Zorro - Volvo 850 T-5R MT

Gestart door TBoss3, 19-08-2018 17:37:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TBoss3

#45
Van het weekend weer aan de slag gegaan.
Om het (eventuele) vacuĆ¼mlek op te sporen een rookmachine geleend van een vriend:


Werkte best goed, er is duidelijk een lek. Voor filmpje zie: https://photos.app.goo.gl/YePSb2QEMxD5rXkK9
Het onderdeel waar de rook uit komt is blijkbaar de flame trap (vlamscherm in het Nederlands?).

Daarna inlaattraject uit elkaar gehaald:


Flame trap:


Ziet er niet heel vies uit, maar alles toch maar even goed schoongemaakt.
Het O-ringetje wat erom heen zit sluit naar mijn vermoeden niet goed af. Dit ringetje is dan ook plat en helemaal hard, dus deze wil ik graag vervangen.

Geen idee of dat dit de oorzaak van het probleem kan zijn, maar een vacuĆ¼mlek lijkt me nooit goed.
Nu op zoek naar een nieuw ringetje. Weet iemand waar ik die zou kunnen halen, hebben ze die bij de dealer?

Daarna nog de bougies vervangen, wat deel uitmaakt van de "stage 0" die ik aan het uitvoeren ben.


Vandaag weer gereden en helaas heeft het schoonmaken van de inlaatbuis en flame trap niet geholpen: nog steeds een laag toerental stationair, hoog verbruik volgens boordcomputer en starten met een warme motor gaat ook niet helemaal soepel.

Om het met goed nieuws af te sluiten: aankomende dinsdag krijgt Mr. Jansen een polijstbeurt! Ik ben benieuwd hoe hij er daarna uit ziet.


- UPDATE -: Na even kort googlen direct dit gevonden: https://www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/1389657-271779-9135060-9146010/RD1389657S?l=22301&s=22301
Meteen maar besteld! Wat fijn dat dit gewoon zo beschikbaar is. :eusa_clap:
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

MichielM850

Citaat van: TBoss3 op 04-12-2018 18:00:34
Afgelopen weekend een houten stuur kunnen overnemen van iemand. Dit vond ik vanaf het begin al mooi, zeker in combinatie met de houtinleg van het dashboard. Het oude (leren) stuur zag er nog goed uit, maar dit vind ik toch wel heel gaaf!

Hieronder wat foto's, maar helaas was het al bijna donker. Op sommige foto's lijkt het stuur daardoor meer oranje/lichter van kleur dan dat het eigenlijk is.







Van "iemand" :)

Staat 'm goed!
'96 - Volvo 850 R - Dark Grey Pearl - 316.000km
'96 - Volvo 850 2.5 10v- Dark Olive Pearl - 616.000km

NinaPaul

Die zeef kan je eruit laten, is een modificatie geweest.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

TBoss3

Vandaag is de Volvo 850 gepoetst! Weggebracht naar Car Cleaning Eindhoven om hem een grote schoonmaakbeurt te geven. De auto is gekleid, 2x gepolijst en daarna in de wax gezet. Ook heeft hij de motorruimte schoongemaakt, zo goed als dat ging.
Al met al een kundige, aardige man die allerlei auto's behandelt, van een BMW 850i (i'tje meer of minder doen we het voor) tot een oude P1800.

Het is lastig om degelijke foto's te maken van het lakwerk, maar het ziet er echt mooi uit. Veel kleine krasjes en swirls zijn verdwenen en het zwart is een stuk dieper geworden.

Om een idee te geven, een foto van afgelopen zomer:


En deze foto heb ik zojuist gemaakt:


Het is natuurlijk niet precies dezelfde plek en de belichting is ook anders, maar het geeft wel een idee wat het kan doen.

Foto's zijn te vinden in een album dat ik heb gemaakt op Google Photos, want het waren er wel erg veel om individueel via tinypic te uploaden: https://photos.app.goo.gl/3wmMDsKxmVA9Dy7Z9
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

MichielM850

'96 - Volvo 850 R - Dark Grey Pearl - 316.000km
'96 - Volvo 850 2.5 10v- Dark Olive Pearl - 616.000km

TBoss3

Dit jaar wederom de plannen om met Mr. Jansen op avontuur te gaan. Om het iets "professioneler" aan te pakken tegenover vorig jaar hebben we besloten om een dakkoffer aan te schaffen. Vorig jaar was het elke keer alle spullen verschuiven bij het in/uitpakken en als het regende zat je gebakken. Via Marktplaats een mooie dakkoffer kunnen vinden, in het matchend zwart.



Naast de dakkoffer gaan we deze keer ook weg met een luifel. Ervaring heeft geleerd dat wanneer het flink regent, je niks droog houdt mits het niet in de auto ligt. Schoenen onder de auto worden bijvoorbeeld nog steeds zeiknat (ervaring leert haha).
Daarom deze een luifel gekocht en deze vandaag gemonteerd op de dakdragers.





Dicht ziet het er zo uit:
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

ron paul

Zo dat ziet er niet gek uit, misschien moet ik ook eens gaan kamperen. Wat kost zo'n luifel of is dat ergens te huur?

TBoss3

Citaat van: ron paul op 25-04-2019 14:17:46
Zo dat ziet er niet gek uit, misschien moet ik ook eens gaan kamperen. Wat kost zo'n luifel of is dat ergens te huur?

Dankje!
Deze heb ik gekocht via internet (http://www.gordigear.com/car_awnings/auto_awning.php?l=nl). Verhuur heb ik niet kunnen vinden.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

Oeps, al een tijdje niks meer laten weten terwijl er toch wel het een en ander is gebeurd.
Binnenkort, als ik er eens aan toe kom, zal ik weer wat posten!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

#54
Dusssss...
Al een tijd niet meer gepost, terwijl er ondertussen toch een heleboel is gebeurt. Hier het eerste deel van het verhaal betreffende voorafgaande aan een roadtrip naar Noorwegen/Zweden, daarna het deel van de roadtrip zelf.

Zoals iemand vast wel heeft gelezen ging het afgelopen voorjaar nou niet zo super met Mr. Jansen: stationair moeilijk lopen, op benzine niet lopen, op LPG veel verbruiken. Uiteindelijk wel de oorzaken kunnen vinden, maar heeft flink wat tijd gekost (en geld). Bij deze een aantal fotootjes

Het niet goed stationair lopen werd veroorzaakt door een los slangetje onderaan het gasklephuis:

De kleinste van deze 2 slangetjes was los geschoten, weer vastgezet met een tyrapje. Daarnaast toen direct het gasklephuis en de verdamperring goed schoongemaakt.

Desondanks de problemen toch een paar daagjes naar Parijs geweest met vriendin. Houten stuurwiel staat erg goed vind ik zelf:


Lambdasonde vervangen, was ook wel nodig:


Leuk fotootje geschoten na wassen:


Bij Scandcar geweest voor een vervangende LMM, maar deze werkte helaas niet... Was geen Bosch maar "een replica die net zo goed werkt." Nou, niet dus. Probleem was nog niet opgelost. Wel leuke auto's hebben ze daar staan:
[


Ook sloeg de motor af en toe over, en vernieuwen is vast ook niet erg. Daarom de hele ontsteking vervangen. Onder het afdakje, want het regende:


Rotor en verdelerkap hadden hun beste tijd ook wel gehad. Toen ook gelijk de thermostaat vervangen. Niet alleen vanwege de problemen, maar ook omdat de onderhoudshistorie niet helemaal bekend is en het leek me dus wel een goed idee om het te vervangen. Best een klus, maar wel leuk en veel van geleerd.

Daarna Volvodrive Treffen 2019! Altijd een leuk evenement waar ik naar uitkijk. Meegereden met het treintje, wat ook erg leuk was:


Daar ook iemand ontmoet (van te voren afgesproken via FB) die mij van een juiste (met identiek onderdeelnummer) LMM, origineel van Bosch kon geven om te testen. Dat werkte uiteindelijk wel, dus daar was ik erg blij mee! LMM meteen overgekocht voor een schappelijke prijs. Na het vervangen van de LMM waren alle problemen opgelost!
Verder in Best veel gave Volvo's gezien. Een R blijft altijd nog een droom van mij.

Toen, 2 weken voor vakantie, bleek de nivomat linksachter lek te zijn. Een paar dagen rook ik al een rare geur na het rijden, en de 850 leek al schuin te staan. Ik dacht dat het vast veroorzaakt werd doordat de grond niet helemaal rechts was oid. Een kijkje onder de auto:

Voor vergelijking: de andere kant was helemaal droog. Dat was dus wel duidelijk, ik had al wel langer het gevoel dat de nivomats bijna aan het einde van hun levensduur waren.

Toen snel op zoek gegaan naar andere nivomats. Nieuwe helaas niet, daar zijn ze veel te duur voor. Uiteindelijk via het forum (Thanks arjenT5R!) nieuwe gebruikte nivomats kunnen kopen en eronder gezet. Van te voren de "nieuwe" nivomats nog wel behandeld en gespoten tegen roest uit voorzorg. Het eronder zetten ging eigenlijk verrassend makkelijk.


De lekke nivomat kon je zo op en neer schuiven, het was meer een fietspomp  :o

Daarna weer mooi hoog achter


Daarna was Mr. Jansen eindelijk klaar voor de roadtrip! Daarover zal ik meer plaatsen in mijn volgende post  :)
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

volvobug

Druk bezig geweest zo te lezen maar er iets niets te zien  :-\ van jouw foto's.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

TBoss3

Citaat van: volvobug op 03-08-2019 23:06:20
Druk bezig geweest zo te lezen maar er iets niets te zien  :-\ van jouw foto's.

Oh sjips, krijgen we dat weer... Ik deed het altijd via Tinypic, maar daar kreeg ik een melding dat zij ermee gingen stoppen. Hoe (via welke host) plaatsen jullie foto's op het forum?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

big ben

Citaat van: TBoss3 op 04-08-2019 11:03:18
Oh sjips, krijgen we dat weer... Ik deed het altijd via Tinypic, maar daar kreeg ik een melding dat zij ermee gingen stoppen. Hoe (via welke host) plaatsen jullie foto's op het forum?


een alternatief is dropbox :

dl=0 wijzigen in raw=1 ;)

Died850

Veel gedaan inderdaad, maar ook helaas hier geen plaatjes.. Wel fijn dat de wagen weer doet wat ie moet doen ;).

MichielM850

Citaat van: TBoss3 op 04-08-2019 11:03:18
Oh sjips, krijgen we dat weer... Ik deed het altijd via Tinypic, maar daar kreeg ik een melding dat zij ermee gingen stoppen. Hoe (via welke host) plaatsen jullie foto's op het forum?

Ik doe het ook nog steeds via TinyPic. Geen melding van het stoppen gekregen trouwens.
'96 - Volvo 850 R - Dark Grey Pearl - 316.000km
'96 - Volvo 850 2.5 10v- Dark Olive Pearl - 616.000km