Mijn tweede (eigen auto) Roffel + het onverwachte project

Gestart door Menno3274, 26-11-2018 22:25:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno3274

#180
Citaat van: jellejas op 31-01-2022 23:17:16
De defloater mod

Deze kan ik nog wel eens checken, nog niet van gehoord namelijk. Regelaar is wel mooi schoon en reageert goed. Voor de rest zijn alle motorsteunen/rubbers vervangen, dus die zouden goed moeten zijn.
Iedereen die met me meerijd vind de auto lekker rijden, dus wellicht ben ik ook wat overgevoelig. ;D

Het is meer dat je soms (niet constant, wat het iets moeilijker maakt) op dat (gas los/geven) moment de motor voelt trekken aan het schutbord, wat het dashboard licht doet kraken. Dat is denk ik meer wat opvalt.

Menno3274

#181
Gisteren de AFR/turbodruk meter kunnen testen, die heb ik zaterdag (eindelijk) eens ingebouwd. Het lijkt allemaal goed te werken, hij dimt ook mooi mee met de radio. :) Nu kan het betere afstelwerk met Arjen weer verder.



Ook heb ik gisteren bij Robbert (rjverbrugh) een aluminium intercooler (groupbuy versie) opgehaald. Hij heeft een paar mooie wagens staan. :) Deze zomer maar eens kijken of de intercooler zonder al te veel gekkigheid past, anders moet ik weer verder zoeken.




Het weekend ervoor had ik met mijn vader de AEM brandstofpomp ingebouwd. Ik had regelmatig dat het motormanagement lampje gingen knipperen/branden, wat in dit geval knock betekende. Nadat Arjen de log bekeken had kwam hij met het idee van de brandstofpomp. Deze vervangen en tot nu toe (na de ecu even los te hebben gehad) het lampje een stuk minder gezien. Binnenkort nog even een nieuwe log maken en opsturen.




Is er nog iemand op het forum die het afstellen van de magneetkoppeling (airco) doet, of de spullen heeft zodat ik het kan doen? De boutjes die ik kon vinden waren niet sterk genoeg.

TBoss3

Citaat van: Menno3274 op 14-03-2022 21:19:43
Is er nog iemand op het forum die het afstellen van de magneetkoppeling (airco) doet, of de spullen heeft zodat ik het kan doen? De boutjes die ik kon vinden waren niet sterk genoeg.

Volvobug (Ruud) doet dat erg goed! Ik ben erg tevreden sinds hij mijn airco magneetkoppeling heeft afgesteld. Hij zit alleen in Arnhem, weet niet of dat in de buurt is voor je.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Menno3274

Citaat van: TBoss3 op 14-03-2022 21:44:34
Volvobug (Ruud) doet dat erg goed! Ik ben erg tevreden sinds hij mijn airco magneetkoppeling heeft afgesteld. Hij zit alleen in Arnhem, weet niet of dat in de buurt is voor je.

Dankje, dat is wel een goede 120 km rijden. Maar wellicht wel de moeite waard :)

Menno3274

#184
Weinig nieuws over mijn eigen S70. Hij rijdt lekker en Arjen krijgt hem steeds weer wat mooier afgesteld. Het enige wat ik gedaan heb is een JBL Basspro hub in het reservewiel gelegd. Hij moet nog inspelen maar het klinkt net even wat voller, zonder echt te dreunen. Dat zou ook wel kunnen als hij wat harder aangezet wordt, maar dat hoeft voor mij niet. In ieder geval nog wel mijn achterbak beschikbaar, dus dat is fijn. :)


Ik had voor de gein een bod gedaan (veiling) op een S70 2.5 20V uit 98 en die "won" ik. Mijn vader had geen auto dus die heeft hem genomen. Toevallig iemand die de auto kent?




Helaas nog wel wat werk aan de winkel, ze hadden wat oude/slechte onderdelen terug gemonteerd zijn we achter gekomen (denk aan verschillende remschijven voor (zijn gelijk vervangen), winterbanden in de verkeerde maat en normale veren achter terwijl er nivomats onder zitten (helaas is er wel 1 lek)). Hoedenplank speakers zijn niet origineel en opgeblazen. Exterieur en interieur ziet er op het beplakken van het dashboard goed uit. Speakers en originelen hout delen/bovendek hebben we al kunnen scoren. Nu nog inbouwen :)



Aantal voor nu bekende minpunten/aandachtspunten zijn:
- motor trilt bij stationair en tussen +- 1300 en +- 1800 toeren (stuur en binnenspiegel trillen mee)
- ABS grijpt regelmatig in bij lage snelheid
- storing op katalysator efficiëntie (EFI-443)

Voor het eerste hebben we de gasklep deels schoongemaakt (ik heb nog geen nieuwe pakking, dus vandaar even met de luchtslang eraf) en de stationair regelaar (die zat helemaal vol met troep). Daarbij ook nieuwe originele bougies, andere bougiekabels, rotor, verdelerkap en bobine geplaatst. Ook weer wat minder trillingen en een betere stationair loop. Daarna hebben we de distributiezijde motorsteun vervangen, die had ik wel verwacht en was ook zeker niet goed meer. Maar nog steeds is het niet zo goed en rustig als mijn auto. Als iemand nog ideeën heeft? Zelf verdenk ik nog de middelste motorsteun (voor en achter). En wil ik de temperatuursensor nog vervangen voor een originele.





Voor het tweede probleem hebben we al meerdere ABS controllers geprobeerd en de ABS ringen voor gecontroleerd en schoongemaakt. Probleem blijft en geen storing, soms geeft hij alleen kort iets op rechtsachter aan.

Voor het derde hebben we de vacuumslangen gecontroleerd, die zijn nog goed. Storing blijft helaas terug komen. Misschien de lambdasondes of katalysator versleten? Verbruik lijkt wel normaal.

The Demon

De temperatuursensor kan hele rare gedragingen veroorzaken als het geen originele is. I've got the T-shirt!

Menno3274

#186
Afgelopen weekend de auto weer eens, na een aantal maanden met de voorwielen in de lucht te hebben gehad, gereden. Nadat mijn blok stuk gelopen was (1.5 jaar geleden al weer) en we er toen een versterkt blok in hebben gehangen is mijn doel om +- 400 pk te behalen ontstaan. Het eerste idee was om dat te gaan doen met een K24 hybrid, maar uiteindelijk toch voor iets meer uitdaging/aanpassing gekozen en een Pulsar G25-550 0.72 gekocht. Het moet wel leuk rijdbaar blijven aangezien het mijn enige auto is.

Ik ben (samen met andere) wel even in de vrije uurtjes bezig geweest om de Pulsar erop te krijgen. Gelukkig had ik van Koen al een gepoort R spruitstuk met T3 aansluiting en Forge Split R kunnen kopen, dat scheelde weer. Olie en koelwaterslangen moesten wel zelf gemeten/aangepast worden. En de Ferrita schuine flens downpipe moest omgebouwd worden naar een V-band flens. Uiteindelijk gekozen om een extra V-band koppeling onder de auto te plaatsen voor het makkelijker kunnen monteren zonder brug.











Ik heb naast de turbo ook alle koelwaterslangen vervangen en een (ali) aluminium intercooler geplaatst, die inmiddels al weer een aardige tijd in de schuur stond. Dat was ook nog wel hier en daar wat aanpassen. Ook het normale onderhoud is gelijk uitgevoerd. :)





Nu is het nog een kwestie van een mooie 3 inch inlaatbuis/slang maken, nu even een tijdelijke oplossing gemaakt. Die uiteindelijk op een BMW luchtmassameterhuis moet passen. Mocht iemand nog een BMW luchtmassameterhuis en/of adapter voor in de luchtfilterdeksel hebben hoor ik dat graag.

Ook zoek ik nog iemand die voor mij de software (ik heb zelf een log/flashbare M4.4) kan aanpassen aan mijn 630cc Siemens deka iv injectoren die ik klaar heb liggen (en eventueel gelijk een mooie basis voor de Pulsar).


Geen heel grote update misschien, maar voor mij persoonlijk wel een leuk update. En ik ben benieuwd wat het uiteindelijke resultaat gaat worden met de juiste software en binnenkort sterkere koppeling. Nu eerst maar eens even lekker rustig toeren en alles weer op elkaar in laten werken. ;D



Extra aanvulling/vraag. Heeft er iemand ervaring met penbobines op een Motronic 4.4 werkend krijgen? Denk aan wat de kosten zijn of waar/van welke Volvo (ik dacht o.a. een V70n) ik de kabelboom vandaan kan halen? Dank alvast!

Dazzle

Weer even geleden maar weten nu waarom  :) Mooi projectje hoor. Ben benieuwd wat t uiteindelijk gaat brengen

Menno3274

Ja ik ook.

Klopt inderdaad, vanaf februari ergens zijn we begonnen. Daarvoor eigenlijk niet meer echt iets gepost, omdat hij eigenlijk lekker zijn ding deed. :D

de Boeing

Goed bezig!

En wat is het voordeel van die Pulsar G25-550 0.72 tov. een standaard/hybride Volvo turbo?

Hopelijk bevalt die intercooler, want van de ali alu radiator weten we ondertussen ook al dat sommige niet zo goed zijn.

Menno3274

#190
Dankje. :)

Ik heb weinig verstand van turbo's, maar het schijnt dat door de grote van de turbo het qua (uitlaat)hitte beter zou moeten zijn (en uiteindelijk daardoor meer vermogen haalbaar is). Daarnaast vind ik het ook wel leuk om een van de weinige te zijn met een nieuwer type turbo erop.

Ik heb hem van Robbert (rjverbrugh) overgenomen, die had hem toen in de groupbuy gekocht dus hopelijk is hij goed (zat wel in een witte doos, zoals helemaal bovenaan de pagina te zien is, daar zag ik ook nog wel eens berichten over voorbij komen). Hoe ik dat goed kan testen weet ik niet.

Menno3274

#191
Kleine update(s):
Afgelopen weekend de (krokante) trekhaak verwijderd en vervangen voor een veel betere die we ook nog even in de Hammerite hebben gezet. Sommige bouten hadden gewoon bijna geen moer meer. :o Gelukkig was de auto bijna niet aangetast en was het dus net op tijd.





Paar weken daarvoor heb ik alle lampjes in het tellerhuis preventief vervangen (en na ruim 4 jaar de ABS en TRACS lampjes erin gezet, die zijn door de vorige eigenaar verwijderd). Ziet er weer mooi egaal uit nu.
Ook gelijk de ontvanger op het tellerhuis vervangen. In plaats van een halve meter bereik nu toch zeker wel weer een meter of 15 bereik. :D

Nu nog even wachten op de siliconen verloopslang van Aliexpress en dan kan ik mijn 2.75" inlaatbuis gebruiken en heb ik eindelijk een luchtdichte verbinding tussen luchtmassameter en turbo (zal hij wel een stuk beter van gaan lopen, ga ik vanuit). Daarna is het nog (even) een keertje de BMW luchtmassameter adapter in mijn luchtfilterdeksel zien te bevestigen/lijmen en dan is het inlaat traject voor nu afgerond.


Bij pa zijn 2.5 hebben we vorig weekend de achterveren en veerpoten voor vervangen. Bonken over de heuvels en kraken met sturen is nu zo goed als over en hij rijd een stuk stabieler. :) En de achter remblokken hebben we ook gelijk vervangen, één remblok was bijna helemaal weg.

Menno3274

#192
Een tijdje niks geschreven. Dus weer eens een kleine update.

Afgelopen augustus voor het eerst (in 4 jaar) met deze auto een verre vakantie. Frejus in Zuid-Frankrijk ben ik geweest. Ook nog een dagje Monaco, blijft leuk die klep in de uitlaat. ;) Op het bevriezen van de airco na ging het goed, doet hij nog steeds dus die heeft aandacht nodig. Toch nog een gemiddelde van 1 op 10 met 110 km/h (gps). En dat met de Pulsar turbo (die nog niet afgesteld is) en volle bepakking met een windvanger (fietsendrager). Niet verkeerd al vraag je het mij. Ook deden de Nivomats nog voldoende hun werk, daar ben ik wel blij mee. Voor de vakantie wel eindelijk de spatlappen achter gemonteerd, ziet er net weer even anders uit. Deze had ik al ruim meer dan 1 jaar liggen.



Vandaag was de APK ingepland, de 100 cells Ferrita katalysator kwam er net doorheen (hij moest hem even warm laten draaien). Ik zet hem ook altijd in de ochtend neer en haal hem later weer op. Maar goed is goed. :) Kunnen we weer verder met de tuningsplannen. 7 oktober staat de koppelingswissel met het vliegwiel op de planning. Dan kan het aan het werk zetten van de turbo pas echt beginnen. Ik kreeg zelfs nog complimenten over de onderkant van de auto en de montage van de turbo, ook altijd leuk. :)


Dazzle

Ook lekker bezig. Ben zeer benieuwd wat die turbo doet als ie eenmaal mag gaan blazen..... :eusa_dance:

Menno3274

Haha, ja dat zijn er meerdere. Ben ook benieuwd. Je merkt nu al verschil met hoe het vermogen opbouwt etc. Veelbelovend. ;D