Op welke brandstof rij jij voornamelijk in je 850 / SVC70? Editie 2019

Gestart door llinssen, 27-02-2019 15:46:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

llinssen

Drie extra zet het totaal op 60.... Heeft deze poll zijn beste tijd gehad, of is het aantal actieve gebruikers aan het afnemen?  Laatste zou ook niet gek zijn, maar wel jammer.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

CarismaMSX

Hoewel geen classic, wel een 2.3 T5 en natuurlijk op LPG. Prins VSI 2.0 met 100cc KN8. Installatie zit er bijna 140.000 km in. Mijn dagelijkse auto (geen Volvo) staat nu bij Prins om een VSI 2.0 DI installatie in te bouwen. Houdt de motor tenminste een beetje schoon.

)()()sT

Citaat van: tuuur op 05-11-2019 17:21:38
E10 in de 850. Geen idee hoe hij gaat reageren op E5....

Ik neem aan andersom? :D

Citaat van: llinssen op 07-11-2019 11:10:18
Drie extra zet het totaal op 60.... Heeft deze poll zijn beste tijd gehad, of is het aantal actieve gebruikers aan het afnemen?  Laatste zou ook niet gek zijn, maar wel jammer.

Als ik de algehele forum-activiteit zie dan vrees ik dat laatste.....  :eusa_shifty:

Stefan

LPG, en RON98 Shell V-power als backup en start brandstof.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

tuuur

Citaat van: )()()sT op 07-11-2019 13:39:33
Ik neem aan andersom? :D

Hoe bedoel je? ;) Ik dacht dat de 850 E10 nog wel aan moest kunnen...
Is 98 trouwens te adviseren boven 95?
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

Maestro12

Als een auto e10 aankan, dan kan die zeker e5 aan, des de minder ethanol (de e dus) des de  minder schadelijk het is voor oudere motoren, vroeger hadden we helemaal geen ethanol.

De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

tuuur

Citaat van: Maestro12 op 07-11-2019 15:34:06
Als een auto e10 aankan, dan kan die zeker e5 aan, des de minder ethanol (de e dus) des de  minder schadelijk het is voor oudere motoren, vroeger hadden we helemaal geen ethanol.

In dat geval: Ja, ik bedoelde andersom!  :eusa_wall: ;D
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

Died850

Ik tank afwisselend 95 E10 en 98. Moet zeggen dat ie t prima doet op E10. Echter haal ik wel aanzienlijk meer km's uit een tank met 98 of 102.

Maestro12

O ja, 98 heeft een hogere klopvastheid dan 95 (en 98 is nog wel e5) en voor een 10v totaal niet interessant

Octaangetal staat voor  RON Research Octane Number.
Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in een speciale test/controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).
Normaal loodvrij -- 91 RON
Euro loodvrij -- 95 RON
Super (plus) -- 98 RON
LPG -- 104-108 RON
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

llinssen

Een vriend uit Canada merkte laatst op: het slechtste dat jullie bij de pomp kunnen kopen is nog beter dan het beste dat ze in Canada bij de pomp verkopen!
RON 87 is het slechtste dat ze daar verkopen aan de pomp. 94 is het beste bij Petro Canada en alleen bij 450 tankstations in Alberta, Quebec en Ontario.  Esso gaat tot 93, Shell tot en met 91!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Maestro12

Benzine in Amerika/Canada wordt niet in RON gemeten, maar in " Octane". 98RON is ongeveer 93 octane

Edit
Citaat van: 'ANWBn Europa wordt het octaangetal van benzine uitgedrukt in RON-waarden, in de VS in PON- of AKI-waarden. De Amerikaanse octaangetallen 87 en 91 komen respectievelijk overeen met de Europese octaangetallen 92 en 95.
https://www.anwb.nl/vakantie/verenigde-staten/informatie/verkeer
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

glenfiddich1983

Ik gooi 98 in de 940, en de S70 en de 850 rijden op LPG en in de benzinetanks daarvan zit ook 98.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

llinssen

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

850blues

Sinds een paar weken op E10.

Wel na de eerste volle tank en een lange rit 2x het volgende probleem gehad: gelijk afslaan na het starten en na herstart ff beroerd lopen. Of dat enkel door de overgang E5 -> E10 kwam of dat het (en combi met) nog iets anders is, weet ik niet (heb geen spul om foutcodes uit te lezen). Maar ik had ooit een post gezien (kan 'm helaas niet meer vinden) van iemand die van 98 naar 95 ging (of v.v.) en ook problemen kreeg. 'k Dacht iets met fuel trims o.i.d.
Die had 't toen opgelost met een 'reset', de pluspool een halfuurtje los*.
Dat gedaan en 't lijkt opgelost. Nu met zo'n 1,5 tank verder is het niet meer voorgekomen.

*Indien van toepassing: denk om je radiocode ;) 
En nee, dat t-shirt niet gescoord (heb 'n radio zonder code)  :P
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

marc-850

Ik meen ergens gelezen te hebben dat E10 niet zo zeer slechts voor je motor is/kan zijn, maar dat het de weekmakers in rubbers en leidingen kan oplossen, waardoor deze hard worden en kunnen gaan lekken.
Klopt dit?