https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=76846.0Bijna vier jaar geleden mijzelf maar eens voorgesteld, nadat ik sinds half 2013 de 855 R in mijn bezit heb.
Om verder te gaan waar ik 23 augustus 2015 gebleven was:
Gereviseerde kop erop laten schroeven na een uitgebreide zoektocht waarom de auto te rijk liep, inclusief nieuwe distributieriem.
Nadat de eerste kop gereviseerd was, bleek na montage dat de nokkenassen niet konden rondlopen, conclusie: niet passend kleppendeksel, het juiste deksel is ergens verdwenen, ook na heel goed zoeken.

Andere automaatbak erin, de 890 i.p.v. 840, omdat de bak die er bij aankoop in 2013 onder was gezet door monteur van verkoper niet communiceerde met ACU waardoor er nagenoeg permanente slip optrad in bak en vrijwel geen lockup, ik ben zeer blij met de tweedehands bak met grofweg 265000 kilometer ervaring.
Remmen voorzijde nieuw met nieuwe originele remslangen, 302 mm Bosch High Performance met bijbehorende Bosch remblokken, ja hoor ze piepen, want niet origineel Volvo

geen ramp trouwens, is wel een handig signaal richting voetgangers.
Wiellager linksvoor vervangen.
Airco in mei 2018 laten vullen in Helmond, nadat er een nieuwe condensor op moest ook meteen een volledig aluminium radiateur erop; orifice en droger nieuw, oude pomp heeft een nieuwe koppelingsplaat erop gekregen, verdamper is oud en nog goed

. Binnenkort eens kijken hoe de airco erbij staat na een jaar.
Nieuwe bovenste motorsteun schutbordzijde, nadat de bovenste motorsteun na aankoop in 2013 al vervangen is.
Nieuwe multiriem.
Na zo'n 12000 kilometer bougies vervangen, was uiteindelijk niet acuut nodig, omdat nieuw gehaper in 2018 kwam door scheur in slang op/naar stationairregelaar onder plastic kap op gaskabeluiteinde.
Tandwieltje kilometerteller is er mee opgehouden, wordt volgende week vervangen voor de apk.
In vijfeneenhalf jaar nog geen 35000 km mee gereden, wel veel lange rondjes Eifel en Ardennen gelukkig.

854 R 427:
Originele achterspoiler met ducktailtje, handbak, Vialle Lpi, geen dakraam zoals de rode, wel een licht interieur en koplampwissers

(zekering eruit sinds kort

), in 2016 nog gloedvol gele Koni's nieuw op de vooras. (Wat mag er nieuw op de achteras komen is een vraag voor eind dit jaar, ook nieuwe veren met die lpi-tank? Suggesties zijn welkom, een suggestie was ook gele Koni's achter, maar dan zelf nog eens in de blanke lak zetten.)
In april 2016 aangeschaft onder Valkenswaard in België, invoer was een dag hangen bij de RDW, origineel Nederlands kenteken weer terug erop, na uitvoer richting België in 2010.
Maand later na de nodige kilometers motorsteun distributiezijde door nieuw Febi-exemplaar vervangen, het was metaal op metaal-geluid onder het rijden en stationair net een heel oude diesel.
Bougies vernieuwd vanwege licht gehaper bij 5000 toeren, verdelerkap vervangen; bleek niet origineel Volvo ondanks recente rekening van Belgische Volvo-dealer.
Lpi-pomp in Liempde laten vervangen vanwege inhouden auto.
December 2016 apk, vanwege serieus kapot wiellager linksvoor, wiellager rechtsvoor was 15000 km eerder in België al vervangen.
's Avonds voor kleine beurt en apk sprong de handbak spontaan uit de tweede versnelling. En motorolie en wiellager en ashoezen en stuurkogelhoezen en 302 mm voorremmen met restanten Zeeuwse klei

erop en prima door apk, financieel armer maar tevreden rijd ik naar huis van de apk, springt de bak spontaan bij rustig rijden uit de derde versnelling en koppelingspedaal is alleen nog met twee voeten tegelijk naar beneden te duwen: uiteindelijk bleek net voor en net na apk er een popnagel uit het hart van de koppelingsplaat afgebroken te zijn, drukgroep was nog heel.
Auto geschorst en jaar lang gezocht naar upgrades: nieuwe origineel Volvo 19T schuine flens van Ludo, tweedehands standaard schuine flens downpipe, nieuwe condensor, nieuwe aircopomp, nieuwe dikke aluminium intercooler, nieuwe bovenste motorsteun schutbord, distributie- en multiriem, nieuwe 850 R-koppeling en drukgroep.
M56 handbak laten reviseren bij handbakrevisiespecialist inclusief inbouw van d.m.v. 2018 groupbuy verworven nieuwe Quaife sperdiff.
Auto reed uiteindelijk in ongeveer september 2018, echter met fikse rookwolken. "Nieuwe" turbo toch kapot? Het bleek een prop in olieafvoerleiding van de turbo te zijn.
Auto reed eind november weer, apk met steekproef zonder problemen gehaald, taxatie laten doen samen met nieuwe taxatie voor de 609 855.
Voor de kerst zelf het eerste ritje van Gronsveld richting Visé/Wezet. Rustig aan met 130 km/h op de cruise control in vijfde versnelling over de A2 naar Luik: met 120 km/h net voor Visé springt de pook uit de prima schakelende voor veel geld gereviseerde bak.

Meteen op mijn qui-vive schakel ik voorzichtig weer terug in de vijf, ik denk nog 300 meter naar de afslag

Bak springt meteen weer uit de vijf, ik gaf al lang nagenoeg geen gas meer, pook in de vier dan maar en bijna de afslag op; nee hoor, pook uit vier en auto begint te schudden voorin. Vol op de rem en vol op het koppelingspedaal nog erger schokkend heel snel tot stilstand pal langs de vangrail halverwege afslag Wezet-centrum, waar de snelweg smal is en geen vluchtstrook ligt over een paar honderd meter. Ik stond redelijk veilig, uit de auto en veiligheidsdriehoek ruim erachter en motorkap opengezet tijdens verkeersluwte. Alle verkeer ziet de auto op tijd staan gedurende de gelukkig beperkte 40 minuten, op twee blinde bejaarde Nederlandse Toyotarijders in vijf minuten tijd na, die hup de afslag opsturen zonder verder te kijken dan 50 meter voor hun auto's en weer net op tijd wakker geschrokken terug de snelweg op schieten en weer de afslag op.

Auto snel teruggesleept naar Gronsveld, 20 km heeft de bak het volgehouden.
Bak er weer onderuit, bak terug naar revisiespecialist, bovenste en middelste as verbrand, bovenste as deels in behuizing bak gesmolten. Er zat natuurlijk olie in, zeer waarschijnlijk het juiste niveau: assen misschien niet goed uitgeshimt?
Volgende bak laten bij dezelfde persoon laten reviseren, sperdiff erin.
Bak weer in auto, 100 km gereden zonder vastlopen totdat een koelvloeistof/oliemengsel uit het koelvloeistofreservoir kwam lopen. Het blijkt nu dat de olie/koelvloeistofwarmtewisselaar in de standaard radiateur die ik als enige onderdeel van het frontale koelpakket niet had laten vervangen vanwege op het zicht nog prima toestand, doorgeroest is. Twee jaar stilstand lijkt mij inderdaad niet best voor je radiateur, had ik dan toch dit ding ook moeten vervangen?

Nu gaat de oude radiateur van de rode R erop. Dan op naar het volgende probleem...
Nu ik erover nadenk, drie jaar terug was de verdamper nog goed, hopen dat ik daar wel geluk heb...
855 20v 604:
Sinds begin december rijd ik gedurende de winter in een donkerblauwe 855, allereerst om eens een atmosferisch blok en comfortabeler onderstel te ervaren.
Er zit een fikse deuk in de linkerzijkant, krassen en beroerde lak, kapotte linkerspatlap is de enige die erop zit.
Voordeel is dat ik van alles en nog wat erin kan gooien zonder voorzichtig te moeten zijn. Drempels, gaten, rotondes, wie maakt me wat?

Zou ik toch iets meer ruimte krijgen op de weg met fiks ingedeukte zijkant?

1 liter olie per 500 km was bij aankoop het verbruik; oorzaak bleken de imitatie nokkenaskeerringen te zijn. Dit verholpen bleek er geen olieverbruik plaats te vinden gedurende 2000 km, waarbij de auto niet gespaard werd.
Bij 299000 km stipt op de teller begon de krukkenaskeerring te lekken.

Weer 1 liter olie per 500 km eruit...
Bij 301000 km oliebeurt laten doen: 5 liter olie en een flesje LeakLock erin. In automaatbakken en stuurhuizen werkt het perfect volgens Thuur, nu bood deze auto de uitgelezen kans om in deze situatie eens te proberen. Het lijkt er nu bij 302000 op de teller op dat het lekken iets minder is; dat zie ik aan het oliepeil en aan de nu beperkte grootte van de plas olie die eronderuit sijpelt in de stalling waar de auto 99% van de stilstand-tijd stilstaat.
Misschien nog eens een flesje erbij gooien?
Een nette deur linksachter en een cruise controlset leken me goede updates totdat het recente olielek langskwam.
Airco laten checken in Helmond, zou met investering in een nieuwe condensor en vulling moeten werken.
Koppeling zit vrij hoog en schokdempers voren zijn oud, dus eens kijken hoe lang deze auto nog meekan. Uiterlijk van doorrookt interieur en bekrast en gedeukt exterieur is dusdanig beroerd dat ie in onderdelen uit elkaar mag, ondanks de heerlijke motor en handbak en de zgan remmen rondom met zowaar gevoel in het rempedaal.
Zo, dat was weer lekker beknopt, bedankt voor het lezen. Ik zoek nog 20v kleppendeksels om te passen op de gereviseerde kop voor 2,3 l R-motor.
