Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig

Gestart door errie96, 13-03-2019 07:05:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

errie96

Gisteren het e.e.a. los gehad. Hierbij ook de luchtinlaat aan de turbo. Hierbij ook de PTC los gehad. Deze zat vol met een geel/witte dikke prut, zowel de PTC als de dikke slang die eraan zit. Wat kan dit zijn?

EVAP zal ik vanavond eens controleren!

Is er ook een manier om er achter te komen of ik lekkende injectoren heb?

Verder heb ik  het gevoel dat de auto ook niet het volle vermogen levert. En bij het gasloslaten blijft de auto hangen in een schommelende/stotende beweging. Pas wanneer ik iets rem of ontkoppel stopt dit.

Ries van de Zilverschuit

Hmm, ik zit nog te denken aan de koelvloeistoftemperatuursensor bij de thermostaat. Maar of die dat zagen kan veroorzaken bij een koude start?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

errie96

Zojuist pcv systeem gecheckt met een handschoen. Handschoen blaast op! Dit zal beteken dat het systeem vervangen zou moeten worden.

Zal dit ook het "zagen" veroorzaken?

razorx

Heeft de wagen dit zagen direct na de koude start of pas na een minuut of wat?

errie96

Auto heeft het meteen bij een koude start!

Silverarrow

#20
Ik heb een periode hetzelfde probleem met het toerental gehad. Soms had de auto er geen last van, soms stopte het oscilleren na een aantal seconden, soms niet. Dealer en specialisten hebben van alles vervangen en schoongemaakt (thermostaat, cis klep, sommige vacuumslangen), maar telkens keerde het probleem terug.

Uiteindelijk wilde ik zelf het vacuum systeem nalopen en het eerste slangetje dat ik controleerde (bij de koplamp aan de bestuurderskant) had een poreus rubberen koppelstukje. Koppelstukje vervangen en het probleem is sindsdien nooit meer terug gekomen ;D .

Edit: Bij mij heeft een ANWB monteur toen een keer de cis-klep los gehaald. Daarna was dat zagen meteen weg. Waarschijnlijk probeerde de cis-klep (onsuccesvol) weg te regelen wat het vacuum lek verstoorde en werd zo het oscilleren veroorzaakt?

errie96

Gisteravond het gehele PCV systeem vervangen. De auto start weer goed met een koude start. Geen gezaag/toeren schommel. Wel moet ik de sleutel een tijdje omgedraaid houden om het te starten +/- 3sec. Probleem opgelost! :eusa_dance:
De olieafscheider en de slangen zaten vol met een wit/gele substantie.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Wat mij nog wel een beetje verbaast is dat er een extra vacuümslang bij de carterontluchtingset zat. Deze zal normaliter naar de zijkant van de inlaat gaan vanaf de PTC.
Bij mij loopt dit vanaf de PTC langs de bougie naar het vacuümverdeelstuk. Kan iemand mij uitleggen waarom dit afwijkt?

Wouter1973

Wellicht omdat bij sommige modellen een vacuumslang van de PTC naar de metalen vacuumleiding bovenop het kleppendeksel loopt. Die daar een 'rondje' maakt en vervolgens met nog een slangetje naar de kerstboom loopt. De metalen leiding is ten eerste overbodig, en zit ten tweede vaak verstopt. Ik heb bij mij om die reden ook rechtstreeks een vacuüm slangetje lopen vanaf PTC naar kerstboompje.

errie96

#23
Het probleem is 1dag weg gebleven helaas.
Toen ik vanochtend de auto startte begon deze meteen weer met het "zaag" geluid!

Wat zal het nog kunnen zijn?
Inmiddels dus ook de pcv vervangen en de vacuüm slangen.

Het zelfde geld voor het probleem op het moment dat je gas loslaat. De auto bonkt dan een tijdje! Dit stopt zodra ik wat rem of ontkoppel

errie96

Het probleem is verholpen! Temperatuur sensor koelwater,

Nu heb ik op advies hierboven de vacuüm direct van de ptc naar de "kerstboom" lopen.
Hier komt continu het geluid af van een lekkende vacuüm slang. Knijp ik de slang dicht is het geluid weg.

Klopt dit?
Verder ben ik opzoek naar iemand in de buurt van Assen die mijn wastegate kan afstellen!? Bij volgas schommeld de auto en houd hij in. Dit zal komen door teveel druk??

errie96

#25
Daar zijn we weer.

Het stationair zeer onregelmatig lopen met een koude motor is weer terug. Na het starten oscilleert de auto behoorlijke gedurende 30sec tot een minuut. Dit gaat gepaart met een geur van benzine en witte rook uit de uitlaat. Het is alsof de auto zichzelf verzuipt. Als ik lichtgas geefgt houd hij ook wat in alsof de ontsteking niet helemaal wakker is. De laatste maanden /afgelopen jaar is er veer vernieuwd en vervangen qua sensoren end.
Afgelopen zomer is er een nieuwe origine kvs temperatuur sensor opgekomen. Lijkt mij stug dat dit het probleem is.

Zou dit probleem kunnen komen door wederom weer een verstoptte carterventilatie (auto is afgelopen jaar vooral gebruikt voor kleine afstanden) ? Hij blaast heel licht een handschoen op.

Bij een warme motor verder geen problemen!

Auto geeft verder geen foutcodes.

Gr erjan

Jerra

Handschoentest is toch alleen met warme motor? of maakt dat niet uit?
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

volvobug

Citaat van: errie96 op 06-07-2019 17:09:46
....
Nu heb ik op advies hierboven de vacuüm direct van de ptc naar de "kerstboom" lopen.
Hier komt continu het geluid af van een lekkende vacuüm slang. Knijp ik de slang dicht is het geluid weg.
......

heb je dit nog nagekeken op vacuümlekkages?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin


errie96

Alle vacuüm slangen zijn vernieuwd. Tevens met de bus rem reiniger in het ronde geweest een geen vacuüm lek gevonden.

Auto geeft verder geen foutcodes.

Zojuist nog wel ff een spannend momentje gehad met de auto. Blijkbaar gisteren na olie checken/bijvullen straal vergeten de dop van de olie terug erop te doen. Bij thuiskomst rook onder de kap, kap open en ja hoor fikkie op de turbo. Zo als het nu lijkt is alles met een sisser afgelopen.
Behalve overal olie op en achter het blok.

Maar dit heeft niks te maken het probleem. Vanmiddag na werk oscileerde hij nauwelijk.
Morgenochtend zal ikeven kijken of ik het op video kan krijgen en of ik het gelogd krijg