Geregeld stevig inhouden en lage koelvloeistof temperatuur

Gestart door Levi_r, 21-09-2019 09:52:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Levi_r

Hi Allen... Hopelijk herkent iemand mijn probleemomschrijving en weet men een mogelijke oplossing.

Mijn 2.5 10 klepper heeft al een tijdje een lamda storing. Mijn vermoeden is dat dit samenhangt met een beetje lekkage langs een van de uitlaatpoorten. Daar is een bout dol waardoor het uitlaatspruitstuk slecht aansluit. Wanneer ik de accu afkoppelde was de storing zo een maand of wat en duizenden kilometers weer afwezig (5000 km in zweden rond getourd, zonder storing.)

Echter sinds een paar dagen bokt de auto af en toe. Hij houdt of een halve seconde en bokt, of houdt een paar (2?) seconden klinkt het als of het contact er even af is. Spelen met het gas en het is weer even over. Wat me ook op viel is dat de de motortemperatuur dan bijna onderin staat. Soms op 1/5de of op een 1/4. En iets later staat hij weer netjes in het midden.

De auto doet het op zowel benzine als op LPG (Vialle systeem) al lijkt het op LPG erger.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

volvobug

LPG is gevoeliger voor een goede ontsteking, dat kan wel een verschil verklaren. Hoe is de algemene staat van onderhoud, want ik moet spontaan denken aan oorzaken als

- temperatuursensor en/of de verbindingen daarvan
- brakke massaaansluitingen
- algemeen: slechte verbindingen

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Levi_r

Dank voor je reactie.

Ontsteking is (behalve bobine) allemaal keer vervangen afgelopen 50k.

De koelvloeistof temperatuur sensor en massa kabels heb ik geen idee van. Goed om die eens te bekijken.

Ik heb met mijn zelf gefabriceerde uitleesapparaatje foutcode 123 uitgelezen. Dat zou op de ECT sensor slaan.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

het vervangen van de ECT sensor lijkt het te hebben opgelost. Al heb ik nog niet erg ver gereden. So far so good.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

KIM

Check je katalysator ook even. De combinatie defecte ECT en luchtlekkage leveren een behoorlijk rijk uitlaatgas op; daar kan je kat van dichtsmelten.

Levi_r

Het inhouden probleem was opgelost.

@KIM, ik denk dat ik daar pas bij apk / gas meting achter zal komen?


Er is nu wel een nieuw probleem... het lijkt alsof hij benzine lekt. (Hij startte vannochtend ook niet en ruikt erg naar benzine.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

Citaat van: Levi_r op 27-09-2019 09:02:27

Er is nu wel een nieuw probleem... het lijkt alsof hij benzine lekt. (Hij startte vannochtend ook niet en ruikt erg naar benzine.
De injectorrail zat niet goed vast. Mogelijk heeft een of andere hobbyist ( :eusa_wall: :eusa_whistle:  ) daar niet goed op gelet bij het vervangen van de koelvloeistoftemperatuursensor...
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

KIM

Citaat van: Levi_r op 27-09-2019 09:02:27
Het inhouden probleem was opgelost.

@KIM, ik denk dat ik daar pas bij apk / gas meting achter zal komen?


Er is nu wel een nieuw probleem... het lijkt alsof hij benzine lekt. (Hij startte vannochtend ook niet en ruikt erg naar benzine.

Als hij nu niet meer inhoudt dan kom je er idd bij een viergasmeting wel achter.