interessant verdienmodel.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Miyel

Citaat van: Barracuda_82 op 09-09-2020 10:30:46
Het spruitstuk voor arjen is niet gereinigd en ik vond het uiteindelijk jammer dat zo'n ding er dan zo lelijk uit ziet na al het werk wat er in is gaan zitten.

Ik snap je helemaal.. maar ik weet ook dat dit Arjen helemaal niets kan schelen 😁
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

Barracuda_82

Gister even nog wat kleine puntjes op de I gezet. Als eerste de letters op de nieuwe reserveband ingekleurd. Ik had per ongeluk een band besteld zonder witte letters, en de rest op de auto hebben dat wel, dus moet deze ook ingekleurd:



Daarnaast ook de nieuwe gasveren opgehaald. Ik heb maar wat besteld (anderhalf keer zo sterk) en hij houdt de klep goed omhoog, maar aan het eind valt ie nét iets te hard dicht. Maar daar is prima mee te leven:



En meteen ook even de zwarte rolhoes uit de andere 240 overgezet. Zonde om die daar in te laten hangen als die auto toch nergens heen gaat:



Als laatste, maar misschien wel belangrijkste, heb ik een staalkabel door het wiel, om de trap en aan de imperial gemaakt. Mocht er iets falen, dan zorgt die kabel er voor dat die band niet bij iemand door z'n voorruit gaat:

Johan van Tongeren - www.baddecision.works