laad probleem Volvo 850 turbo nieuwe dynamo nieuwe accu (opgelost)

Gestart door Died850, 29-06-2018 14:03:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Died850

Ik heb een heel vaag probleem ineens waar ik nog niet uit ben. Gisteravond de tellerbak eruit gehaald en de stand gecorrigeerd. Vervolgens alles terug gebouwd en stukje test gereden, werkte allemaal dus top en auto weer uitgezet. Vervolgens wil ik weer naar huis gaan, brand de hele kerstboom van lampjes. Dus een beetje frommelen aan het contact maar geen verschil. Vervolgens laad spanning meten op zowel dynamo als accu.  Dynamo en accu zijn beide nieuw (max 1.5 maand oud) dynamo origineel Bosch 100A en accu optima bluetop.
Vervolgens maar met het probleem naar huis gereden (moest toch wat rond 2300 uur) en na +/-15km ging de kerstboom uit maar bleef het accu lampje zeer flauw branden.
Vandaag auto gestart en laad weer netjes 13.4v op zowel accu als dynamo (koude motor, lampen aan)
Zet na 2min motor uit en start nogmaals, van de hele kerstboom weer aan.
Motor weer uit, trek schakeldraad van spanningsregelaar eraf en druk deze na 5sec er weer op. Gas starten en de lampjes zijn weer uit. En vervolgens herhaald het zich weer.
Nu de auto redelijk warm was wilde het trucje met het spanningsregelaar schakeldraad niet meer werken.

Wat heb ik al gedaan:
- grond aansluitingen gecontroleerd evt verplaatst of gereinigd
- accu en dynamo door meten

Maar wat nu te doen? Gelukkig net weekend dus auto niet nodig tot maandag maar moet toch weer werken. Draadbreuk, relais, tellerhuis kapot gemaakt? Hoor het graag!

Paar plaatjes om het te laten zien

En na uitzetten en direct weer starten


Died850

Update: Schakeldraad gevolgd tot onder het dashboard. Deze werkt nog, geeft 0.6ohm met multimeter. Vond wel een redelijk loszittende massa naast de ingang van de peilstok in het carter. Deze even vastgezet uiteraard. Zit wel aan dezelfde kabelgoot als de dynamo maar deze pakt z'n massa via de verbinding tussen dynamo en blok meen ik?

classicT5

Wordt bedrading, plus of min, naar je accu warm?

Klinkt mij erg als massaprobleem.

Died850

Citaat van: classicT5 op 29-06-2018 20:48:45
Wordt bedrading, plus of min, naar je accu warm?

Klinkt mij erg als massaprobleem.

Nee naar mijn idee niet. Worden natuurlijk wel warm door het weer en warmte motor aangezien ze van alu zijn.

Wat mij ook opvalt is dat het accu lampje niet langzaam uitgaat bij het afzetten van de motor. Naar mijn idee een typisch iets voor de 850 en deed ie eerst wel. Net na 2km rijden ging de kerstboom uit en laadde de accu normaal bij (had voltmeter op aansteker aangesloten). Ik verdenk dus dat ik schade heb gemaakt op de printplaat van de teller al, aangezien het ook daarna is gebeurd...

Died850

Zojuist de tellerbak verwisseld. Maar blijf het probleem houden.

Peultje

Mijn ervaring is dat de hele kerstboom aangaat bij een lage laadspanning. Je flikkerend laadlampje duidt daar ook op. Normaliter hoort deze laadspanning zo tussen de 13.8 en 14.4 volt te liggen. Een en ander afhankelijk van het motortoerental. De genoemde 13.4 V lijkt mij dus wat laag. Zou het daar in zoeken.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Died850

Ik verdenk nu ook de dynamo. Ga deze er maar af sleutelen zodra ik een vervangende auto heb geregeld.

MikeyQR

#7
Kan moggelijk je contactblokje zijn mocht je deze nog niet vervangen hebben?
Ook kan er een accupool inwendig gecorrodeerd zijn, je kan deze universeel halen.
Dynamo spanning regelaar kan het ook zijn.

Is weer een leuk zoek werkje, je blijft wel lekker bezig met deze oude hokken. ;D

Died850

Citaat van: MikeyQR op 30-06-2018 15:44:50
Kan moggelijk je contactblokje zijn mocht je deze nog niet vervangen hebben?
Ook kan er een accupool inwendig gecorrodeerd zijn, je kan deze universeel halen.
Dynamo spanning regelaar kan het ook zijn.

Is weer een leuk zoek werkje, je blijft wel lekker bezig met deze oude hokken. ;D

Contactblokje nog niet vervangen, wel bewogen met sleutel maar geen verschil.
Accupolen zijn schoon en al eens vervangen
Dynamo verdenk ik nu ook, is wel een nieuwe maar misschien een maandag ochtend modelletje.

Heb een filmpje gemaakt (ja auto is warm) Doe het normaal liever niet met de Volvo maar aangezien mij opviel dat de lampjes lijken te dimmen bij de toerenbegrenser verdenk ik toch de dynamo.

https://youtu.be/IYc8yLgoDF0

MikeyQR

Gezien het filmpje denk ik ook aan een dynamo.

Died850

Ik ook, is wel nieuw maar ook dat kan wel eens mis zijn. Net bij Leon een oude dynamo gehaald en morgen avond maar eens wisselen en hopelijk is het dan opgelost!

knip

Laatst ook meegemaakt met een forummer,hij is naar huis gereden en 20km verder dynamo kapot.

Succes.

Died850

Zojuist de oude dynamo ingebouwd en hij laad weer als een malle, ook gelijk weer 13.9v vanaf de aansteker aansluiting. Zoals peultje al zei, de 13.4v was inderdaad te laag. Maar ik kan morgen weer naar werk rijden  :eusa_dance:
Nu eens kijken hoe we dit gaan oplossen met de nieuwe defecte dynamo maar dat is een ander probleem.