Mijn tweede (eigen auto) Roffel + het onverwachte project

Gestart door Menno3274, 26-11-2018 22:25:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

V70geRwin

Gewoon even binnen gooien bij een revisiebedrijf, rond de 100 moet kunnen voor alles nieuw, lagers, borstels en print.

Menno3274

Citaat van: V70geRwin op 30-08-2021 12:23:06
Gewoon even binnen gooien bij een revisiebedrijf, rond de 100 moet kunnen voor alles nieuw, lagers, borstels en print.

Voor de dynamo neem ik aan. Zijn er nog goede adressen dat je weet? Ik kom zelf uit Heinenoord (omgeving Rotterdam).

V70geRwin

Citaat van: Menno3274 op 30-08-2021 12:46:04
Voor de dynamo neem ik aan. Zijn er nog goede adressen dat je weet? Ik kom zelf uit Heinenoord (omgeving Rotterdam).

Nee, ik woon veel noordelijker maar ff googlen en bellen kom je er wel.

Menno3274

Citaat van: V70geRwin op 30-08-2021 12:57:33
Nee, ik woon veel noordelijker maar ff googlen en bellen kom je er wel.

Doe ik dat, dankje :)

Lukaz

Kijk eens bij DSA in Dordrecht Menno.
http://www.dsa-dordrecht.nl/diensten.html

Daar heb ik de mijne ook laten repareren.
Draait al jaren prima.
Groet, Gerko.

Menno3274

Citaat van: Lukaz op 31-08-2021 17:42:24
Kijk eens bij DSA in Dordrecht Menno.
http://www.dsa-dordrecht.nl/diensten.html

Daar heb ik de mijne ook laten repareren.
Draait al jaren prima.
Groet, Gerko.

Ga ik doen. Thnx :)

Menno3274

#171
Weer een tijdje verder en afgelopen zaterdagmiddag de versterkte motor van Adriaan lekvrij draaiend gekregen (mooie ervaring erbij zullen we maar zeggen ;)). De apk datum was afgelopen vrijdag verstreken, maar maandag ging hij er vrijwel probleemloos doorheen en is ook de airco weer gevuld. Het enige puntje was dat de rem rechtsachter wat stroef gaat, deze gaan we dus begin komend jaar nakijken (gelijk ook de schijven, blokken en handremkabels meepakken). Voor de rest alleen complimenten. :)
We (mijn vader en ik in dit geval) waren wel nog 2 stekkers vergeten, waardoor mijn moeder gisteren ineens een storing had maar ook dat is weer gefixt. Uitlijnen gaat dit weekend gebeuren zodat alles weer mooi recht staat/rijdt.



Naast de motorwissel hebben we ook de accukabels meegenomen (helaas nog steeds als ik mijn raam omlaag doe dimmen de lampen binnen en buiten ietsjes). De Quaife van Wibren zit er nu ook in, een (beter) gebruikte condensor van Waylon, een gereviseerd Volvo stuurhuis via Waylon, een nieuw airco expansieventiel, droger en kachelradiateur (de oude bleek toch minimaal te lekken) zijn ook niet aan de aandacht ontsnapt (raar geurtje in de auto bij gas geven is tot nu toe weg).







Buiten de nodige dingen heb ik ook de PU subframe inserts (schutbord kant) geplaatst wat ook nog iets verbetering in rijgedrag zou moeten geven. Daarnaast een redelijk net setje Trex velgen (17 inch variant) gekocht waar Waylon een mooi setje Michelin PS4 (205/45) op gemonteerd heeft, was een stugge band zei hij. ;D Een Ferrita 3 inch downpipe schuine flens met sportkat (daarmee zou het wisselen voor de apk voorbij moeten zijn en kan de katloze versie weg) en een Pioneer radio met draadloze Android Auto/Apple Carplay, die Joost voor mij opgehaald en verstuurd heeft omdat de verkoper dit niet wilde. Als dit alles geplaatst is hoop ik voorlopig weer even te kunnen genieten. :D

Menno3274

#172
Nog een fotootje van de Trex velgen met Volvo naafdoppen en inmiddels ook nieuwe knipperlichtkapjes. Ik zoek eigenlijk nog een setje heldere koplampen (ik dacht C70 geleverd).



Fotootje van de Pioneer radio (type AVH-Z9200DAB, voor de geïnteresseerde). Zat helaas geen afdekrand bij, deze nog even vinden. Via Amazon voor 14 euro een antenne splitter gekocht zodat ik DAB+ met de originele antenne kan ontvangen, werkt verassend goed. :)



Ook nog even mijn moeder een filmpje laten maken van het kantelen van de motor, is dit normaal (na alle rubbers te hebben vervangen)? Misschien versnellingsbaksteun half PU maken?

Binnenkort maar eens wassen en als de Ferrita downpipe (die in Limburg ligt te wachten) een keer hier is, monteren.

Jerra

Ja deze kantelt nog minder dan bij mijn rijdende roffels, en bij de t-5R heb ik wel die "bonk" en bij de t-5 niet. dus het kanetelen lijkt acceptabel te zijn.

Desalniettemin zit ik ook met een vervelende "bonk" bij een lastwissel, ik verdenk op het moment de aandrijfas...
Maar nog geen tijd gehad voor een vervanging.
(of zou het toch het dual mass vliegwiel zijn...)

Bij mij klappert die zelfs een beetje (https://drive.google.com/file/d/1bNg5-28oxLnF4vkhSq2t51e20WH9KVPd/view)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Menno3274

#174
Citaat van: Jerra op 19-11-2021 12:07:03
Ja deze kantelt nog minder dan bij mijn rijdende roffels, en bij de t-5R heb ik wel die "bonk" en bij de t-5 niet. dus het kanetelen lijkt acceptabel te zijn.

Dat zou fijn zijn. Wellicht 1 PU in de 2 van de versnellingsbaksteun rubbers eens proberen.

Wat betreft de aandrijfas, die begin ik ook te verdenken. Zover ik weet heb ik een enkelmassa vliegwiel, ik weet niet of dat beter is. ;D

Dat geluidje is neem ik aan bij gas geven en gas los laten tijdens het rijden? Zal ik ook eens opletten.

Jerra

Ja enkelmassa is beter want die gaat niet stuk ;)
Hoewel er vast afwijkende meningen over zijn.

Ja klopt, bij gasgeven en gas loslaten, je voelt het ook door de hele auto.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Menno3274

Duidelijk. Haha, dat is met alles. ;D

Ik ga proberen dit weekend eens te checken welke aandrijfas het kan zijn. Autodoc heeft af en toe best leuke prijzen met de SKF assen.

Je voelt het inderdaad goed. :(

Menno3274

#177
Om het (dubbel) bonken bij gas los en gas geven (en de klonk bij het aangrijpen) te minimaliseren heb ik vorig weekend de korte aandrijfas eronderuit gehaald en vervangen voor eentje die Waylon had klaargemaakt met een nieuwe buitenste SKF homokineet. Op mijne zat een lichte speling, dus voor niks was het niet. Het lijkt er iets beter/stiller door geworden.

Dit weekend hebben we de lange as eronderuit gehaald gecontroleerd en voorzien van een nieuwe buitenste homokineet. Hier zat bijna geen speling op en heb ik daarom meer voor de zekerheid gedaan. Het grootste gedeelte qua bonk/klonk van het filmpje lijkt dus uit de versnellingsbak te komen, het is wel minder geworden en niet zo erg meer als voor het vervangen van alle steunen en homokineten. Dus ergens ben ik wel tevreden. :)

Zou de klonk bij aangrijpen (in het filmpje eerder te horen) ook nog aan de gemonteerde Quaife kunnen liggen (gebruikte van +- 80k km oud)? Ik ga toch nog maar eens met verse remvloeistof aan de slag.

Om het gebonk te minimaliseren had ik ook nog het grote rubber van de versnellingsbaksteun vervangen door een (ik denk harde) PU versie die Waylon had liggen. Die heb ik na 10 km rijden er weer onder vandaan gehaald en de rubbere Meyle HD teruggeplaatst. Ik had bij stationair draaien een aardige trilling erbij + met optrekken kwam het geluid wel erg naar binnen. Het zorgde wel voor een stabielere motor (mindere bonk), maar die vibraties erbij vind ik het net niet. Iemand nog een andere optie eventueel?

Ik heb naar aanleiding van TBoss3 de achteruitrijlampjes vervangen voor LED. Ik heb wel de high power (20 a 25% feller) in plaats van de extreme high power (50% of meer feller) genomen. Ook bij mijn vriendin haar Fiesta heb ik ze gelijk gewisseld, net even wat beter licht.




Menno3274

#178
Ik had al sinds het vervangen van de veerpoten af en toe een plok bij sturen erbij gekregen. Dit bleek de kruismoer bij de rechter veerpoot te zijn. Deze was iets losgelopen. Beide nog even goed gecontroleerd. Nu is dat ook weer stil.

Gisteren de Ferrita downpipe met sportkat gemonteerd, nadat een maatje van mij 2 lambdasonde punten erbij had gelast. 1 voor de voorste en 1 voor de wideband lambdasonde, die laatste moet ik nog aansluiten (beide nieuwe Bosch). Heeft iemand nog een optie voor de afr meter aan de deur (spiegelkap binnenkant), viva variant is wel erg prijzig? Binnenkort als Arjen tijd heeft zal het voordeel van de downpipe wat meer gebruikt worden. ;)



Ook heb ik nu ipv de grote van de baksteun in PU, de kleine gemonteerd. Helaas helpt het niet tegen minder (dubbel) bonken bij gas los/geven. Wellicht toch de versnellingsbak die wat (meer) speling heeft. Als Adriaan in de buurt is gaat hij even een rondje rijden, dan hoop ik te weten wat het is. :)



Ik zag een kleine lekkage en nog een andere plek wat ook condens kan zijn. Dat ga ik nog even proberen na te kijken van het weekend.
Voor de rest draait de motor al weer een goede 2500km zonder problemen. :eusa_dance:

jellejas

Gebonk is voor mij een meervoud van factoren geweest en het gevolg van een verwaarloosde auto. Elke aanpassing of vernieuwing die ik deed richting de ophanging van het blok enz en de aandrijving maar ook algehele motorloop hebben rustig aan het verminderd tot nihil
Dingen die voor mij heel veel verbetering hebben gebracht zijn gewoon de motorsteunen. Pu bij de bak ben ik ook zeer tevreden over maar elke steun heeft eigenlijk een mooie verbetering gebracht maar is het beste beter geworden met het vervangen van de bovenste. Ik ben er geen guru in maar naar mijn weten doet de M4.3 en M4.4 ecu's ook behoorlijk hinderlijke dingen met de stationairregelaar. De defloater mod heeft het gedrag ook behoorlijk veranderd en fijner gemaakt. Ik had eerst altijd een soort vertraagde schok of bonk na ik het gas los liet.

Misschien ben ik er ergens al zo aan gewend dat ik het ook niet meer merk :P
BRAAAAAAAP STUTUTU