Zorro - Volvo 850 T-5R MT

Gestart door TBoss3, 19-08-2018 17:37:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerra

Hier alvast wat info over het motortje, maar kan dus ook het mechanisch slotgedeelte (cilinder) zelf zijn.
https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.msg1783341.html?PHPSESSID=34715b53d8a9aafa11e37e7a433d7886#msg1783341
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

NinaPaul

Volvo nummer 30681832 is de achterste beugel voor de uitlaat.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

850-2.520V-Driver

Ik spot de High Tech Campus ;D

Citaat van: TBoss3 op 15-04-2021 21:40:48
Vandaag op kantoor wilde een collega zijn (gave rode) motor, die gestald staat bij kantoor, starten. Helaas, lege accu.
Dus ik mijn auto gehaald uit de parkeergarage om hem te starten met startkabels:


Toen kwamen we erachter dat de accu van de Ducati behoorlijk lastig te bereiken is, alle kappen moeten eraf. Daar gingen we niet aan beginnen.
Om te laten zien hoe makkelijk mijn accu bereikbaar is toch even de motorkap open getrokken.
Tot mijn grote verbazing vond ik daar 3 boterhammen?!  :o WTF


Dit heb ik nog nooit gezien  ??? ??? Waarschijnlijk een of ander beest die ze daar heeft "verstopt". Heb de motorkap al een tijdje (maand of 1.5) niet meer open gehad, dus het zou er al eens een tijdje kunnen liggen. De bammetjes waren in ieder geval knoer hard, wel een groot tosti-ijzer zo'n 850  ;D

Nou dat was een snelle tussen update. Verder niks spannend, alles loopt op rolletjes. Van het weekend wassen en wat gaan inventariseren voor motorsteunen en draagarm RV die ik wil gaan vervangen ergens in de komende maanden.

TBoss3

Citaat van: 850-2.520V-Driver op 25-05-2021 16:37:43
Ik spot de High Tech Campus ;D


Haha ja dat klopt! Daar werk ik, bij een bedrijf(je) in HTC 12. Leuk om nog een 850 liefhebber uit Eindhoven te zien, die heb ik nog niet heel veel gezien.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

V70geRwin

Mbt het abs systeem is het meestal de abs module die doorgesoldeerd moet worden.
Dus als dat nog niet gedaan is zou ik dat eerst proberen.
Henk kan je daar goed mee helpen (Cornelis-B).

850-2.520V-Driver

Citaat van: TBoss3 op 25-05-2021 20:46:15
Haha ja dat klopt! Daar werk ik, bij een bedrijf(je) in HTC 12. Leuk om nog een 850 liefhebber uit Eindhoven te zien, die heb ik nog niet heel veel gezien.

Ik werk daar bij een iets groter bedrijf in gebouw 52 tegen de N2. Maar alweer een jaar vanuit thuis intussen.
Geen 850 meer, wel nog steeds liefhebber. Rij intussen een V70NN en soms de C30 van m'n vriendin ;)

TBoss3

Gisteren is "Meneer Jansen" dan toch echt verkocht!
Hij was vorige week onder voorbehoud verkocht. Zoals ik al meldde was de LPG verdamper ineens kapot tijdens mijn laatste ritje, dus dat moest nog gemaakt worden. Dit was uiteindelijk nog wel een duur grapje (€377  :o) maar ik heb uiteindelijk wel de vraagprijs (€2500) voor de auto kunnen krijgen  :)

Einde van de middag is hij opgehaald door mensen uit Asperen (bij Leerdam). De man heeft ervaring met sleutelen en een van hun zoons liep stage bij Volvo als monteur. Bij zulke mensen had ik wel een goed gevoel om hem te verkopen. Volvo liefhebbers zijn ze nog niet maar hopelijk komt dat nog  ;D KM-stand was 509.793 km en daarmee heb ik precies 50.025 km met de auto gereden.

Het was mijn eerste auto en veel plezier aan beleefd en veel van geleerd, maar nu is het toch tijd voor de T-5R! Daarvan is gisteren de airco bijgevuld, die was behoorlijk leeg en met dit weer is een airco geen overbodige luxe. Gelukkig werkt hij nu wel weer naar behoren.

De ABS fout heb ik ondertussen opgespoord; het is één vd twee achterste ABS sensoren. Gelukkig had ik van Benny al 2 nieuwe gekregen dus die ga ik van het weekend maar eens vervangen. Zou niet al te moeilijk moeten zijn lijkt me zo. En dan ook maar eens goed wassen.

Tevens ben ik op zoek naar een Stone Black (019) achterklep in goede staat van een Volvo 850. Als iemand toevallig nog iets heeft liggen/staan dan hoor ik het graag! De huidige is ooit slecht overgespoten en heeft roest.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

V70geRwin

9 van de 10 keer zitten abs storingen in de controller, als die nog niet door gesoldeerd is zou ik daar eerst beginnen.

edit; ik val in herhaling zie ik... :eusa_whistle:

TBoss3

Citaat van: V70geRwin op 02-06-2021 16:12:59
9 van de 10 keer zitten abs storingen in de controller, als die nog niet door gesoldeerd is zou ik daar eerst beginnen.

edit; ik val in herhaling zie ik... :eusa_whistle:

Thanks voor je snelle reactie Gerwin. Echter is mijn T-5R van mei '95 en toen waren het nog andere ABS controllers die niet (zo snel) kapot gaan. Dat is in ieder geval mij verteld door Thuuurbo.nl en hij heeft er schijnbaar wel veel kennis van. Tevens heb ik de achterse ABS sensoren doorgemeten, en geeft de ene wel mooi 1100Ohm maar de andere was oneindig. Dus ik vermoed wel de sensoren zelf.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

V70geRwin

Citaat van: TBoss3 op 02-06-2021 16:15:20
Thanks voor je snelle reactie Gerwin. Echter is mijn T-5R van mei '95 en toen waren het nog andere ABS controllers die niet (zo snel) kapot gaan. Dat is in ieder geval mij verteld door Thuuurbo.nl en hij heeft er schijnbaar wel veel kennis van. Tevens heb ik de achterse ABS sensoren doorgemeten, en geeft de ene wel mooi 1100Ohm maar de andere was oneindig. Dus ik vermoed wel de sensoren zelf.

Ja dat klopt wel. Heb je de complete kabelboom met stekker?
De stekker zit onder de achterbank namelijk...

Maar heb zelf ook wel eens een losse sensor vervangen en netjes solderen en krimpkous heeft het nog jaren gedaan..
Succes vast want de krengen kunnen goed vast zitten.

TBoss3

Citaat van: V70geRwin op 02-06-2021 16:20:41
Ja dat klopt wel. Heb je de complete kabelboom met stekker?
De stekker zit onder de achterbank namelijk...

Maar heb zelf ook wel eens een losse sensor vervangen en netjes solderen en krimpkous heeft het nog jaren gedaan..
Succes vast want de krengen kunnen goed vast zitten.

Ik heb inderdaad de complete kabelboom met gele stekker aan het uiteinde. Die stekker zat bij mij niet echt onder de achterbank maar meer bij de brandstofpomp, daar kon ik erbij.
Hmm dankjewel, ik hoop niet dat ze al te strak zitten. We zullen zien.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

Afgelopen weekend aan de slag gegaan. Eerst de auto eens goed gewassen en daarna aan het sleutelen.


Het loshalen van de ABS sensoren is niet zo heel spannend. Deze zitten met een simpel 10mm boutje vast en dat heb je zo los. Alleen blijft de metalen ring, onderdeel van de sensor zelf, in de bracket zitten en zat vastgeroest. Dus dan maar de klauw en schijf eraf; dan kan je vanaf de buitenkant die metalen ring eruit tikken met een beitel en hamer.
De nieuwe sensor zit er dan zo ook zo in. Echter gaan de kabels boven de brandstoftank zo naar binnen en is het onmogelijk om die kabel daar goed te krijgen. Daarom heb ik de gele connector van de nieuwe kabel gehaald (krimps uit de connector getrokken), oude kabels gebruikt als 'trekker' en zo de nieuwe kabels op hun plek getrokken. Werkte super! :eusa_dance: Daarna de krimps weer in de connector klikken en klaar is kees.


Hier zie je de nieuwe sensor op z'n plekkie:


Daarnaast ook nog de CD-wisselaar werkend gekregen! ;D Deze staat in de achterbak maar functioneerde niet. Nu bleek dat de stekkertjes simpelweg niet aangesloten zaten  ??? Dus kwestie van aansluiten en het werkt weer. Nu heb ik een stapel CD's van de zolder gehaald en komen er regelmatig 'oude' bekende voorbij.
Ook een extra 12V aansluiting gemaakt achterin, voor een koelbox (zomervakantie) of iets random anders, altijd handig.

En daarna de eerste keer volledig getankt; score van 9.9L/100km! Niet slecht lijkt me zo. Er zaten zeker stukken bij waarbij ik flink gas heb gegeven, maar over het algemeen wel rustig gereden. Maar dat viel me toch niet tegen.

Ook nog even met Black in a Flasch aan de slag gegaan, mooi resultaat voor niet veel moeite:


Volgende puntje op de lijst is de achterklep; deze is niet mooi meer (zoals gezegd) en sluit ook niet super meer. Moet hem echt flink hard dicht gooien voordat hij goed in het slot valt. Dus ik ga op zoek naar een goede zwarte 850 achterklep (en daar komen dan ook de T-5R badges op natuurlijk  8))

Daarnaast heb ik nog die set Titans liggen die van de sloop komt. Ze zien er opzich goed uit, alleen hebben ze alle 4 veel stoeprandschade. Dit zou ik graag willen laten herstellen, maar omdat de lak zelf nog wel goed is lijkt het mij onnodig om ze 100% te ontlakken. Heeft er iemand ervaring met het enkel herstellen van stoeprandschade (velgrand) waarbij de rest intact gelaten wordt? Dan hoor ik het graag.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

gero


Jerra

Jaa! Op deze update was ik aan het wachten :) goed bezig inderdaad
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Vulk

Dit gaat helemaal goed komen zie ik!