855 R 609 854 R 427 855 20v 604

Gestart door ron paul, 06-04-2019 16:05:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron paul

https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=76846.0
Bijna vier jaar geleden mijzelf maar eens voorgesteld, nadat ik sinds half 2013 de 855 R in mijn bezit heb.

Om verder te gaan waar ik 23 augustus 2015 gebleven was:
Gereviseerde kop erop laten schroeven na een uitgebreide zoektocht waarom de auto te rijk liep, inclusief nieuwe distributieriem.
Nadat de eerste kop gereviseerd was, bleek na montage dat de nokkenassen niet konden rondlopen, conclusie: niet passend kleppendeksel, het juiste deksel is ergens verdwenen, ook na heel goed zoeken. :'( ???
Andere automaatbak erin, de 890 i.p.v. 840, omdat de bak die er bij aankoop in 2013 onder was gezet door monteur van verkoper niet communiceerde met ACU waardoor er nagenoeg permanente slip optrad in bak en vrijwel geen lockup, ik ben zeer blij met de tweedehands bak met grofweg 265000 kilometer ervaring.
Remmen voorzijde nieuw met nieuwe originele remslangen, 302 mm Bosch High Performance met bijbehorende Bosch remblokken, ja hoor ze piepen, want niet origineel Volvo :P geen ramp trouwens, is wel een handig signaal richting voetgangers.
Wiellager linksvoor vervangen.
Airco in mei 2018 laten vullen in Helmond, nadat er een nieuwe condensor op moest ook meteen een volledig aluminium radiateur erop; orifice en droger nieuw, oude pomp heeft een nieuwe koppelingsplaat erop gekregen, verdamper is oud en nog goed :eusa_pray:. Binnenkort eens kijken hoe de airco erbij staat na een jaar.
Nieuwe bovenste motorsteun schutbordzijde, nadat de bovenste motorsteun na aankoop in 2013 al vervangen is.
Nieuwe multiriem.
Na zo'n 12000 kilometer bougies vervangen, was uiteindelijk niet acuut nodig, omdat nieuw gehaper in 2018 kwam door scheur in slang op/naar stationairregelaar onder plastic kap op gaskabeluiteinde.
Tandwieltje kilometerteller is er mee opgehouden, wordt volgende week vervangen voor de apk.
In vijfeneenhalf jaar nog geen 35000 km mee gereden, wel veel lange rondjes Eifel en Ardennen gelukkig. :)

854 R 427:
Originele achterspoiler met ducktailtje, handbak, Vialle Lpi, geen dakraam zoals de rode, wel een licht interieur en koplampwissers  :-* (zekering eruit sinds kort :evil:), in 2016 nog gloedvol gele Koni's nieuw op de vooras. (Wat mag er nieuw op de achteras komen is een vraag voor eind dit jaar, ook nieuwe veren met die lpi-tank? Suggesties zijn welkom, een suggestie was ook gele Koni's achter, maar dan zelf nog eens in de blanke lak zetten.)
In april 2016 aangeschaft onder Valkenswaard in België, invoer was een dag hangen bij de RDW, origineel Nederlands kenteken weer terug erop, na uitvoer richting België in 2010.
Maand later na de nodige kilometers motorsteun distributiezijde door nieuw Febi-exemplaar vervangen, het was metaal op metaal-geluid onder het rijden en stationair net een heel oude diesel.
Bougies vernieuwd vanwege licht gehaper bij 5000 toeren, verdelerkap vervangen; bleek niet origineel Volvo ondanks recente rekening van Belgische Volvo-dealer.
Lpi-pomp in Liempde laten vervangen vanwege inhouden auto.
December 2016 apk, vanwege serieus kapot wiellager linksvoor, wiellager rechtsvoor was 15000 km eerder in België al vervangen.
's Avonds voor kleine beurt en apk sprong de handbak spontaan uit de tweede versnelling. En motorolie en wiellager en ashoezen en stuurkogelhoezen en 302 mm voorremmen met restanten Zeeuwse klei  ;D erop en prima door apk, financieel armer maar tevreden rijd ik naar huis van de apk, springt de bak spontaan bij rustig rijden uit de derde versnelling en koppelingspedaal is alleen nog met twee voeten tegelijk naar beneden te duwen: uiteindelijk bleek net voor en net na apk er een popnagel uit het hart van de koppelingsplaat afgebroken te zijn, drukgroep was nog heel.
Auto geschorst en jaar lang gezocht naar upgrades: nieuwe origineel Volvo 19T schuine flens van Ludo, tweedehands standaard schuine flens downpipe, nieuwe condensor, nieuwe aircopomp, nieuwe dikke aluminium intercooler, nieuwe bovenste motorsteun schutbord, distributie- en multiriem, nieuwe 850 R-koppeling en drukgroep.
M56 handbak laten reviseren bij handbakrevisiespecialist inclusief inbouw van d.m.v. 2018 groupbuy verworven nieuwe Quaife sperdiff.
Auto reed uiteindelijk in ongeveer september 2018, echter met fikse rookwolken. "Nieuwe" turbo toch kapot? Het bleek een prop in olieafvoerleiding van de turbo te zijn.
Auto reed eind november weer, apk met steekproef zonder problemen gehaald, taxatie laten doen samen met nieuwe taxatie voor de 609 855.
Voor de kerst zelf het eerste ritje van Gronsveld richting Visé/Wezet. Rustig aan met 130 km/h op de cruise control in vijfde versnelling over de A2 naar Luik: met 120 km/h net voor Visé springt de pook uit de prima schakelende voor veel geld gereviseerde bak. :-[ :-X :'( :eusa_boohoo:
Meteen op mijn qui-vive schakel ik voorzichtig weer terug in de vijf, ik denk nog 300 meter naar de afslag  :eusa_pray:
Bak springt meteen weer uit de vijf, ik gaf al lang nagenoeg geen gas meer, pook in de vier dan maar en bijna de afslag op; nee hoor, pook uit vier en auto begint te schudden voorin. Vol op de rem en vol op het koppelingspedaal nog erger schokkend heel snel tot stilstand pal langs de vangrail halverwege afslag Wezet-centrum, waar de snelweg smal is en geen vluchtstrook ligt over een paar honderd meter. Ik stond redelijk veilig, uit de auto en veiligheidsdriehoek ruim erachter en motorkap opengezet tijdens verkeersluwte. Alle verkeer ziet de auto op tijd staan gedurende de gelukkig beperkte 40 minuten, op twee blinde bejaarde Nederlandse Toyotarijders in vijf minuten tijd na, die hup de afslag opsturen zonder verder te kijken dan 50 meter voor hun auto's en weer net op tijd wakker geschrokken terug de snelweg op schieten en weer de afslag op.  :eusa_naughty: :o
Auto snel teruggesleept naar Gronsveld, 20 km heeft de bak het volgehouden.
Bak er weer onderuit, bak terug naar revisiespecialist, bovenste en middelste as verbrand, bovenste as deels in behuizing bak gesmolten. Er zat natuurlijk olie in, zeer waarschijnlijk het juiste niveau: assen misschien niet goed uitgeshimt?
Volgende bak laten bij dezelfde persoon laten reviseren, sperdiff erin.
Bak weer in auto, 100 km gereden zonder vastlopen totdat een koelvloeistof/oliemengsel uit het koelvloeistofreservoir kwam lopen. Het blijkt nu dat de olie/koelvloeistofwarmtewisselaar in de standaard radiateur die ik als enige onderdeel van het frontale koelpakket niet had laten vervangen vanwege op het zicht nog prima toestand, doorgeroest is. Twee jaar stilstand lijkt mij inderdaad niet best voor je radiateur, had ik dan toch dit ding ook moeten vervangen? ???
Nu gaat de oude radiateur van de rode R erop. Dan op naar het volgende probleem...
Nu ik erover nadenk, drie jaar terug was de verdamper nog goed, hopen dat ik daar wel geluk heb...

855 20v 604:
Sinds begin december rijd ik gedurende de winter in een donkerblauwe 855, allereerst om eens een atmosferisch blok en comfortabeler onderstel te ervaren.
Er zit een fikse deuk in de linkerzijkant, krassen en beroerde lak, kapotte linkerspatlap is de enige die erop zit.
Voordeel is dat ik van alles en nog wat erin kan gooien zonder voorzichtig te moeten zijn. Drempels, gaten, rotondes, wie maakt me wat? :evil:
Zou ik toch iets meer ruimte krijgen op de weg met fiks ingedeukte zijkant?  8)
1 liter olie per 500 km was bij aankoop het verbruik; oorzaak bleken de imitatie nokkenaskeerringen te zijn. Dit verholpen bleek er geen olieverbruik plaats te vinden gedurende 2000 km, waarbij de auto niet gespaard werd.
Bij 299000 km stipt op de teller begon de krukkenaskeerring te lekken. :laugh: :'( Weer 1 liter olie per 500 km eruit...
Bij 301000 km oliebeurt laten doen: 5 liter olie en een flesje LeakLock erin. In automaatbakken en stuurhuizen werkt het perfect volgens Thuur, nu bood deze auto de uitgelezen kans om in deze situatie eens te proberen. Het lijkt er nu bij 302000 op de teller op dat het lekken iets minder is; dat zie ik aan het oliepeil en aan de nu beperkte grootte van de plas olie die eronderuit sijpelt in de stalling waar de auto 99% van de stilstand-tijd stilstaat.
Misschien nog eens een flesje erbij gooien?
Een nette deur linksachter en een cruise controlset leken me goede updates totdat het recente olielek langskwam.
Airco laten checken in Helmond, zou met investering in een nieuwe condensor en vulling moeten werken.
Koppeling zit vrij hoog en schokdempers voren zijn oud, dus eens kijken hoe lang deze auto nog meekan. Uiterlijk van doorrookt interieur en bekrast en gedeukt exterieur is dusdanig beroerd dat ie in onderdelen uit elkaar mag, ondanks de heerlijke motor en handbak en de zgan remmen rondom met zowaar gevoel in het rempedaal.

Zo, dat was weer lekker beknopt, bedankt voor het lezen. Ik zoek nog 20v kleppendeksels om te passen op de gereviseerde kop voor 2,3 l R-motor. :) :eusa_pray:

Miyel

#1
Moeten we dit allemaal gaan lezen?  :evil: ;D

Plaatjes!  :P

edit; toch maar gedaan, en man wat een pech met die versnellingsbak én radiateur..
Fijne reviseur, die de bak niet heeft geshimt. Ik weet niet hoe het moet en kan er ook niet achter komen. Daarom wou ik misschien wel naar een reviseur maar dit verhaal verteld mij weer; doe het maar lekker zelf.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

aloisdecroon

Leuk om te lezen, lekker beknopt idd;)

ron paul

#3
Gisteren eindelijk de 854 geflasht met hulp van startkabels op mijn draaiende 855 voor de zekerheid. COM5 toch moeten veranderen in COM1 in apparaatbeheer, ondanks de aanpassing in tunerpro rt naar COM5. Een paar minuten en het flashen was klaar. Airco deed het ook halleluja en ging ook weer uit met het knopje op het ecc-paneel, dus de acmod zat al in de bin die ik van Piet ontvangen heb om mee te beginnen.
Airco mag het ook wel doen met nieuwe compressor en nieuwe condensor en zes arbeidsuren extra voor het vervangen van de nodige meters aan aircoleidingen, niet zo slim om de leidingen bij twee jaar buitenstaan niet op de pomp aan te sluiten...
1000 euro achtergelaten bij Car Cool Systems Helmond voor de airco in deze auto, wordt spannend om te kijken of het net zo goed gaat als bij de 855, daar op de aircoclubdag bleek na 11 maanden slecht 100 gram koelmiddel foetsie te zijn, houden zo.

Gisteren meteen het Limburgse heuvelland bezocht met eindelijk wat power in de 854, resultaat een licht krom getrokken ALM inline kit boven de turbo, maar iets naar RV verschoven door Thuur.



Beetje bescheiden los gaan en het resultaat, motorsteun schutbord is net nieuw dus die geeft niet veel mee:



Daarna 's avonds Jeroen bezocht hier in de buurt, zijn oren blauw gekletst en nog leuke Volvo's bewonderd en restant 854 R BS gezien in de schuur.
Jeroen was de ontdekker van het zielige restant van de motorsteun, ik had niet nog een keer onder de kap gekeken, dus dankjewel Jeroen, ook voor het kleppendeksel.

Toch leren heel aandachtig onder mijn motorkap te gaan hangen na aanpassingen :eusa_think:

ron paul

Hoe had ik die acmod.exe eigenlijk in de ecu moeten krijgen?

Nu nog op zoek naar nieuwe schokbrekers achter voor de 854, voren zitten gele Koni sport met hoogstens 30000 km ervaring, dus die blijven zitten. Iemand die een Koni FSD setje weet voor de achteras?
Ik zie op European Tuning alleen Koni STRT staan, zijn er andere Koni's die achter passen?

V70geRwin

Zou achter dan ook Koni geel doen, goed te betalen via ebay.de
De oranje str.t koni's zijn gelijk aan de gele in de zachtste stand maar waarom rondom niet dezelfde demper?

Piet

Citaat van: ron paul op 05-07-2019 11:19:38
Hoe had ik die acmod.exe eigenlijk in de ecu moeten krijgen?

Met de acmod.exe je bin aanpassen en die dan weer opnieuw in je ecu fkashen.

Vulk

#7
Citaat van: ron paul op 05-07-2019 11:14:57
Gisteren eindelijk de 854 geflasht met hulp van startkabels op mijn draaiende 855 voor de zekerheid. COM5 toch moeten veranderen in COM1 in apparaatbeheer, ondanks de aanpassing in tunerpro rt naar COM5.

Ik ga altijd in het apparaatbeheer gaan kijken welke poort hij heeft toegewezen. Telkens ik de usbkabel uit de laptop trek krijg ik een andere poort toegewezen. COM1, COM3 of COM5. De poort moet je dan kiezen in tunerpro.

Blij te lezen dat het gelukt is. Hou hem heel!

ron paul

Als ik het goed herinner stond ie op COM5, hetzelfde als bij instellen paar dagen eerder, kan toeval zijn, maar dankjewel voor de tip, gewoon standaard checken in apparaatbeheer dus.

Mijn Lambdalampje is nu voor de derde keer gaan branden, vorige twee keer storingsmelding: trage werking lambdasonde. Ik gok erop dat het nu hetzelfde is, maar eens op zoek naar diagnosesoftware nu ik de obd2-kabel al heb.
Het is de meegeleverde Chinese lambdasonde die erin zit, lambasonde nummer 2 van het inlinekastje bedoeld voor de 855 maar eens erin schroeven denk ik. Daarna wordt het tijd voor een echte Bosch-lambdasonde :)

Heeft zo'n halfgare lambdasonde nog fikse invloed op logresultaten? Ik dien binnenkort eens te gaan loggen.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

ron paul

#10
Miepmiep?

Fikse invloed of geringe invloed, ik gok op fiks.

Als ik de airco uitzet nadat ie langere tijd gedraaid heeft valt de motor net wel en andere keer net niet uit. Waardoor komt dit?
Half uur gereden zonder airco op snelweg, daarna drie kwartier met airco aan op snelweg, Anderhalf uur lang tussen 120 en 150 km/h.
Ik reed 120 en zette de airco uit om de verdamper te laten drogen in de vijftien minuten tot eindbestemming, viel me de motor net niet uit gelukkig.

Na het flashen donderdag airco vijf minuten laten draaien bij stationair toerental, viel de motor uit toen ik de airco uitzette.

Airco staat bij mij op koudst en ventilator op hardst.

arjenT5R

Ja dat er werkelijk geen touw aan vast te knopen is van wat je allemaal schrijft ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

ron paul

#12
Samenvatting is een goed idee, hoef je de hele hap/nougatinecremeschuimtaart bovenaan niet te lezen:
855 20v: draait zijn rondjes, ik dien nog eens te checken hoeveel ie nog lekt via krukaskeerring na flesje LeakLock.

854 R: draait zijn rondjes en net eerste keer geflasht, deze week nieuwe bovenste motorsteun.
Snelwegrit van 200 km aan een stuk zonder airco aan, 120 tot 150 km/h: verbruik 1 op 6,1 op lpg.
Airco uitzetten na minutenlang draaien betekent dat motor net wel of net niet uitvalt. Waarom?

855 R : staat stil, met 1l olie op 500 km na twee nieuwe 18T cartridges in verbouwd 15G-huis, vooral stationair verbruikt ie olie zo lijkt het. Misschien ook bij het afremmen op de motor?
4.4 ecu eind van de maand erin, kijken of er nog iets blijkt uit de log te zijner tijd, dan waarschijnlijk terug naar oude 16T.
Met oude tweedehands 16T geen olieverbruik. Cilinderkop, carterventilatie, ontsteking, sensoren, slangetjes: alles maximaal 15000 km oud.


Vulk

Ik vermoed dat een defecte sonde niet zo'n grote impact zal hebben. Enige nadeel is dat je het niet zomaar zal weten aangezien je geen controlemeting hebt.

Maar normaal moet je wel een foutcode krijgen op de fuel trims als het te gortig wordt.

ron paul

#14
20v: gordel bestuurder rolde niet meer af, tweedehands gordel van estateservices erin en ja dan rolt de gordel inderdaad af als ie vastgeschroefd zit in de auto ipv niet afrollen als je de vervangende gordel nog in je hand hebt.
Eindelijk uitgelijnd na driekwart jaar in mijn bezit, de beide Ren ook uitgelijnd afgelopen zomer.

854 R: vriesrelais nummer 87 bleek kapot inclusief compleet nieuwe vulling te Helmond twee weken terug. Airco heeft drie weken gefunctioneerd, toen deed ie het niet meer en bleek de helft/400 gram foetsie: lek zat in twee o-ringen: aansluiting op condensor en hogedruksensor, beide o-ringen nieuw, echter:
auto hikt en valt uit bij toerental onder 1500, sinds kort Bosch lambdasonde erin en sindsdien valt er niet meer mee te rijden eigenlijk. Nieuwe sonde reageert wel beter dan Chinese.
Na rit vanuit Helmond over Autobahn met werkende airco met grote moeite thuis gekomen. Ik zag wat zwarte druppels op veerpootbrug voor passagier zitten: misschien een vacuumlek? Pakking die het begeven heeft? Bij starten, op benzine dus, verzuipt ie net niet, grijze walmen vliegen de uitlaat uit; aanslaan motor bij starten duurt ook meer dan tien seconden.
Nog niet gelogd want ik heb geen laptop met een accu die het doet, wel geprobeerd met Brickdiag foutcodes te lezen maar ecu geeft geen informatie. Er is wel een "ping" die bij ecu aankomt via fdti-vagkabel volgens schermpje in Brickdiag, ecu geeft geen leesbare informatie terug...

855 R: Ik bleek met een imitatie krukassensor rond te rijden, die gaan kapot. Vijf jaar geleden krukassensor en nokkenassensor tegelijkertijd kapot en vervangen door nieuwe Bosch sensoren. Bij motorwissel imitatiesensor kado gekregen. Na weken stilstand eindelijk weer kunnen rijden met deze auto, noodgedwongen doordat er met de 854 niet te rijden is.
Adriaan thuis bezocht om na drie jaar de rode eens te laten zien. Aparte dakpannen ;D
Ik mis power op de Autobahn, in Nederland valt het niet echt op.
4.4 inbouw uitgesteld, eerst eens kijken of de 854 weer rijdbaar te krijgen is, anders kan ik de rode niet missen.

Drie 850's met werkende airco, waar kan ik de bokaal ophalen? ;D