Opties voor ontbrekende AB en sleutels op V70

Gestart door Barracuda_82, 22-05-2018 09:50:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barracuda_82

Ik heb bij mijn V70 (modeljaar 98) één enkele sleutel gekregen en geen enkele AB. De sleutel is heel lelijk (omgebouwd in een klapsleutel die niet werkt en de helft mist) en geen AB hebben is echt vervelend voor een verwend kind zoals ik.



Ik heb al een (nette gebruikte) AB gekocht en ben er mee naar de dealer in Oss gegaan maar die weten niet wat ze er mee moeten. Want oude auto en iets met codes en een Zweedse import auto. Dus geen AB via de dealer zonder een miljoen te moeten betalen.

Daarna ben ik naar een sleutelmaker gegaan en heb de sleutel kopieëren en de chip over laten zetten in een normale sleutel. De deur ging er netjes mee open, maar ik kon er de auto niet mee starten, want de sleutel draaide oneindig rond in het contactslot. Is dat een soort anti-diefstal beveiliging? Zodat je het stuurslot niet kan forceren als er iets in het contactslot gestoken wordt wat niet de goede sleutel is?

Anyway, ik wil graag weten wat mijn opties zijn... gewoon de auto hier bij de dealer afgeven en zeggen: "maak het maar" gaat me ongetwijfeld een fortuin kosten. Niet zo zeer aan nieuwe onderdelen, maar vooral in de uren omdat ze niet bekend zijn met oude auto's.

Is er een garage/dealer/hobbyist/forumlid die de afstandbediening wel voor me in kan leren?

Sowieso is het me niet helemaal duidelijk wat voor systeem ik nu heb... het is een V70R uit 1997, modeljaar 98. Er zit zo'n ledje in het midden van het dashboard en een sirene in het midden tegen het schutbord onder de motorkap. Meer weet ik er niet van..

Om het originele alarm aan de praat te krijgen moet je natuurlijk een ori Volvo AB hebben, maar mocht dat nu allemaal te duur en moeilijk zijn, zou ik dan ook een universele AB kunnen kopen en aansluiten op het relais voor de centrale deurvergrendeling? Zo heb ik het op mijn 245 gebouwd, maar die heeft natuurlijk geen alarmsysteem wat roet in het eten kan gooien.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

cornelis-b

#1
Zoek een sloper waar de AB's nog werkend bij zijn en demonteer de regelunit, deze zit onder de schopplaat bestuurderskant. Het is een vrij grote kunststof kast met 2 stekkers en zit tegen de dikke ronde balk in een houder geschoven. Als je deze unit in jouw wagen monteert dan heb je in combinatie met de bijbehorende AB's een werkend systeem op jouw wagen. Een echt goede sleutelmaker kan de chip uit je eigen sleutel kopiëren, je sleutel ronddraaien in het contactslot? Dan ga ik er van uit dat je slot gaar is.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Barracuda_82

Citaat van: cornelis-b op 22-05-2018 10:17:11
Zoek een sloper waar de AB's nog werkend bij zijn en demonteer de regelunit, deze zit onder de schopplaat bestuurderskant. Het is een vrij grote kunststof kast met 2 stekkers en zit tegen de dikke ronde balk in een houder geschoven. Als je deze unit in jouw wagen monteert dan heb je in combinatie met de bijbehorende AB's een werkend systeem op jouw wagen.

Dat klinkt als een goed plan! Ik zal bij de mijne eens kijken hoe die kast er precies uit ziet voor een foto en een gezocht-advertentie. Zijn er nog verschillen in de systemen waar ik op moet letten? Ik begreep dat er voor 850's en vroege V70's een ander soort alarmsysteem is? Niet dat ik toevallig dat oude systeem heb ofzo.

CiteerEen echt goede sleutelmaker kan de chip uit je eigen sleutel kopiëren, je sleutel ronddraaien in het contactslot? Dan ga ik er van uit dat je slot gaar is.

Met de sleutel die ik er bij heb (op de foto hierboven) werkt het contactslot gewoon naar behoren. Voelt ook niet los ofzo. Alleen met die gekopieërde sleutel werkte het niet. Jammer dat ik geen video heb gemaakt van het doordraaien. Het voelde echt alsof het zo hoort. Misschien moet ik het nog eens proberen met een sleutel van een andere V70 die dan ook niet werkt. Dan kan ik een filmpje maken.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

T5-4life

Deze dus



Bij demonteren naar de buitenkant van de auto duwen.
C70 T5 coupe LPI 1998 388 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 309 dkm

nieuwe_arjan

#4
Citaat van: Barracuda_82 op 22-05-2018 09:50:33

Ik heb al een (nette gebruikte) AB gekocht en ben er mee naar de dealer in Oss gegaan maar die weten niet wat ze er mee moeten. Want oude auto en iets met codes en een Zweedse import auto. Dus geen AB via de dealer zonder een miljoen te moeten betalen.

De sleutel op de foto zit een afstandsbediening in, het groene printje, alleen de batterij mist.
Als je die print met batterij in je 'nieuwe' houder doet, zou het zomaar kunnen werken.

En dus de dealer in Oss vermijden. Als de dealer het niet voor elkaar krijgt om een 'oude volvo' monteur in dienst te houden, laat dan maar.  :(

aanvulling 31 mei: nou de dealer in Oss toch prima voor elkaar :eusa_clap:, was wat miscommunicatie

Martijn-V70

Dat ronddraaien van de sleutel "in het oneindige" ken ik wel, de aanhouder wint! Het komt bij mij sporadisch voor. Het is dan gewoon een kwestie van stug volhouden en tijdig pauze nemen tot de boel weer werkt... ;D

Barracuda_82

Ik kreeg net telefoon van de dealer in Oss. Dat de code binnen is en dat de afstandbediening ingeleerd kan worden. Ik heb een afspraak gemaakt voor volgende week woensdag. Ik ben benieuwd.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

Vandaag ben ik naar de dealer gegaan en binnen een half uurtje stond ik weer buiten, inclusief koffie en een praatje. Ik moest 21 euro nogwat afrekenen.

Geen probleem dus om een bestaande afstandbediening in te leren in een V70 classic. Alleen duurde het wat langer omdat de immobilizer code opgevraagd moest worden in Zweden, want daar komt de auto vandaan (daar komen ze allemaal vandaan, maar de mijne is daar ook geleverd geweest. het is een import).
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

classicT5

Denk dat die in België gebouwd is :)

Kun je trouwens via vin nr achterhalen.

Barracuda_82

Ow geen idee waar ze letterlijk gebouwd zijn. Ik ging er van uit dat het Zweden was.

Maar goed, ik ging gisteravond nog even kijken of ik even snel iets kan verzinnen om die lelijke sleutel mee te vervangen. Sinds "effe een nieuwe sleutel laten maken" geen succes was dacht ik: laat ik dan maar dit lompe ding handzamer zien te maken. Dus de boel even uit elkaar geschroefd en gekeken wat ik er mee kan. Bij nader inspectie viel me op dat het printplaatje wat er in zit dezelfde vorm heeft als mijn nieuwe AB.



Ik had al eerder gekeken of ik er een batterij in kon krijgen, maar gezien het "reservoir" voor de batterij niet op de goede plek zat hield dat al snel op. Maar gister dus een batterij in die houder gedrukt en toen werkte het gewoon. Nu heb ik dus twee AB's  :P

Meteen even online gaan zoeken en in China twee verschillende alternatieven gevonden. Een nieuwe klapsleutel waar je dit allemaal in over kan zetten. Als die niet zo slap en brak is als de huidige sleutel, dan ga ik die gewoon gebruiken. En ik heb een behuizing van een normale AB besteld, zodat ik eventueel ook nog voor kan kiezen om daar de knoppen in over te zetten.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

V70geRwin

Ik ben ook op jacht naar een 2de sleutel nadat mijn vrouw haar bos kwijt is geraakt.
Las ergens de tip dat je sleutels kan kopiëren maar dat lukte helaas niet met mijn sleutel.
Daar zit dan een rolling code in en die kunnen niet gekopieerd worden.

Dat wordt dus toch naar de dealer voor een extra sleutel.

Zou ook zomaar voor jouw sleutel kunnen gelden.

Peter80

Ik schop het artikel even omhoog.
Ik heb sinds een paar dagen een V70 van 98 met 1 sleutel en 1 afstandsbediening.
Online een sleutel besteld om te laten graveren en programmeren bij de sleutelboer, maar die chinese sleutels schijnen van een harder materiaal te zijn waardoor de frezen breken.
Sleutel word nu hier bij een lokale garage bijgemaakt, kosten: 110 euro ivm de volvo licentie.

Nu heb ik een afstandsbediening gevonden bij een andere volvo op de sloop en zal ingeleerd moeten worden. Waar is dit nog mogelijk zonder nog een fortuin kwijt te zijn?

KIM

Bij een 850 kun je dat nog zelf doen maar voor een V70 zul je naar de dealer moeten.