855 R 609 854 R 427 855 20v 604

Gestart door ron paul, 06-04-2019 16:05:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron paul

#15
20v: tweede flesje Leaklock bij dezelfde olie gedaan, lekkende krukaskeerring was 5000 km verholpen, echter lekte weer laatste tijd.
Uitlijnen heeft niet veel geholpen tegen de sterke neiging van de auto om in doordraaiende bochten naar rechts zoals op een klaverblad, stevig terug naar links naar buitenkant bocht te duwen. Rubbers etcetera bovenaan veerpoot gaar? Of zit het in de oude en waarschijnlijk gare schokdempers zelf?

854 R: een groene benzineinjector blijft open staan, waardoor waarschijnlijk de motor de laatste maand te rijk liep.
Vet rechtsvoor bij veerpoot/distrubutie/ophanging blijkt een nieuwe ashoes te zijn die voor driekwart gedraaid is tussen beide bevestigingen: hoe is dat mogelijk???

855 R: nadat er kennelijk mensen zijn die zich aangevallen voelen tot in het diepst van hun wezen: ik heb al tig keer gezegd, recent zelfs, dat ik op aanraden van Rob vorig jaar in juni en Arjen eerst afwacht wat 4.4 inbouw aan info oplevert met betrekking tot het olieverbruik van 1 liter op 500 km; een verbruik dat vanuit nagenoeg niks ineens piekte op deze eenzame hoogte en op dit plateau blijft sinds het punt in de tijd waarop installatie van nieuwe 18T plaatsvond.
Ontevreden met een dergelijk olieverbruik mag een mens wel zijn zou ik zeggen.
Zwart maken van mijn achterbumper gebeurt inderdaad stationair draaiend met warme motor.
Ik ben benieuwd wat het loggen kan gaan opleveren, maar eerst dient de 854 rijdbaar te zijn en de 20v mag op voor de apk binnenkort.
Voor feminien gekonkel heb ik verder geen tijd, voor autopoetsen helaas ook niet.
Wel serieus leuk om te horen na een jaar is dat de eerste cartridge die ik vorig jaar tussen maart en juni in de 855 R hebt gehad, prima functioneert in een ander huis in een andere auto, waarschijnlijk Volvo?
Ik hoop dat het dit jaar nog gaat lukken om 4.4 erin te krijgen en sine mora uit te vissen wat de oorzaak is.

ron paul

20v is uit elkaar sinds begin 2021, 30000 km gereden in twee jaar voor inclusief aanschaf ongeveer 1000 euro exclusief brandstof/mrb/verzekering, nodige onderdelen op voorraad gelegd.

854 R: nieuwe alternator, eenmaal injectorreiniger bij de benzine, airco doet het al weer twee jaar prima, nauwelijks bijvulling nodig na 1 jaar, nieuwe Hirschmann antenne, nieuwe IPD endlinks die twee keer extra aangedraaid dienden te worden na telkens twee weken rijden, IPD inserts subframerubbers sinds zomer 2020. Sinds twee weken driemaal verlichting dashboard uitgevallen onder het rijden. Lambdalampje blijft wel branden zoals altijd de laatste twee jaar, buitenverlichting doet het ook nog gewoon. Tijd voor een nieuwe voorruit vanwege drie sterretjes waarvan een pal voor mijn neus sinds twee maanden.

855 R: airco doet het net zo goed als in de 854, tweedehands dashboard erin in andere kleur vanwege drie kapotte bevestigingspunten pal onder voorruit, oud dashboard opknappen ergens in de toekomst, deurbekleding bestuurder kraakt permanent sinds begin dit jaar, moet nog eens los.
4.4 ecu erin sinds september 2020, tijd voor een nieuwe voorruit na 405000 km.
IPD inserts subframerubbers sinds oktober 2020.

de Boeing

Gaat lekker door zo, heel goed!

Krakende deurbekleding had ik bij mij opgelost door nieuwe deurgreep te monteren:

https://www.skandix.de/en/spare-parts/body/bootlid-bonnet-doors-sunroof/doors/door-utilisation/door-handle-recess-beige/1033500/

En kwam er daardoor achter dat er ergens een schroef los zat, waardoor ook dit handvat wat speling had (het is al tijdje geleden dus heb het niet helemaal helder meer voor de geest). Ook je raamgeleider dan meepakken (moest het nog niet gebeurd zijn.

Qua dashboard, als je even in mijn blog kijkt (met carbontape en epoxy gefixt, en nu toch al weer 60k rammel en mexican wave vrij dashboard  ;D)

ron paul

Raf je blog al vier keer gelezen vooral rond pagina 35 mbt dashboard fixen :) nu nog de uitvoering hiero...

Te vroeg gejuicht mbt airco 854: airco ging telkens tien seconden aan tien seconden uit en pufjes vanachter midden dashboard. Nog 180 gram koelmiddel over.
Verdamper en voorruit laten vervangen bij Car Cool Systems te Helmond. Mijn eerste nieuwe voorruit in 130000 km 850 rijden sinds september 2013.
Meteen even de airco van de 855 laten checken: net als vorig jaar zomer 200 gram koelmiddel foetsie van de 850 gram, maar dat is normaal op jaarbasis gerekend. Over twee jaar terug met de 855. Wel juni 2022 de aircovuling van 854 laten checken denk ik, jaar garantie op de vulling.

Grom-module in de 855, nog geen contact gekregen met telefoon. Las net op dit forum dat er een stekker uit de unit getrokken kan worden 5 seconden en dan is een verse pairing mogelijk. Woensdag eerst de accu los om wat roestplekjes te behandelen en massacontact op te schuren. APK in een keer goed, weer door voor een jaar.

de Boeing

👍

(en je bent heus niet de enige die nog wat projecten in afwachting van uitvoering heeft staan hoor  :eusa_whistle: :eusa_whistle:)

ron paul

854: nieuw koelvloeistofvat vanwege te bolle vorm, raamgeleider miste in bestuurdersportier en open ruit rammelt niet meer, nieuwe draagarmen van Moog, nieuwe buitenste stuurkogel LV, nieuwe ashoes LV, ashoes RV okt 2020 gekit voor apk en was nog steeds heel voor apk okt 2021.
No name buitenste stuurkogel LV heeft het ongeveer 22000 km volgehouden van april 2020 tot oktober 2021.
Bilstein Duitsland heeft volgens henzelf dd 28 maart 2022 alleen de B4 en de B6 schokdempers te koop voor achteras 854 zonder nivomats.
Bilstein B6 zou net zo goed of beter zijn dan de Sachs Supersports, dus waarschijnlijk maar eens een setje kopen en proberen.

855: ABS kabel LA vervangen door tweedehands exemplaar, voor de tweede keer hoeveelheid olie in intercooler gecheckt en nog steeds gering, remblokken Bosch high performance op zelfde type remschijven vooras bij laten slijpen vanwege piepen bij remmen, massakabel van blok naar accu naar carrosserie vervangen na 25 jaar wegens interne corrosie.

ron paul

En een handgeschakelde BMW 330i E46 Touring LCI titaanzilver metallic met elektrische sportstoelen met memory beide kanten, memory ook in de zijspiegels en origineel xenon gekocht met 201600 km, nu twintig jaar oud. Nooit eerder een zescilinder gereden en nooit eerder een auto met achterwielaandrijving. Eerste volle tank 1 op 9,6 op Shell Deutschland V-power 100, standaard manier van rijden.
Geen lendensteunverstelling helaas, wel verlengbaar zitvlak met kiep/kantelfunctie.
Eens kijken of op lange ritten die stoel geen klachten oplevert, eerste passagier die veel kilometers in de passagiersstoel van de 854 en 855 heeft doorgebracht begon na een kwartier al te klagen over pijn in de rug.

Ries van de Zilverschuit

Zo'n dreier gaat wel beter de hoek om zeker dan een roffel? Maar roffelt een zescilinder ook zo lekker of klinkt dat anders?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

ron paul

Gaat goed de hoek om die BMW, achterkant glijdt eerder weg dan voren maar heeft prima ESP.
Mechanische huil noemen meer mensen het, klinkt prima die zescilinder maar wel heel anders dan de vijfcilinders natuurlijk.
Na de Pasen naar BMW-specialist, ben benieuwd wat het oordeel is...:)

ron paul

854 R heeft een kapotte ABS-kabel naar RV, kennelijk een fabricagefout, want komt vaker voor.
Distributieriem wordt al na 53000 km vernieuwd, want al lange tijd olielekkage langs een van de keerringen.
Bestuurdersportierbevestiging is gelast afgelopen week.
Koude start op vier pitten komt weer vaker voor, nog eens kijken of het met auto stallen na rit met laatste kilometers op benzine minder is.

Vulk

Na 26 jaar zou ik toch niet meer van een fabricagefout durven spreken. ;D

ron paul

#26
854 R rijdt prima door. Paar honderd kilometer op de Duitse Autobahn op benzine gereden. Nu is de koude start minder vaak slecht door minder vaak of minder fors lekkende benzineinjector(en).
Dien nog een bus injectorreiniger erin te gooien deze maand en dan nog even benzine tanken in Duitsland voordat de korting per 1 september afloopt.
Rijd alweer bijna 60000 kilometer op basistune software in ecu 4.4, handgeschakeld.
Nu net een nieuwe laptop gekocht en maar weer eens loggen.

855 R is gestrand met zeer waarschijnlijk drijfstanglager of drijfstang krom. Klinkt als een oude diesel van 30 jaar terug maar wel een redelijk helder geluid.
Ik rijd nu twee jaar en 14.000 km met automaat-basistune voor de 4.4 die er twee jaar inzit.
Ik reed afgelopen weekend in de Eifel ontspannen goed door en gaf af en toe bij het verlaten van rotondes eens flink gas.
Na laatste keer vol gas richting 110 kmph nog niks aan de hand, pas na tien km bergafwaarts met weinig gas en rustig een leeg Gemünd door zonder stoppen ineens een ratel de berg op.
Was het het laatste piekmoment of gewoon slijtage in een blok waarvan het kilometrage onbekend is en dat wel een beetje olie lustte tussen de beurten in.
Nog zes uur aan de telefoon gehangen over vijf dagen voordat de nieuwe alarmcentrale van de Gio oldtimerverzekering bij ASR eindelijk overtuigd was dat ik ook pechhulp bij de vol casco Gio oldtimerverzekering heb.
Om half tien 's avonds zondag na een uur en meerdere telefoontjes heel voorzichtig met maximaal 1800 toeren en 75 kmph van de Eifeltop waar ik stond binnendoor naar Nederland teruggereden via uitgestorven Landesstrassen. Het was gelukkig een rit zonder hellingen, alleen bergafwaarts.
Had nog geen tijd gehad om tuner pro te installeren op nieuwe laptop, dus nog niks gelogd.
Carterpan eronderuit bij Thuur zo gauw hij tijd heeft en dan maar eens kijken. Ik hoop dat de in 2015 gereviseerde kop nog goed is. Revisie met sterkere drijfstangen en -lagers is een idee. Heb nog twee gedemonteerde onderblokken waarvan minimaal een in prima staat, wel licht geoxideerd in de kelder liggend al zes jaar lang.
Iemand nog tips?

BMW 330i is technisch een prima auto gebleken. Achterste draagarmrubbers van de voorwielophanging, achterremblokken en de beide multiriemen nieuw en een grote beurt met nieuwe klepdekselpakking; verder is de auto goed bevonden door een nauwkeurige monteur in Margraten. Tankklepslotmotortje en raambedieningmechanisme bestuurdersportier mogen nog vervangen door nieuwe exemplaren op korte termijn. Wel veel roestplekken op de buitenkant van de carrosserie, bij iedere wielkast wel een duidelijk exemplaar. Na de winter de dorpellijsten eraf om de hardheid te checken is ook wel nodig, niet alles is op de brug te zien en met enige spoed de roestplekken aanpakken.


de Boeing

Ai, toch niet de mooie rooie!

Ik denk dat we onderhand drijfstang lagers bij stage-0 kunnen gaan adviseren ...

Als je versterkte drijfstangen gaat monteren (en lagerschalen) neem dan zeker wel een goed merk, want bij mij hield een simpel setje het niet zolang uit als origineel.

Lichtere krukas uit een RN blok is dan ook nog wel een optie. 

ron paul

#28
855 R: drijfstanglagers van cilinder 2 volledig weg. Krukas is beschadigd. Hele blok ligt sinds vrijdag bij revisiespecialist om allereerst te kijken wat er nog heel is, specifiek de nog redelijk verse cilinderkop.

Ik heb van de gesloopte T-5R van Robert-Jan de vloerbekleding van bestuurder en passagier overgenomen, naast het dashboard en DOP voorschermen en nog wat kleiner spul.
Die vloerbekleding is natuurlijk niet meer zo mooi als nieuw, maar wel beduidend beter dan het versleten spul dat alweer minstens zolang als ik de 855 R heb, negen jaar alweer, in deze auto zit.
Is die vloerbekleding nog echt mooi te krijgen door een autobekleder of heeft iemand hier nog hele mooie grijze vloerbedekking te koop?
Auto Rima gebeld, die hebben nu geen bekleding van een 850 liggen.
Heeft iemand hier via onderdelenlijn.nl wel eens echt nette vloerbekleding voor een 850 op de kop getikt?

854 R: Nieuwe B6 Bilstein voor de achteras op lange termijn geschoven, misschien over een jaar of twee geheel onderstel door BC racing vervangen. Regelmatig weer een ABS storing, ondanks een recente fix deze zomer van een kabeltje als ik het mij goed herinner. Dient nog eens uitgelezen te worden.
Hoogteverstelling rechterkoplamp dient nog vervangen door tweedehands exemplaar van bovenstaande T-5R voor de apk eind van het jaar.

330i: vergat nog te vermelden dat het koelvloeistofvat recent is vervangen wegens te bol en nu deze week remblokken vooras ook aan vervanging toe.