winterband afwijkende maat

Gestart door LouisVKWD, 11-09-2018 17:36:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LouisVKWD

Ik gebruik voor de zomerbanden de standaard maat voor de 850 tw. 195x60x15. Nu kan ik aan 4 winterbanden komen met de maat 175x65x15. Ik rijd niet al te veel kilometers (7 a 8 K p/jr.) en zeker niet in de winter. Mijn huidige winterbanden zijn aan vervanging toe mede gezien de leeftijd. Uit ervaring weet ik dan een andere maat gevolgen heeft voor de gemeten snelheid. Zijn er nog andere risico's aan verbonden. Nb. qua snelheid kom ik in principe niet boven de 130 km/u

Vulk

Ik denk dat 175 te smal is voor onder onze auto's.

V70R^2

Als je door een meter sneeuw moet heb je wel meer grip dan brede banden ;D

Maar even serieus, 175mm kan écht niet op een volvo 850/ V70.

RRRRR_Ramon

Citaat van: Vulk op 11-09-2018 17:53:55
Ik denk dat 175 te smal is voor onder onze auto's.

En ik denk dat een 175 band een te lage loadindex heeft voor de 850/X70. Die is standaard 87.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

LouisVKWD

De term loadindex komt regelmatig terug. Daarom maar eens nagezocht. Mijn Volvo weegt 1.483 kg leeg en mag max. 1.970 kg. wegen. Volgens bedoelde banden met een loadindex van 84 T =500 kg. x 4 = 2.000 kg. Inderdaad, het houdt niet echt over. Mijn conclusie het mag en kan volgens de richtlijnen. Als ik daarnaast mijn beperkte gebruik, zeker vol beladen, plaats dan lijkt me dat niet erg risicovol. Zijn er dan nog andere risico's eo nadelen zoals ander stuur- en remgedag aan verbonden? Ik wil niet ten koste van alles deze banden hebben maar wil wel een wel overwogen beslissing kunnen nemen.

Vulk

Het is nu niet dat het gewicht van een auto 100% evenredig verdeeld wordt over de vier banden.
Niet doen, dit zijn banden voor onder een Aygo ofzo, niet voor onder een zware roffel.

Ofwel: je schat de risico's verkeerd in.

henry classic v70

Door de wat hogere wang en smaller loopvlak zal het rijgedrag wat zoekerig worden > minder rubber wat het wegdek raakt en door de hogere wang wellicht een zweverig gevoel  :eusa_think:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Noot

185/65 R15 is een "officiële" maat voor de vroegere 850. Die heeft nog een hogere wang als de 175 banden die jij wil, dus dat zal het probleem niet zijn.

LouisVKWD

Dank voor jullie input. Ik lees geen aperte ja of nee. Grens wordt blijkbaar wel opgezocht door mij. De laatste opmerking van de oudere 850 (t/m 93) en de maat 185x65x15 had ik ook gelezen op de website. Nachtje over slapen en dan beslissen.

V70geRwin

Citaat van: LouisVKWD op 11-09-2018 19:15:39
De term loadindex komt regelmatig terug. Daarom maar eens nagezocht. Mijn Volvo weegt 1.483 kg leeg en mag max. 1.970 kg. wegen. Volgens bedoelde banden met een loadindex van 84 T =500 kg. x 4 = 2.000 kg. Inderdaad, het houdt niet echt over. Mijn conclusie het mag en kan volgens de richtlijnen. Als ik daarnaast mijn beperkte gebruik, zeker vol beladen, plaats dan lijkt me dat niet erg risicovol. Zijn er dan nog andere risico's eo nadelen zoals ander stuur- en remgedag aan verbonden? Ik wil niet ten koste van alles deze banden hebben maar wil wel een wel overwogen beslissing kunnen nemen.

Wat gebeurt er met het gewicht als je met 100 km/h door een snelweg bocht rijd?

Afgelopen weekend stak er een groep zwanen over op de snelweg, dat gaf ook wat dynamiek op de banden kan ik je vertellen.

Wouter1973

#10
Het is toch geen onoverkomelijk probleem om aan een iets beter passende maat te komen? Genoeg aanbod, heb zojuist even op Marktplaats gekeken. Hoeft ook echt niet de hoofdprijs te kosten , zeker niet als je genoegen neemt met stalen velgen. Waarom zo de grens opzoeken van wat nog net kan (of waarschijnlijk net niet in onverwachte situaties)? Het lijkt er een beetje op dat het een soort principe kwestie wordt: ik denk dat het net zou moeten kunnen, dus ga ik bewijzen dat het kan. :eusa_doh:

LouisVKWD

#11
Mijn oorspronkelijke vraag ging over een specifiek aanbod waar ik min of meer toevallig tegen aan liep. Ik was dus in eerste instantie niet bewust op zoek naar de grens qua mogelijkheden. Inmiddels een dag verder en ik heb besloten om niet in te gaan op het aanbod en zoek rustig verder.

Wouter1973

Citaat van: LouisVKWD op 12-09-2018 11:03:40
Mijn oorspronkelijke vraag ging over een specifiek aanbod waar ik min of meer toevallig tegen aan liep. Ik was dus niet op zoek naar de grens qua mogelijkheden. Inmiddels een dag verder en ik heb besloten om niet in te gaan op het aanbod en zoek rustig verder.
Goede beslissing denk ik. En succes met de zoektocht, komt vast goed!

V70R^2

Vestandige keuze, we leven in 2018, mensen verwachten en eisen tegenwoordig heel wat anders van een auto dan 25-30 jaar geleden.

Je remweg en wegligging zullen gigantisch veel beter zijn met (bijvoorbeeld) een 205-50(55)-"16 dan met zo'n 175 dingetje..