handremuitdaging

Gestart door rpakuypers, 01-10-2018 18:17:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rpakuypers

Beste leden,

mijn S70 heeft een handremprobleem waar ik zelf niet uitkom. De handrem werkt prima (nieuwe handremschoenen) en als ik de handrem eraf haal dan kan ik gewoon wegrijden. Als ik dan de handrem bij het stoppen weer aantrek dan lijkt het alsof deze er niet af is en til ik de hendel helemaal naar boven. Als ik langzaam weg rij en de handrem aantrek dan klinkt er een harde "kloenk" en kan ik hem weer gebruiken. Vreemde is dat dit met een dikke caravan erachter niet speelt want dan doet zich dit fenomeen niet voor want dan staat er druk op.

Wie herkent dit?

Groet,
Roger

freefall

klinkt als een kabel die vastzit. Die kloenk is het schoentje wat in de trommel zit, en beweegt door het draaien van de trommel.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

classicT5

Heb je destijds naast nieuwe schoenen, ook nieuwe veren ed gemonteerd? Kloenk is idd schoen die vast zit/los schiet.

En zeker ook naar de kabels kijken zoals hierboven vermeld.

Of beun de beunhaas, ff vaart maken en dan de handrem eens flink aantrekken. Heb je geluk is die gemaakt, heb je pech dan is die echt kapot :)

rpakuypers

Citaat van: freefall op 01-10-2018 18:32:47
klinkt als een kabel die vastzit. Die kloenk is het schoentje wat in de trommel zit, en beweegt door het draaien van de trommel.

De kabels zitten niet vast (heb ik ook al gehad met een V70) want dan kun je de wielen ronddraaien met de handrem erop. Zoals gezegd werkt de handrem prima, maar schiet hij inderdaad los bij druk of rijden. Heb diverse onderdelen al met ontroester behandeld maar dat levert vooralsnog niets op. Veertjes zijn ook vervangen bij de handremschoenen .....

Groet,
Roger

Jeroentjuh

Heb je ook daadwerkelijk gecontroleerd of de kabels niet vast zitten?

classicT5

Gebruik je de hamdrem vaak of niet? Adhv je omschrijving lijkt het mij dat ze plakken. Ik zou dan een 100 a 200 meter tegen 20-30 km/uur met de handrem erop rijden (beetje varieren in aantrekken en lossen ed), zodat ze iets afslijten. En dan nog eens kijken.

rpakuypers

Citaat van: Jeroentjuh op 01-10-2018 20:55:18
Heb je ook daadwerkelijk gecontroleerd of de kabels niet vast zitten?

Ja, zichtbaar zie je de remschoenen uitzetten als de handrem aangetrokken wordt ..........

Groet,
Roger

rpakuypers

#7
Citaat van: classicT5 op 01-10-2018 22:46:47
Gebruik je de hamdrem vaak of niet? Adhv je omschrijving lijkt het mij dat ze plakken. Ik zou dan een 100 a 200 meter tegen 20-30 km/uur met de handrem erop rijden (beetje varieren in aantrekken en lossen ed), zodat ze iets afslijten. En dan nog eens kijken.

Ik reed voorheen een 850 automaat en gebruikte nooit de handrem. Nu moet ik af en toe met draaiende motor kort parkeren en dan is de handrem wel makkelijk. Het aantrekken en lossen heb ik ook al gedaan maar biedt verder geen soelaas ...... zou de "troep" op de stofplaat een probleem kunnen zijn ?

Groet,
Roger

freefall

Het palletje in de gaffel die de kabel met de schoenen verbind wil ook nog wele eens voor problemen zorgen. Die moeten mooi vlak zitten.

Nog over de kabel, als de kabel iets vast zit kun je hen wel makkelijk aantrekken, maar lossen doet ie dan niet zo lekker.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Jeroentjuh

Citaat van: rpakuypers op 01-10-2018 23:05:47
Ja, zichtbaar zie je de remschoenen uitzetten als de handrem aangetrokken wordt ..........

Groet,
Roger

Komt het zaakje dan ook weer netjes vrij/terug als je de handrem lost?

Blok70

....sorry for the off-topic maar:
Ik ervaar ook een flinke kloenk, bij het aantrekken van de handrem. Stilstaand overigens níet (kloenk) maar met enige, minimale, rolbeweging (nog langzamer dan stapvoets zegmaar).... dan lijkt het net "aan/uit" zodra je aan de rem trekt. "kloenk"

"hóórt" dat?

Ik heb overigens, functioneel, geen reden tot klagen. Alles werkt naar behoren. 

peteRRR

Die kloeink zullen de remschoenen zijn die zich op dat moment fixeren in de trommel als je auto rolt,hoor ik ook.
Stilstaand niet natuurlijk.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

jellejas

Citaat van: Blok70 op 02-10-2018 09:50:08
....sorry for the off-topic maar:
Ik ervaar ook een flinke kloenk, bij het aantrekken van de handrem. Stilstaand overigens níet (kloenk) maar met enige, minimale, rolbeweging (nog langzamer dan stapvoets zegmaar).... dan lijkt het net "aan/uit" zodra je aan de rem trekt. "kloenk"

"hóórt" dat?

Ik heb overigens, functioneel, geen reden tot klagen. Alles werkt naar behoren. 
Ik heb precies het zelfde. Alles zit bij mij goed gemonteerd dus ik maak mij er weinig zorgen om.
BRAAAAAAAP STUTUTU

Blok70

#13
 :eusa_think: Bruut aangrijpen is wat ongewoon. Zeker voor trommelremmen (mijn ervaring). Dus wil ik graag begrijpen of dat een gevolg is het ontwerp (pennen-met-armen-principe) of juist wat anders (denk aan verkeerd ingeslepen nieuwe voering?, een mogelijk foutieve schuinstand van de remschoen?

Hoe fluweel ik de handle ook aantrek, het aangrijpen is gewoon (door mij) onbegrepen bruut. Klinkt gewoon gênant.

Ik weet het: een parkeerrem moet je in stilstand toepassen. Maartoch.... het is a-typisch voor een trommelrem.  :eusa_think:

nieuwe_arjan

Citaat van: classicT5 op 01-10-2018 22:46:47
Gebruik je de hamdrem vaak of niet? Adhv je omschrijving lijkt het mij dat ze plakken. Ik zou dan een 100 a 200 meter tegen 20-30 km/uur met de handrem erop rijden (beetje varieren in aantrekken en lossen ed), zodat ze iets afslijten. En dan nog eens kijken.
Dit is heel vaak de oplossing want er zit gewoon roest/vervuiling op je remtrommels. Als je de parkeerrem rijdend wil gebruiken trek je eerst een remschoen de roest in, dat glijdt niet soepel. Na een paar honderd meter is de roest wel weg. In vochtige tijden is de roest ook zo weer terug.

Bruut aangrijpen is zeker voor roestige trommelremmen heel gewoon.