Auteur Topic: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig  (gelezen 3684 keer)

Michaell

• Bloody Volvo Driver
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • 855 2.5 10V LPG-G3 1996
Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
« Reactie #45 Gepost op: 10-02-2021 22:49:31 »
Het is inderdaad mogelijk dat er ergens vocht in de bedrading is gekomen. Controlleer met name de stekkers. Spuit er desnoods wat WD-40 op om eventuele vocht te verdrijven. Contactspray en of elektra-spray (nee, is niet hetzelfde) werkt ook en zelfs nog beter dan WD-40 als het gaat om slecht contact. Wat ik soms wel eens zie is dat stekkers versleten zijn. Die holle pennen van de kabelboomconnector willen soms wel eens een soort van uitgehoond zijn door veelvoudig in en eruit klikken. Soms helpt het door deze voorzichtig ietsie in te knijpen met een punttangetje ofzo, waardoor deze wat stroever weer in elkaar klikt. Dit verbeterd het contact. Zeker bij trillingen. De stekkertjes zijn natuurlijk alweer ongeveer 25 jaar oud.
Controlleer de stekkers ook op oxidatie. Roest is een isolator en geen gelijder.

Klopt, mijn auto trilde alleen maar iets toen bij stationair lopen. Meer niet. Wat jij beschrijft heb ik echter ook wel eens gehad. In mijn geval liep de motor te snel terug en duikelde in toeren.
Soms sloeg de motor af en soms stabiliseerde dit zich weer naar 850RPM. In mijn geval liep de motor te arm. Dit kwam door een foutief ingestelde LPG verdamper en was dus een brandstof probleem. Tijdens het rijden echter nergens last van. Had ook gewoon power. leek het. Maar na het afstellen liep de motor ook onder belasting veel beter (hij bleek op laag RPM te arm te lopen en vanaf 2000RPM weer te rijk).
Ik had toen ook geen foutcode's. Kwam erachter door een CO meter in de uitlaat te prikken. Na het afstellen liep hij weer als een zonnetje.
Mogelijk loopt jouw motor ook iets te arm. Ik weet niet of je LPG hebt, maar mogelijk kan dit ook bij benzine het geval zijn. Relais 103, of brandstofpomp? Mss de brandstofdruk ff meten en/of de lambdasensor en injectoren ff checken. Dit hoort namelijk niet. Motor hoort rustig in RPM te zakken en direct stabiel op 850RPM te lopen, zonder getril.
Controleer dit ook ff. Je weet maar nooit.

Oei, gelukkig is dat goed afgelopen!  Ik kan me inderdaad voorstellen dat het een enorme olieboel moet zijn geweest onder de motorkap. Als je inderdaad nog een keer olie in de bougiegaten hebt door een versleten oliedop rubbertje, kun je problemen verwachten die doen denken aan ontstekingsproblemen. Dus ruw stationair lopen en geen power bij accelereren.
Hoe de auto daadwerkelijk zal reageren zal een beetje verschillen kwa set-up en ernst van het probleem. Maar zeker het controleren waard. Het kost niks en is 5 minuten werk.
Als er inderdaad olie in de bougiegaten zit, dit grondig schoonmaken. Het is mogelijk dat de penbobines hiervan permanente schade oplopen door het doorslaan. Elektrisch gezien gebeuren er dan hele rare dingen met grote klappen op de betreffende onderdelen. Het voltage verschilt per type auto, maar het zit ergens tussen de 15.000 en 35.000V . Dus als je ze om te testen in dat geval kan omwisselen is dat zeker het proberen waard. Olie lost tevens ook rubbers en bepaalde plastic's op.
Ook is olie geen goede geleider.
Hoogspanning's transformatoren worden voor de koeling ondergedompeld in Olie. Dus dat is niet goed voor de stekkers in een auto en kan op termijn elektrische  problemen veroorzaken naarmate het de tijd krijgt om in te gaan werken op de stekkers enzo.
Ik weet niet of motorolie een geleider is (nooit in verdiept. Voor die grote transormatoren gebruiken ze een speciaal soort olie). Maar goed voor de bekabeling enzo is het zeker niet.

errie96

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 11-02-2021 09:42:16 »
Vanochtend startte hij alsof hij nieuw uit de fabriek komt. Niks geen geschommel. Meteen stabiel in de toeren. Moeders voor niks uit bed om te filmen.

Latten we het voor nu houden op slechte connectie en/of een zwak in de bekabeling. Dit weekend er maar even twee nieuwe draden naar toe leggen en hopen dat het wegblijft.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2021 17:50:24 door errie96 »

Michaell

• Bloody Volvo Driver
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • 855 2.5 10V LPG-G3 1996
« Reactie #47 Gepost op: 11-02-2021 19:33:42 »
Dat is voor nu goed nieuws! Al verwacht ik dat het op een gegeven moment weer de kop gaat opsteken.
Ik hoop inderdaad dat het probleem ook inderdaad in de bekabeling zit van je KVS sensor. Anders kon het nog wel eens een flinke zoektocht worden.
Het heeft er wel schijn van dat het in de bekabeling zit, gezien het probleem dan weg is, dan weer de kop opsteekt, en dan weer weg is. Heeft iets weg van een slecht contact ergens.

bee

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 12-02-2021 07:56:16 »
Errie

Soms wel/niet storingen zijn de meest vervelende.
Ga systematisch te werk doe/vervang steeds 1 ding tegelijk.
Storing zoeken is eigenlijk het uitsluiten van dingen door deze te controleren/ te testen.
Daarbij zijn dokumentie en gegevens wel essentieel.
Begin met het makkelijkste (goedkoopste).
Spreek uit ervaring 33 jaar storingsmonteur.
Succes.

Arjen.

RoelNL

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Volvo, VFR, kitesurfen, Snowboarden
« Reactie #49 Gepost op: 12-02-2021 17:21:38 »
Bedrading begint bij onze auto's inmiddels wel een dingetje te worden want het begint op leeftijd te komen en het is niet gek als er draden komen bloot te liggen wat voor problemen kan gaan zorgen, evenals componenten die het sporadisch begeven en voor vreemde storingen zorgen.
V70 2.5 lpg 386000 my 98 mei  10 tot dec 11 sold
v70R AWD 224500 my 98 dec 11 tot 2020 of langer
855 DOP T5R 241000(+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec 58000 MY 07 3-2016