Auteur Topic: Zorro - Volvo 850 T-5R MT  (gelezen 39005 keer)

TBoss3

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • '95 855 T-5R MT
Re: Zorro - Volvo 850 T-5R MT
« Reactie #375 Gepost op: 05-05-2022 09:43:34 »
Is dat een nieuwe originele grill?

Nee, grille is imitatie komt van estateservices ("huismerk"). Slash komt van Skandix en is wel origineel Volvo, maar die was dan ook duurder dan de grille zelf (dacht iets van €65)
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Het blijft een familiewagen!
« Reactie #376 Gepost op: 05-05-2022 10:59:54 »
Ah super, intussen beide besteld bij Skandix. Ik vermoed dat die grillen hetzelfde zullen zijn als bij Estate Services.
Ik wist niet dat die slash wel nog origineel verkrijgbaar was.

Miyel

• Club lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #377 Gepost op: 11-05-2022 09:08:28 »
Hoe ziet die grille er uit tussen de spijlen aan de onderkant?
Het origineel is daar mat en niet glimmend verchroomd en ik heb me altijd al afgevraagd hoe dicht zo'n immi bij het origineel komt.

Ben ook benieuwd naar de standtijd, dus over drie jaar maar weer update doen  ;)

Edit, hier op vol format is goed te zien dat de buitenrand tussen de spijlen in mat is. Er is duidelijk een rand te zien tussen glimmend en mat.
« Laatst bewerkt op: 11-05-2022 09:15:02 door Miyel »
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

TBoss3

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • '95 855 T-5R MT
« Reactie #378 Gepost op: 06-07-2022 22:05:09 »
Tijd voor een grotere update! Al even niks meer laten weten maar dat wil niet zeggen dat er niks is gebeurd.

De auto stonk de laatste tijd steeds meer. Rijden met ramen open was niet prettig meer, en dat is met het lekkere weer (en de mooie roffel) natuurlijk juist leuk. Ook was ik wel eens benieuwd naar de mening van een expert over de staat van de auto, dus toen ben ik voor een inspectie naar BTC Hedel gegaan.

Andere aanleiding was ook dat ik (we) binnenkort met de T-5R op vakantie gaan! Een roadtrip naar Schotland staat op de planning. Daarvoor wilde ik wel dat de auto goed was, zodat ik mij daar geen zorgen over hoef te maken op vakantie.

Daar heeft Sandor mij uitstekend geholpen. De oorzaak van de stank was al snel duidelijk; de pakking van het uitlaatspruistuk was behoorlijk gaar en veel zwarte aanslag er omheen. Daarnaast zag Sandor ook dat er al ooit een gelast was aan dit uitlaatspruitstuk, dus hij is al eens gescheurd geweest. Dat was voor mij voldoende om hier iets aan te gaan doen.

De keuze voor een Japanifold was snel gemaakt en via Marktplaats een mooie gevonden. Gestraald en boutgaten opnieuw getapt zodat deze klaar was voor installatie.

Het vervangen van het spruitstuk vond ik zelf wel een spannende klus (zeker met vakantie in het vooruitzicht) dus dat is uitbesteed. Verder ook geen foto's ervan, maar de operatie is geslaagd! Stank is (grotendeels) weg en kan weer vrolijk rondrijden met raampjes open. Hele grote blij!

Een ander belangrijk punt was dat Sandor er achter kwam dat de schokdempers van Zorro gaar waren. Ik zelf merkte wel wat zweverigheid en dat de drempels van tegenwoordig "steeds hoger worden". Dat bleek dus aan versleten schokdempers te liggen.

Er zaten oranje Koni's (strt) onder, maar op aanraden van de experts van BTC ben ik terug gegaan naar origineel (Sachs SuperSport) rondom. Deze zijn sinds kort weer leverbaar via de dealer en heeft Sandor voor mij geregeld.

Deze klus heb ik wel zelf uitgevoerd want dit had ik al eens gedaan bij de vorige 850. Bij mijn ouders op de oprit, waar pa en broertje ook aan het sleutelen waren aan twee (een gecrashte en een nieuwe) mx-5's. Sinds kort in de familie, van mijn broertje, en ook erg leuke auto's  :eusa_dance:

Oud vs nieuw

Op de koni's stond dat ze uit 2013 kwamen, dus niet eens zo heel oud. Is het normaal dat deze binnen 10 jaar versleten zijn? Heb geen idee hoeveel KM ermee is gereden sinds die tijd trouwens.

Nieuwe veerpoten:

Heb wel de oude veren behouden. Waarschijnlijk zijn dit H&R veren met iets verlaging (2cm ofzo) maar die vond ik wel prima.

Wat ik wel apart vond was dat de orgineel Volvo veerpoten geen uitsparing hadden voor het vasthuden van de ABS aansluiting. Dat hadden de oude Koni's wel, maar Volvo zelf heeft hier dus niet aan gedacht?  ???  Dus toen maar zo opgelost:

Oud achter vs nieuw:

Wel een mooie oprit zo, en dat nog zonder de V70 2.5T en de C70 T5 van ons thuis:

En daarna testrijden en POAHHH wat rijdt dat lekker!!! Echt zo fijn. Drempels zijn niet meer verschrikkelijk maar gewoon vervelend, de auto stuurt een stuk strakker (minder zweverig) en overhellen door bochten is ook minder. Klinkerweggetjes zijn ook gewoon te doen zonder dat alles in de auto door elkaar trilt. Dus ik ben er echt super blij mee  ;D Gaat goed komen in Schotland zo.

Daarna direct gewassen en de dakdragers, dakkoffer en luifel geïnstalleerd voor de vakantie. We kunnen er weer even tegenaan!

'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Miyel

• Club lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #379 Gepost op: 06-07-2022 22:14:13 »
De originele beugels voor de abs kabel zijn volgens mij plastic hoekjes welke met schroefjes vast zitten op de veerpoot. Misschien nog te krijgen?

Peultje

• Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #380 Gepost op: 06-07-2022 22:51:43 »
Die plastic ABS draad hoekjes van de Sachs zitten met aan het plastic gesmolten pinnetjes die in gaatjes van de schokbreker vastgeklonken - gesmolten zijn bevestigd. Koni levert bij zijn schokbrekers parkertjes om die hoekjes op hun schokken te schroeven nadat ze van de Sachs afgehaald zijn.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Miyel

• Club lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #381 Gepost op: 07-07-2022 06:51:40 »
Ah ja.. ik heb een keer de swap van origineel naar Koni gedaan, meer dan 12 jaar terug. Maar zo zat dat inderdaad.