Voor- nadelen kouder thermostaat

Gestart door freefall, 30-10-2018 18:03:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Dus in het ideale geval verschuif je zowel de minimale als de maximale temperatuur naar beneden.

V70R^2

en op die minimale temperatuur zal de KVS blijven, daar/onder de voorwaarde dat de koelingscapaciteit wel toereikend is.

razorx

Nee. Die zal onder de standaard omstandigheden rustig naar de 105 graden gaan. Niet erg. Het systeem is daar op berekend.
De reden dat ik hier uitgebreid reageer, en ik hoop niet pedanterig, is omdat ik meer dan een jaar metingen heb gedaan om het systeem te begrijpen.
Deze discussie, echter, heeft me nog het meeste geholpen de werking te verwoorden.  :eusa_clap:

razorx

Kort samengevat:
Thermostaat bepaalt minimale temperatuur.
ECU/fan, belasting en rijwind de maximale temperatuur.

Een defecte thermostaat kan wél tot gevolge hebben dat de fan en de rijwind niets meer doen of dat er juist niet goed opgewarmd wordt.
Completer kan ie niet toch? ;)

V70R^2

Vanaf welke sneleheden (gemiddeld) komt het systeem op 105 graden?

In druk verkeer kan je ook geen gebruik maken van vermogen (dus de warmte welke ik probeer weg te werken, mogelijk en waarschijnlijk compleet anders dan jouw doelstelling)


Nemen we een rit van 30 minuten waarbij de snelheid niet onder de 100km/h komt, zie je dan nog steeds die 105 graden? of blijft het dan rond openings temperatuur van de thermostaat schommelen?

Grote kans dat wij beide met een heel ander doel/ visie hier naar de optie kijken.

arjenT5R

Die fan doet alleen wat bij te weinig rijwind, als je voldoende rijwind hebt en voldoende koelcapaciteit dan is de thermostaat de temperatuur bepalende factor niet de fan want die doet dan niets. Heeft ook geen nu op dat moment want rijwind is vele malen meer.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

In de file zit je zo op de 105 graden.
Ik weet niet of het uitmaakt een ander doel te hebben. Jij wilt je circuitspeeltje koel houden.
Nu weet je dat een koelere thermostaat je niet zal helpen. Sterker nog een lagere maximum temperatuur voor fan activatie ook niet.
Jij bent sterk afhankelijk van een grotere radiateur..
Ik hoop met mijn berichten juist toe te lichten dat de regels het zelfde zijn, maar de wensen verschillend. Plus uit te leggen dat de thermostraat bedoeld is voor de onderkant van het regelbereik en de ECU/fan, radiateur, snelheid, belasting, wind, buitentemperatuur verantwoordelijk zijn voor dat lastigste gedeelte. De maximale temperatuur. Ik zal wel wat gemist hebben in mijn vurige betoog. ;)

razorx

Citaat van: arjenT5R op 30-10-2018 23:19:27
Die fan doet alleen wat bij te weinig rijwind, als je voldoende rijwind hebt en voldoende koelcapaciteit dan is de thermostaat de temperatuur bepalende factor niet de fan want die doet dan niets. Heeft ook geen nu op dat moment want rijwind is vele malen meer.
Nee sorry. Maar die bepaalt alleen de ondertemperatuur. En zorgt dat die zo snel mogelijk bereikt wordt.

V70R^2

#38
Even puur vanuit mijn eigen perspectief:

Als aanvulling op bovenstaand scenario, wat als er sprake zou zijn van 30 minuten circuit gebruik, gemiddelde snelheid 150km/h, altijd 100% belasting of 100% remmen, nooit onder de 100km/h.

Als de fan al gaat draaien is de boel te heet aan het worden, wanneer we een flinke radiateur monteren, een flinke externe oliekoeler voor de motorolie, zal de temperatuur dan niet gelijk de thermostaat opening moeten komen? En zo het blok toch een fractie koeler houden dan wanneer deze 5 á 10 graden later opent.

Tijd zal het moeten leren, in theorie wel lijkt mij, nu de praktijk nog..




edit:

Die grotere radiateur is er natuurlijk ook in het geschetste scenario (en zal van toepassing zijn op meerdere welke de thermostaat bestellen en circuit actief zijn). De olie krijgt nog een 1L capaciteit monster koeler (enkel externe koeling) om zo niks bij te dragen aan de KVS temp.

arjenT5R

Je maakt het te moeilijk... De thermostaat waarborgt de minimum temperatuur hij is immers volledig open bij zeg 82 graden celsius.

Bij voldoende rand voorwaarden zoals rijwind en ventilatie maar dus ook voldoende capaciteit van de radiateur zal de bedrijfstemperatuur rond die werktemperatuur van de thermostaat zitten dus.

Wil je onder flinke last dus snelheid een lagere temperatuur dan moet je zorgen voor dus de juiste thermostaat en voldoende koelend oppvervlak van je radiateur.

In de file, stationair, traag verkeer etc is de temperatuur dus afhankelijk van het moment dat de fan aan en af slaat.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Citaat van: razorx op 30-10-2018 23:26:01
Nee sorry. Maar die bepaalt alleen de ondertemperatuur. En zorgt dat die zo snel mogelijk bereikt wordt.

Denk hier nou nog eens over na ;D

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70R^2

Citaat van: arjenT5R op 30-10-2018 23:30:35
Je maakt het te moeilijk... De thermostaat waarborgt de minimum temperatuur hij is immers volledig open bij zeg 82 graden celsius.

Bij voldoende rand voorwaarden zoals rijwind en ventilatie maar dus ook voldoende capaciteit van de radiateur zal de bedrijfstemperatuur rond die werktemperatuur van de thermostaat zitten dus.

Wil je onder flinke last dus snelheid een lagere temperatuur dan moet je zorgen voor dus de juiste thermostaat en voldoende koelend oppvervlak van je radiateur.

In de file, stationair, traag verkeer etc is de temperatuur dus afhankelijk van het moment dat de fan aan en af slaat.

en aangezien er dan geen belasting is, dus geen exteme automaat-olie of turbo-boosted verbrandings temperaturen, is dat scenario irrelevant voor de discussie.

razorx

Citaat van: V70R^2 op 30-10-2018 23:27:20
Even puur vanuit mijn eigen perspectief:

Als aanvulling op bovenstaand scenario, wat als er sprake zou zijn van 30 minuten circuit gebruik, gemiddelde snelheid 150km/h, altijd 100% belasting of 100% remmen, nooit onder de 100km/h.

Als de fan al gaat draaien is de boel te heet aan het worden, wanneer we een flinke radiateur monteren, een flinke externe oliekoeler voor de motorolie, zal de temperatuur dan niet gelijk de thermostaat opening moeten komen? En zo het blok toch een fractie koeler houden dan wanneer deze 5 á 10 graden later opent.

Tijd zal het moeten leren, in theorie wel lijkt mij, nu de praktijk nog..


edit:

Die grotere radiateur is er natuurlijk ook in het geschetste scenario. De olie krijgt nog een 1L capaciteit monster koeler (enkel externe koeling) om zo niks bij te dragen aan de KVS temp.
Die thermostaat is open zodra je blok warm is. En blijft dat ook. Daarna ligt de taak bij de fan en de rijwind, De bedrijfstemperatuur van onze motoren ligt dan ook niet bij de 90 graden van de thermostaat maar tussen de 90 graden van de standaard thermostaat en de 105 graden bepaald door de ECU. Waarbij extreme omstandigheden niet ingedekt zijn. Vandaar dat voor extreem gebruik je geen oplossing moet zoeken in de thermostaat, zelfs, niet in de software, maar in extreme koeling.

Voor normaal gebruik vind ik, maar dat is beperkelijk in haar waarde dat een lagere temperatuur dan 105 graden wenselijk is. ;)

razorx


V70R^2

extreme koeling, check.

Dus dan weer terug naar, gaat de bedrijfstemperatuur dan op 80 ipv 90 graden uitkomen. (De fan laat je dan navenant lager in werking treden om thermische shock tegen te gaan, al is dat minimaal vermoed ik).

Citaat van: razorx op 30-10-2018 23:35:28
We komen samen wel ergens. ;)

Vast wel, proost  ;D