In eens geen koppeling meer

Gestart door dinky, 12-07-2019 20:17:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

Ik zou serieus het ding terug bij dat garagebedrijf dumpen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

dinky

Vandaag de auto weer weg gebracht naar de garage, en natuurlijk vertelt wat er mis is: zeer hoge koppeling, in zijn achteruit schud en klappert hij, weinig trekkracht onderin.
Ze verwachten niet dat het de koppeling zelf is, maar misschien het vliegwiel of iets dergelijks.

jellejas

Juist ja... Het lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat het vliegwiel van de een op de andere dag stuk is. Als ik het goed zie heb je een 850 uit '95 dus gewoon enkel massa vliegwiel dus dat is niks anders dan een stuk metaal. Nou kan hij wel versleten zijn maar dat is niet van de een op de andere dag, en zelfs dan zou de garage dat gewoon gezien moeten hebben.
BRAAAAAAAP STUTUTU

hilko73

Klapperende koppeling ontstaat meestal door inferieur materiaal. Welk merk koppeling is geplaatst? Ook zou het kunnen dat het centreren van de koppeling niet goed is gegaan.

Ervan uitgaande dat dit geen beunklus is geweest moet de garage deze problemen oplossen, kosteloos voor zover er geen andere onderdelen dan de koppeling mee gemoeid zijn.
Blijft het probleem daarna nog, dan zou ik een andere garage of misschien zelfs een goede hobbyist zoeken.

Succes!
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

arjenT5R

@ Hilko ik dacht idd ook aan het niet juist centreren van de koppeling maar toen dacht ik... de plaat schuift toch gewoon over de prise as dan is hij toch in principe gecentreerd anders zou je de bak niet kunnen monteren?

Ik had nog het idee dat de drukgroep wellicht niet over de paspennen is geschoven of scheef zit oid.
Dat heb je veel slip een hoge koppeling en bij scheef zitten ook nog geklapper en gekoenkel op de koop toe...

Maar das giswerk natuurlijk.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

dinky

#20
Er is orgineel materiaal geplaatst, r koppeling set met druklager allemaal Sachs. Heb dit zelf besteld

arjenT5R

Montagefout plaat verkeerdom of drukgroep niet juist gemonteerd.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

hilko73

Of de geleidebus beschadigd, of het druklager glijdt niet goed... In ieder geval moet de garage die de klus gedaan heeft oplossen, en jij moet ze die kans ook geven. Uiteraard zonder meerkosten, behalve als er andere onderdelen vervangen moeten worden. Zorg dat je van A tot Z geïnformeerd wordt en dat je eventueel vervangen onderdelen ook te zien krijgt. Blijf verder rustig.

Ik heb zoiets ook ooit aan de hand gehad en spreek uit ervaring.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

dinky

Vandaag auto weer opgehaald, ze hebben de hulpcilinder buiten de bak veranderd een andere pen opgekomen. Deze heb ik nieuw gekocht bleek dat de pen die hier opzat langer was, en orgineel Volvo wat korter wat nu resulteert in een beter pakkend koppeling. Maar nog steeds is er wat geschud/ gerammel van de koppeling. Dit valt het beste te horen en te voelen als de auto in zijn achteruit staat en koppeling voorzichtig op laten komen, of zet hem de tweede versnelling en laat hem dan opkomen dan hoor je getik gerammel. Dus weer terug brengen en bak ervan af om te kijken waar dit aan ligt, zelf denken ze aan het vliegwiel. Dat hier vlekken opzitten of krom is, zelf denk ik montage fout koppeling, of vliegwiel zit niet goed vast.
Maar de auto rijd al een stuk beter met hoe het was.
Ik houd jullie op de hoogte.

arjenT5R

Ja of de bak gesloopt met montage zou ook nog wel eens kunnen.
Scheef er op getrokken met luchtsleutel ofzo...

Nou ben benieuwd wat er uit gaat komen, fijn dat ze iig lijken mee t werken.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Timo

Heb zelf mijn koppeling vervangen, zonder centreertools etc maar wel alles aangedraaid in juiste volgorde,...
Trilt nu ook hevig bij wegrijden in 1 en R maar verder geen problemen mee.. rijd zo al een jaar rond.
Voor mn druklager door de drukgroep ging vond ik dat hij al wat schudde maar met nieuwe koppeling is het erger geworden, mss sterkere veren in de koppeling zelf?


Dealer denkt ook aan krom vliegwiel.
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

dinky

Vandaag even bij de Volvo dealer in de buurt langs geweest om daar te laten horen wat de auto nu precies doet. Zei verdenken de price-as dat de niet goed schoon is, waardoor dus de koppeling hier niet lekker overheen schuift wat zorgt voor wat onbalans met het oplaten komen van de koppeling. Verder rijden rijd hij nu goed, koppeling komt eerder op. Al met al een heel stuk beter.

arjenT5R

#27
Prise as kun je wel smeren via het gat waar de gaffel doorheen gaat.

Beetje slimme mix gebruiken van iets van wd40 om schoon te maken en beetje te weken en remmenreiniger om daarna weer schoon te maken oid.
En daarna wit vet uit spuitbus met zo'n rietje op de as proberen te deponeren.

Heb beetje dat op de koppeling komt verbrand je wel weer... niet te bang ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!