Welke olie voor T-5R

Gestart door RickG, 14-05-2019 22:15:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70R^2

De dealer gooit er inmiddels 5W-30 in? Schandalig...


Maargoed, met een 850 naar de dealer gaan slaat ook nergens op, die lui weten niks meer van de oude modellen, je moet bij de liefhebbers en specialisten wezen voor je onderhoud.

Silverarrow


Ozzzz


The Demon

In het boekje staat 10W40, gewoon halen bij de Action (Valvoline) en roffelen heen.
Olijfje heeft de afgelopen vakantie slechts een 1/4 liter gebruikt op de heen reis naar Italiƫ, 5000 km later staat het peil nog steeds netjes halverwege de peilstok en dat is met +610.000 km op LPG achter de wielen.

KIM

Ik rij met de R op LPG al 350.000 met Shell Helix 5W40. Tussen de beurten hoef ik nooit bij te vullen. 50.000 km geleden heb ik ook kunnen zien dat er geen overmatige slijtage in de cilinderuimtes is te vinden en ook qua vervuiling was het de beste kop die ik van een 850 heb gezien.
Voor mij reden genoeg om aan deze olie te blijven vasthouden.

The Demon

Citaat van: KIM op 28-09-2019 13:18:16
Ik rij met de R op LPG al 350.000 met Shell Helix 5W40. Tussen de beurten hoef ik nooit bij te vullen. 50.000 km geleden heb ik ook kunnen zien dat er geen overmatige slijtage in de cilinderuimtes is te vinden en ook qua vervuiling was het de beste kop die ik van een 850 heb gezien.
Voor mij reden genoeg om aan deze olie te blijven vasthouden.
De slijtage en vervuiling zijn bij een LPG motor sowieso minder omdat LPG (bijna) volledig verbrand ten opzichte van benzine.
Kijk maar naar de kleur van je olie aan de peilstok, bij een benzine motor is deze na 100 km al zwart, bij LPG is het na 10.000 km nog bruin van kleur.

de Boeing

Ik ben wel beetje teruggekomen op mijn eerdere overtuiging van minder vaak olie wisselen omdat ik op lpg rij (en moest bij vorige blok regelmatig bijvullen dus dacht altijd, er komt wat verse olie bij...). Maar het is wel een feit dat olie er schoner uitkomt bij een auto op lpg.

Zelf ook al jaren 5w40, dit keer is er Total Quartz Energy ingegaan (en daarvoor ook Shell Helix), als je beetje zoekt vind je altijd wel kwaliteitsolie voor een eurootje of 5 per liter (in hoeveelheden van 15a20l bestellen dan). Maar waar ik vroeger (vaak :eusa_snooty:) over de 15.000km heen ging (met flink bijvullen dus en uiteindelijk mijn drijfstanglagers ertussenuit  :( ) doe ik nu iedere 7500 km een olie wissel samen met een kleine flush door een beetje ATF erbij te doen net voor ik wissel (motor even laten warmdraaien hiermee, of heel voorzichtig de straat mee op en af). De olie komt er dan wel flink zwart uit. Maar sinds ik dit doe hoef ik tussen beurten nooit meer bij te vullen. Er komt iets van 4.6l uit (incl oliefilter) dus dat zou een olieverbruik zijn van 0.4l op 7000km, niet direct schokkend (moet mijn turbo nog eens reviseren want die verdenk ik er wel van "een slokje te lusten"...)

Moraal van het verhaal: wat vaker olie wisselen (al dan niet met flush) is goed voor je motor (en zal ook helpen om je olieverbruik te verminderen).

KIM

Citaat van: The Demon op 28-09-2019 15:38:49
De slijtage en vervuiling zijn bij een LPG motor sowieso minder omdat LPG (bijna) volledig verbrand ten opzichte van benzine.
Kijk maar naar de kleur van je olie aan de peilstok, bij een benzine motor is deze na 100 km al zwart, bij LPG is het na 10.000 km nog bruin van kleur.
Niet helemaal. LPG slaat niet neer op de cilinderwanden. Er wordt dus ook niets van de LPG vermengd met de olie. Dat gebeurt bij benzine wel vandaar de donkerdere kleur.
Ik geloof niet dat dit noemenswaardig effect heeft op de motorslijtage indien je binnen normale termijnen de olie ververst.

Jeroentjuh

Citaat van: V70R^2 op 27-09-2019 22:50:29
Met een 850 naar de dealer gaan slaat ook nergens op, die lui weten niks meer van de oude modellen, je moet bij de liefhebbers en specialisten wezen voor je onderhoud.

Die liefhebbers werken soms ook gewoon bij de dealer hoor en weten er genoeg van 😉

V70R^2

Citaat van: Jeroentjuh op 09-10-2019 22:14:42
Die liefhebbers werken soms ook gewoon bij de dealer hoor en weten er genoeg van 😉

Helaas werken die dan nog steeds volgens het verplichte dealer schema en tarief, ben je alsnog minimaal 2x zo duur uit, als je al een dealer hebt waar een 850 liefhebber te vinden is.

De dealer hier bij mij om de hoek kent ook enkele classic rijders, liefhebbers en 850clubleden, maar dan nog ben je beter af bij de specialist, prijstechnisch gezien.