Ik heb bij mijn V70 (modeljaar 98) één enkele sleutel gekregen en geen enkele AB. De sleutel is heel lelijk (omgebouwd in een klapsleutel die niet werkt en de helft mist) en geen AB hebben is echt vervelend voor een verwend kind zoals ik.

Ik heb al een (nette gebruikte) AB gekocht en ben er mee naar de dealer in Oss gegaan maar die weten niet wat ze er mee moeten. Want oude auto en iets met codes en een Zweedse import auto. Dus geen AB via de dealer zonder een miljoen te moeten betalen.
Daarna ben ik naar een sleutelmaker gegaan en heb de sleutel kopieëren en de chip over laten zetten in een normale sleutel. De deur ging er netjes mee open, maar ik kon er de auto niet mee starten, want de sleutel draaide oneindig rond in het contactslot. Is dat een soort anti-diefstal beveiliging? Zodat je het stuurslot niet kan forceren als er iets in het contactslot gestoken wordt wat niet de goede sleutel is?
Anyway, ik wil graag weten wat mijn opties zijn... gewoon de auto hier bij de dealer afgeven en zeggen: "maak het maar" gaat me ongetwijfeld een fortuin kosten. Niet zo zeer aan nieuwe onderdelen, maar vooral in de uren omdat ze niet bekend zijn met oude auto's.
Is er een garage/dealer/hobbyist/forumlid die de afstandbediening wel voor me in kan leren?
Sowieso is het me niet helemaal duidelijk wat voor systeem ik nu heb... het is een V70R uit 1997, modeljaar 98. Er zit zo'n ledje in het midden van het dashboard en een sirene in het midden tegen het schutbord onder de motorkap. Meer weet ik er niet van..
Om het originele alarm aan de praat te krijgen moet je natuurlijk een ori Volvo AB hebben, maar mocht dat nu allemaal te duur en moeilijk zijn, zou ik dan ook een universele AB kunnen kopen en aansluiten op het relais voor de centrale deurvergrendeling? Zo heb ik het op mijn 245 gebouwd, maar die heeft natuurlijk geen alarmsysteem wat roet in het eten kan gooien.