Wat heb je gedaan vandaag?

Gestart door JohanR, 16-06-2018 23:49:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjen850

Citaat van: volvobug op 29-03-2021 00:24:24
De eerste magneetkoppeling van seizoen 2021 afgesteld.  :D

Komt er binnenkort nog 1 bij van een 6 in lijn:)

T5-4life

Wat is je record in 1 jaar?
C70 T5 coupe LPI 1998 388 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 309 dkm

volvobug

Citaat van: arjen850 op 29-03-2021 10:50:48
Komt er binnenkort nog 1 bij van een 6 in lijn:)

Kom maar op met die sloep  :D

Citaat van: T5-4life op 29-03-2021 19:28:38
Wat is je record in 1 jaar?

In één jaar weet ik niet precies, zullen er stuk of tien zijn geweest. In totaal heb ik er nu denk ik 60 gedaan te beoordelen aan de ringetjes die hier achter gebleven zijn  :D Maar het is duidelijk dat het aantal af aan het nemen is.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jerra

Ik ga vandaag eens een voelermaatje ertussen steken.
Vorig jaar was ik verbaasd hoe goed de airco werkte van zo'n oude auto, gisteren was ik verbaasd dat hij daadwerkelijk niets meer deed.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

Groter dan 0,88mm heb ik niet op mijn voelermaat  :eusa_whistle:
Die moet ik er wel tussen duwen waar 0,80 nog redelijk soepel ging.
Bijzonder dat hij het vorige zomer nog deed dan, of slijten die koppelingen zo snel?
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

volvobug

#515
Citaat van: Jerra op 30-03-2021 17:46:49
Groter dan 0,88mm heb ik niet op mijn voelermaat  :eusa_whistle:
Die moet ik er wel tussen duwen waar 0,80 nog redelijk soepel ging.
Bijzonder dat hij het vorige zomer nog deed dan, of slijten die koppelingen zo snel?

Ieder moment van aanslaan is een frictiemoment waarin de slijtage plaatsvindt. Dus het aantal inschakelingen in een tijdsperiode bepalen de snelheid van slijtage. En dat is weer afhankelijk van:

- heb je airco standaard aan staan of standaard uit (en alleen aan als je het zelf nodig vindt)
- de buitentemperatuur en de ingestelde interieurtemperatuur
- de vullingsgraad
- de vervuiling in het filter van het drukventiel.

De vullingsgraad is bepalend omdat indien deze lager wordt, de airco wel werkt maar de lagedruksensor de pomp eerder uitschakelt als beveiliging tegen droog lopen. En daardoor schakelt hij vaker in en uit dan nodig bij een voldoende gevuld systeem.

Een schoon ventiel voorkomt snellere hogedruk opbouw waardoor de hogedruksensor de pomp eerder uitschakelt als beveiliging enz.

Ook een goed aircosysteem verliest jaarlijks tot 10% van zijn koelmiddel (van horen zeggen.....). Dus wat het vorig seizoen nog goed deed hoeft het nu niet meer zo goed te doen, zeker als de eerste warme dagen er zijn.

Dé typische klacht voor een te grote spleet op de koppeling is dat de airco het bij koude motor de eerste 5 a 10 minuten wel doet en daarna niet meer. Dan is de magneet van de koppeling opgewarmd en daarmee neemt de kracht van het magnetisch veld af. En krijgt hij bij te grote spleet de koppelingsplaat niet meer over de afstand van die vergrote spleet aangetrokken. Probleem begint meestal te spelen vanaf 0,8 a 0,9 mm spleetgrootte, en ook hier weer afhankelijk van de buitentemperatuur.

-edit: typo
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

henry classic v70

De Sandstone is weer getaxeerd, de waarde is best flink te noemen voor een wagen van 1999 met bijna 600.000 km op de teller
..natuurlijk is er veel aan gedaan om 'm netjes te houden en ook motorisch is er flink geïnvesteerd maar dat wordt gewaardeerd met een flinke waarde

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Vulk


JohanR

Gisteren maar een de knisperige tankbeschermplaat vervangen.

Het is een wonder dat de schroeven zo los gaan, na al die tijd. De plaat had ik al langer en op een poetsbrug vervangen. Uiteindelijk een eenvoudige klus, het kaal schuren van de banden en het opnieuw in de bitumen zetten was het meeste werk. Zit er nu weer netjes uit.verder in de vakantie ook al de roest onder de modderkuipen weg gehaald. Waar komt deze toch vandaan, daar ze niet direct in contact komen met water of pekel.
Volvo 855 R black stone, Volvo V90 t5 savile grey, Volvo S60 vibrant copper sold, Fendt Farmer 102 S, Volvo 850 champagne sold, Ford Escort sold, Opel Tigra sold, Suzuki GSX 750 F sold.

de Boeing

Oi, die is idd al ver heen. Ik laatst ook tank losgehad, bij mij allen nog maar beetje oppervlakkige vliegroest, en de spanbanden  wat aan de uiteinde, die ik ook beetje bitume laagje heb gegeven. Onder mijn wielkappen nog niet durven kijken, er moet daar toch ergens water blijven staan, en schuren wellicht...

JohanR

Ik zal even een paar fotos bij mijn 850 R laten zien (Blackie)
Volvo 855 R black stone, Volvo V90 t5 savile grey, Volvo S60 vibrant copper sold, Fendt Farmer 102 S, Volvo 850 champagne sold, Ford Escort sold, Opel Tigra sold, Suzuki GSX 750 F sold.

JohanR

Rechtsachter en linksachter, gelukkig niet erdoorheen maar wel aandacht nodig gehad.
Volvo 855 R black stone, Volvo V90 t5 savile grey, Volvo S60 vibrant copper sold, Fendt Farmer 102 S, Volvo 850 champagne sold, Ford Escort sold, Opel Tigra sold, Suzuki GSX 750 F sold.

de Boeing

Aiii,

Ok ik moet dit dringend ook eens bij die van mij gaan nakijken!

JohanR

actie kwam naar aanleiding van de link van het filmpje van Vulk https://youtu.be/CdV6wWhaYFo, die hadden een groter probleem.
Volvo 855 R black stone, Volvo V90 t5 savile grey, Volvo S60 vibrant copper sold, Fendt Farmer 102 S, Volvo 850 champagne sold, Ford Escort sold, Opel Tigra sold, Suzuki GSX 750 F sold.

JohanR

#524
Afgelopen week de trekhaak ook maar aangepakt.

Kan hij afgekeurd worden op basis van roest op de trekhaak? Omdat ik er een aanhanger of trailer mee wil trekken geen risico.

Henk (rust zacht) heeft (Blackie) in 2015 bij het onderbouwen deze ook al behandeld, maar er zat weer roest op, zie foto. Alles gedomenteerd, schoongemaakt en gelakt, en alles nieuwe bouten opgezet. Verder de originele Volvo gamma hoekijzer vervangen voor rvs beugels om de uitlaat aan op te hangen. Hier zat ook wat roest waar het gelast was.

Elke keer als ik de stekker in de connecto moet stoppen, moest ik er iets aan buigen om het klepje open te krijgen. Zat astgeroest, dus kon ik ook niet verdraaien. Losgeslepen en ook nieuwe bouten opgezet, alles ingesmeerd met kopervet, moet ik het nog een keer loshalen in de toekomst. Uiteindelijk veel werk en je ziet er geen .... van. Maar ik ben er tevreden over.
Volvo 855 R black stone, Volvo V90 t5 savile grey, Volvo S60 vibrant copper sold, Fendt Farmer 102 S, Volvo 850 champagne sold, Ford Escort sold, Opel Tigra sold, Suzuki GSX 750 F sold.