Mijn tweede (eigen auto) Roffel + het onverwachte project

Gestart door Menno3274, 26-11-2018 22:25:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno3274

#120
Zo, weer wat weken verder. Afgelopen week had ik een brug tot mijn beschikking om de carterventilatie en turbo (+ uitlaatspruitstuk, downpipe etc.) te vervangen. Gelukkig kwam alles vrij makkelijk los. ;D
Ook de gasklep schoongemaakt, stappenmotor had ik al gedaan. Plus de achterste (laatste) motorsteun vervangen. Het bonken is na vervanging van alle rubbers (+ TPS) een stuk minder geworden, maar nog steeds niet wat ik gehoopt had. Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken?
Als laatste nog een do88 intercooler slangenset geplaatst, als iemand interesse heeft in de originele hoor ik dat graag.

Hieronder een aantal foto's.










De auto is nu dus van origineel uitlaatspruitstuk, 16T recht, originele downpipe en catback naar Japanifold, 18T schuin, originele downpipe C70 (ME7) en Ferrita catback (enkele demper) gegaan. De software zal nog aangepast moeten worden, daarover heb ik al contact gehad met Arjen. De eerste stap is om de auto logbaar te krijgen. Uiteindelijk gaat het mij om betrouwbaar het vermogen draaien en niet om het meeste vermogen te hebben, een beetje meer als met de standaard 16T is wel leuk natuurlijk. ;)

De Ferrita (enkele demper) klinkt van buiten mooi, binnen merk ik (jammer genoeg) bij optrekken niet veel verschil ten opzichte van de originele uitlaat die er eerst onder zat. Het mooie is dat ik geen last heb van een vervelende brom bij 100 km/h. Gelukkig is wel de stank (in de auto) bij stilstaan weg, alle uitlaatspruitstuk pakkingen (en op foto 5 te zien, ook de bekende plek) waren dan ook gescheurd. Ik heb nu een pakking van een V50 gemonteerd.

Voordat ik de originele demper met (cut out) klep heb gedemonteerd had ik nog wel een kort filmpje gemaakt, helaas niet super: filmpje.

Taranis

Lekker bezig :) Wat is het voordeel van een C70 downpipe tov de originele?

Menno3274

#122
Citaat van: Taranis op 16-07-2020 15:27:24
Lekker bezig :) Wat is het voordeel van een C70 downpipe tov de originele?

Dankje. :)
Dat heb ik alleen gedaan omdat de standaard downpipe een rechte flens heeft en die van de C70 (ME7) een schuine (en dat had ik voor die 18T nodig). ;)

Taranis

Okee, ik heb weer iets geleerd :) Tnx!

Menno3274


Menno3274

#125
Inmiddels weer een tijdje verder. Auto doet het nog prima (18T fluit lekker :eusa_dance:), alleen staat op dit moment helaas meer stil dan dat hij rijdt.
Ik ben nog wel 2 weekjes naar de Veluwe geweest, ideaal die Nivomats. Ondanks de fietsendrager toch nog een mooi gemiddelde van 1 op 10.8.


In de tussentijd gehad dat de temperatuursensor spontaan kapot was gegaan, auto liep gelijk bijna niet meer (koude start).
Originele Volvo sensor zat er nog geen 2 maanden/1500km in, gelukkig een nieuwe kunnen ontvangen bij de plaatselijke Volvo dealer en hij doet het nog steeds prima.
Hij gaf bij een koude motor dit aan (+ de ventilator bleef vol draaien):


Ook nog een kleppendemper (JMTuning) gemonteerd, leuk om te kunnen switchen. Klinkt wel een stuk mooier dan de cut out.
Van buiten klinkt het met de klep dicht als een Ferrita en met de klep open vrijwel als een straight pipe. Van binnen hoor ik helaas weinig verschil tussen open en dicht (ook geen irritante brom gelukkig), dat was bij de cut out wel anders. ;D
Wellicht dat een 3 inch downpipe met racekat daar nog wat aan kan veranderen.
Daarnaast nog even de turbo, downpipe en uitlaatspruitstuk moertjes nagelopen.

Na de warmere dagen maar even langs iemand geweest om de airco te laten vullen, koelt weer een stuk beter. :) Er zat nog maar een kleine 100 gram in.
Apk ging hij weer fluitend doorheen, gelukkig. ;D

Inmiddels ook de aangepaste ECU van Arjen binnen, deze een deze dagen eens plaatsen.


Wel alvast de wastegate op het bekende halve maantje gezet. Ik ben benieuwd wat dit in combinatie met de ECU gaat doen.

)()()sT

Lekker bezig geweest weer! Een 3" DP zal wel iets meer geluid geven, al valt het met een racekat wel weer mee.
Catloos vind ik zelf een beetje 'natte-scheet' klinken, dus dat vond ik niet wat ;D

Menno3274

Citaat van: )()()sT op 22-09-2020 09:24:13
Lekker bezig geweest weer! Een 3" DP zal wel iets meer geluid geven, al valt het met een racekat wel weer mee.
Catloos vind ik zelf een beetje 'natte-scheet' klinken, dus dat vond ik niet wat ;D

Thnx. :)
Catloos wil ik sowieso niet i.v.m. elke keer wisselen bij de apk, maar als het dan ook zo slecht klinkt zeker niet. ;D Ik wil er eigenlijk een vinden met 200cells of eventueel een 3 inch zonder cat en dan er een tussen laten lassen.

de Boeing

Lekker bezig!!

Zit wel nog even te  zoeken op foto 5, kan ik hier een bekende plek zien waar de uitlaatpakking altijd stuk gaat?  (bij mijn N was er nl ook 1 uitlaatpakking stuk, dit komt dus vaker voor?)

Menno3274

Citaat van: de Boeing op 22-09-2020 21:11:56
Lekker bezig!!

Zit wel nog even te  zoeken op foto 5, kan ik hier een bekende plek zien waar de uitlaatpakking altijd stuk gaat?  (bij mijn N was er nl ook 1 uitlaatpakking stuk, dit komt dus vaker voor?)

Dankje. :)

Welke foto bedoel je precies?

de Boeing

Met tot 5 tellen (lukt me nog net  ;D) kom ik in je blogpost uit bij deze foto:




En een schuine flens catloze 3" downpipe (om er een fatsoenlijke cat tussen te laten zetten) zoeken we allemaal... ;D


Menno3274

#131
Citaat van: de Boeing op 24-09-2020 09:13:08
Met tot 5 tellen (lukt me nog net  ;D) kom ik in je blogpost uit bij deze foto:




En een schuine flens catloze 3" downpipe (om er een fatsoenlijke cat tussen te laten zetten) zoeken we allemaal... ;D

Had ik het toch goed, alleen snap ik even de link tot uitlaatpakking niet. Help me daar eens mee ;)

Haha zoekt en gij zult vinden. En anders rijdt hij nu ook prima ;D

de Boeing

Ik heb het over deze zin uit je post:

Het mooie is dat ik geen last heb van een vervelende brom bij 100 km/h. Gelukkig is wel de stank (in de auto) bij stilstaan weg, alle uitlaatspruitstuk pakkingen (en op foto 5 te zien, ook de bekende plek) waren dan ook gescheurd.

Maar soit, niet belangrijk. Op naar de volgende reparatie  ;D ;D

Menno3274

#133
Citaat van: de Boeing op 24-09-2020 21:06:12
Ik heb het over deze zin uit je post:

Het mooie is dat ik geen last heb van een vervelende brom bij 100 km/h. Gelukkig is wel de stank (in de auto) bij stilstaan weg, alle uitlaatspruitstuk pakkingen (en op foto 5 te zien, ook de bekende plek) waren dan ook gescheurd.

Maar soit, niet belangrijk. Op naar de volgende reparatie  ;D ;D

A dat gaat over de aansluiting waar de turbo op zit, die standaard T5 spruitstukken scheuren daar altijd. Is ook te zien op die foto. Heeft niks met de pakkingen aan de motorzijde te maken, die pakkingen waren namelijk allemaal gescheurd (en daar kwam in combinatie met de carterventilatie de geur vandaan) ;D

Menno3274

#134
Weer een tijdje verder. De auto staat nog meer stil dan eerder dit jaar. Wel nog de originele versterker geplaatst en (goed) werkend gekregen op mijn JVC autoradio. :)



Gisteravond de distributieriem laten doen, omdat er nergens een sticker of iets in het boekje terug te vinden was. Tijdens het demonteren van de waterpomp bleek deze van 2017 te zijn. Dus het was ook gezien de kilometers dan nog niet nodig (3 jaar oud en zo'n 50k km geleden). Wel stond hij niet goed op tijd, dus nu met de nieuwe riem loopt de auto wel mooier heb ik het idee. Niet helemaal voor niks dus. ;D



Helaas is nu echt de krukaskeerring aan de beurt. Want het lijkt mij niet de bak die lekt. Het is nu geen af en toe een druppel meer. Maar na een niet al te lange rit dit:



Vraagjes, ik heb een Elring (135.190) krukaskeerring. Is dit een goede die ik kan gebruiken?
Ook wil ik mijn koppeling en koppelingscilinder (buitenkant bak, deze kraakt) (laten) mee vervangen dan kom ik uit op de Sachs (3000 950 018) set en een TRW (PJH108) koppelingscilinder of kan ik deze beter bij de Volvo dealer halen?