Automaat schokt bij (ont)koppeling

Gestart door RHorst, 01-03-2019 16:58:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RHorst

Hallo,
Bij mijn volvo 850 estate automaat 2.5 20v uit het jaar 1996 (https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=87336.msg1770503#msg1770503) constateer ik volgens mij versnellingsbak/koppeling problemen. Bij het optrekken of file rijden, maar ook in de achteruit voel ik dat de auto onregelmatig schokt. Zodra de auto enige snelheid opbouwt dan merk je niets meer, dus ik dacht zelf dat dit aan de koppeling zou kunnen liggen? (klopt dit?)
Heeft iemand een theorie die dit gedrag zou kunnen verklaren? Zou het kunnen dat de vloeistofkoppeling versleten is o.i.d.?
Alvast heel erg bedankt voor de eventuele imput!


KIM

Het deel dat aan de koppelomvormer kan slijten is het frictiemateriaal van de lock-up. Symptomen daarvan zijn het niet inschakelen van de lock-up en dat gebeurt allen in 3 en 4 dus bij hoge snelheden.
Een ander component dat kapot kan gaan in de koppelomvormer is het lager van de stator. Als dat gebeurt heb je helemaal geen aandrijving meer.

Frictiemateriaal dat aan het verdwijnen is zou dit wellicht wel kunnen veroorzaken maar ook het type transmissie olie en de vullingsgraad.
Frictie materiaal verdwijnt eigenlijk alleen als er ernstige vervuiling is de bak is of wanneer er koelvloeistof bij de transmissie olie is gekomen.

Mijn advies is om eerst eens het peil van de olie in je bak te gaan meten. Als dat het niet is, kun je testen of er wellicht koelvloeistof in de olie zit door een beetje in de brand te steken. Bij knetterend verbranden is de kans groot dat er koelvloeistof in de olie zit. Dat laatste is slecht nieuws voor je bak...

Wouter1973

Even voor alle zekerheid: hoe weet je zo zeker dat het in de automaatbak zit? Is het niet zo dat de motor bij iets gas onregelmatig of ietwat 'zagend' loopt?

RHorst

Bedankt voor jullie antwoord KIM en Wouter.

Allereerst zal ik even terugkomen op de vraag van Wouter. Ik zat samen met een werktuigbouwer in de auto toen we het merkten. Het was zijn conclusie dat het waarschijnlijk de automaat koppeling was en niet de motor omdat de auto in zowel D, N en R hetzelfde onregelmatige schokken laat zien, dus ook als je geen gas geeft. Is deze conclusie juist? Het zagend of onregelmatig lopen bij gas geven hebben wij niet gemerkt.

KIM ik zal jouw advies om het oliepeil nog eens te meten en de olie te bemonsteren ook ten uitvoer brengen. Ik meld mij hierover terug.