Voor- nadelen kouder thermostaat

Gestart door freefall, 30-10-2018 18:03:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70R^2

Alleenstaand zal de thermostaat niet veel doen nee, maar als onderdeel van een hele rits aanpassingen/toevoegingen en de ECU de fan eerder laten aansturen natuurlijk wel.

Te beginnen met een fatsoenlijke radiateur, en de olie extra of enkel extern koelen.

Jelmar

Citaat van: V70R^2 op 01-11-2018 16:51:15
Alleenstaand zal de thermostaat niet veel doen nee, maar als onderdeel van een hele rits aanpassingen/toevoegingen en de ECU de fan eerder laten aansturen natuurlijk wel.

Te beginnen met een fatsoenlijke radiateur, en de olie extra of enkel extern koelen.

Dat is toch exact waar dit topic/ deze discussie over gaat ;D

Nou kan ik natuurlijk niet helemaal mee kletsen met de bigboys, want ik heb op een 3" downpipe na geen dikke tjoening aan de wagen gedaan.

Wel heb ik de standaard radiateur, waarbij ik na het veranderen van de bakkoeler eigenlijk niet meer de behoefte heb om die te vervangen voor een groter/ beter alu exemplaar.
850R

KIM

Ik heb dezelfde ervaring als Jelmar maar dan op de weg.
Het verlagen van de fan temperatuur helpt al aardig om de boel iets beter onder controle te houden.

Ik wil nog eens proberen om de bakkoeler in de radiateur er tussenuit te halen en alleen met de air to ATF koeler te gaan rijden. Kijken wat dat oplost.

Vulk

Citaat van: KIM op 01-11-2018 20:23:34
Ik heb dezelfde ervaring als Jelmar maar dan op de weg.
Het verlagen van de fan temperatuur helpt al aardig om de boel iets beter onder controle te houden.

Ik wil nog eens proberen om de bakkoeler in de radiateur er tussenuit te halen en alleen met de air to ATF koeler te gaan rijden. Kijken wat dat oplost.

Is het nu al duidelijk hoe de start-stoptijden van de fan kunnen aangepast worden?

KIM


Jelmar

Bij mijn ECU ook ;D

@Kornelis; de 850 heb ik laatst nog stevig aan de tand gevoeld (de 940 en V90 ook trouwens) op CPZ, leerzame dag wel.
Temperaturen bleven keurig binnen de perken.
700/900's voorzie ik standaard van OF een extra bakkoeler (OEM) OF een externe koeler.
Gebrek aan ervaring met 850's zullen we maar zeggen.
850R

KIM

Ik had op de Gotthard 114 graden baktemperatuur. Dat is met extra bakkoeler erbij.
Na aanpassing van inschakeltemparatuur koelfan was dat op de Jufenpass 112 graden.

Ik vind de marge totdat de bak in noodloop gaat dan erg klein geworden (uit ervaring met de 850 weet ik dat ie dat bij 125 graden doet).

Piet

#67
Citaat van: Vulk op 01-11-2018 20:26:33
Is het nu al duidelijk hoe de start-stoptijden van de fan kunnen aangepast worden?

Bij de M44?
Sure... al lang

Vulk

Citaat van: Piet op 02-11-2018 00:59:41
Bij de M44?
Sure... al lang

Aha dat lijkt me wel wat! Nu start de fan op 105°C? Wanneer stopt hij dan?
Wanneer stand 1 en stand 2?

Ik denk dat als je nu een grotere radiator monteert (eventueel grotere IC), en een andere thermostaat (87 of 82) dat je de temperatuur ten allen tijde tussen de 82-87 (ondergrens door thermostaat) en pakweg 100°C kan houden?

V70R^2

slaat af bij 97 graden, aan bij 105 (volgens mijn KVS sensor 20cm na de thermostaat).

Vulk

Citaat van: V70R^2 op 02-11-2018 12:46:44
slaat af bij 97 graden, aan bij 105 (volgens mijn KVS sensor 20cm na de thermostaat).

Lijkt me niet verkeerd als er bij zowel de boven als ondergrens vijf graden afgaan.
Wanneer start trap 2 dan? En wat met de airco?

Ries van de Zilverschuit

Weet iemand met welke parameter ik de boven- en ondergrens voor het aan- en afslaan van de koelfan kan aanpassen in de parameter tree (M44) van TunerPro? Ik heb al even zitten neuzen maar kan het niet vinden.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Mail me je XDF maar, dan zet ik er wat koelfanparameters in.

Ries van de Zilverschuit

'k Heb de parameters nu voor mijn neus, maar het ziet er even wat anders uit dan ik verwacht had. Zoals onderwaarde en bovenwaarde snelheid 1 en 2 bijvoorbeeld. Maar er lijken maar liefst 5 snelheden in het spel te zijn. Waarvan eentje voor uit staat, denk ik.

Coolant temp for fan speed 1 tm 5, nummer 1 staat op 105 graden, daarna 115,  125, 139 en 96.
Speed treshold for fan speed 1 tm 4: geen flauw idee wat dit regelt.
Fan runtime for fan speed 1 tm 3: dat zal de looptijd zijn vermoed ik als de auto uitgezet wordt.

Hoe zet ik de inschakeltemperatuur terug? Alle temperaturen x-aantal graden omlaag schroeven?

Wie helpt me even verder?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Antracs

Citaat van: Piet op 19-01-2020 21:32:25
Mail me je XDF maar, dan zet ik er wat koelfanparameters in.

Kan dat gedeeld worden hoe je de XDF voor dat doel  aanpast?
Of waar de documentatie is om dat te doen?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary