Tuuur’s 855 GLE uit 1994

Gestart door tuuur, 02-10-2019 14:23:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Citaat van: volvobug op 22-07-2020 12:52:41
Vermoedelijk heb je OBD1, dan moet je zelf de knippercodes uitlezen op A2 positie.
yup, uitlezen!

tuuur

Dank voor de reacties.

A2 uitgelezen: 3–1–4 Signaal nokkenasstandsensor

(A1, automaat geeft overigens ook een storing: 1–2–4 Sluiting met massa in stroomkring programmakiezer)

Even gezocht, en die storing kan leiden tot onregelmatig lopen of niet starten. Bij mij loopt de motor nog steeds goed.
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

arjenT5R

Een 10v start alleen wat moeizaam zonder cam signaal maar lopen doet ie wel zonder...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

tuuur

Accu los gehaald, Stekkertje van de nokkenas positie sensor los gehaald en wat schoon gepoetst met een doekje, accu er weer aan, starten: motorlampje uit...

Maar dat stekkertje is nog steeds wel vies, aangekoekte olie aan de buitenkant gaat alleen met een doekje niet perfect weg natuurlijk. Waar maak ik dat het best mee schoon?
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

volvobug

Citaat van: tuuur op 23-07-2020 15:36:57
...
Maar dat stekkertje is nog steeds wel vies, aangekoekte olie aan de buitenkant gaat alleen met een doekje niet perfect weg natuurlijk. Waar maak ik dat het best mee schoon?

Niet, zonde van de energie en gaat hij niet beter van lopen. tenzij je heel proper bent en het goed is voor je gemoedsrust  ;) doekje met remmenreiniger of benzine proberen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

tuuur

Vorige week bleek de 850 erg weinig olie over te hebben, dus een jerrycan 10w40 gehaald (want in mijn hoofd zat: oude auto = 10w40)
De dag erna wilde de Volvo niet meer starten. Dat heb ik eerder meegemaakt, dus accu eruit en een nacht aan de lader. Die was inderdaad plat, en de dag erop weer vol.
De volgende dag startte hij nog niet, dus de ANWB er maar bij. Die kreeg hem met een extra stroom boost na een paar minuten starten aan de praat.

Volgens hem was de oorzaak een combinatie van te dikke olie, waardoor de klepstoters niet willen bewegen, waardoor hij zonder compressie probeerde te starten; gecombineerd met een te zwakke accu. Er zit een 60 ampere accu in en hij dacht dat er wel een 72 ampere in mocht. Hij raadde me aan die zelfde dag nog de olie te vervangen door 5w40.
(Was ook stom van me, want ik heb de olie al eens laten verversen in januari, en toen is er ook 5w40 in gedaan, volgens het kaartje...)

Aangezien in nog nooit zelf olie heb ververst bij de Volvo (ik weet nog steeds niet hoe en waar ik de auto op bokjes moet zetten, en hoor genoeg over mensen die worden geplet onder een auto die net niet goed op bokjes stond en eraf schiet) heb ik maar een bevriende monteur gevraagd of hij dat wilde doen.
Die heeft gisteren na raad vragen bij een Volvo specialist de motor gereinigd; er kwam heel zwarte olie uit, terwijl die er dus maar een weekje in zat...
Ook heeft hij er zelfs 5w30 olie in gedaan.

Ik heb de indruk dat de auto nu een stuk minder "zwoegend" klinkt, maar dat kan natuurlijk ook verbeelding zijn...
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

de Boeing

5w30 is dan wel weer redelijk dun, zeker voor een non-turbo... (kan wel maar zal bij oudere motor wel wat meer olieverbruik geven vrees ik).

Maar zelf olie wisselen stelt weinig voor. Je kan ook net voor de wissel wat ATF III( AQ3 versnellingsbak olie) erbij doen, niet te veel, circa 150ml en dan tijdje laten draaien of heel voorzichtig stukje rijden, dan olie aflaten en nieuwe olie + filter. Dit werkt ook heel goed en is veel goedkoper dan een motor flush product. Ook nooit meer dan halverwege de peilstok vullen met olie.

arjenT5R

#67
Pfff ik gooi al jaren 10w40 in al die hokken wat een kul verhaal

Sorry maar zeker als er heel oude zwarte troep in zat en heel weinig dan moet je zeker geen 5w40 of 5w30 nemen want geheid dat ie met een paar weken gaat lekken.

Echt olie er uit laten en gewoon 10w40 er in doen. En een nieuwe accu kopen.

Die nieuwe synthetische olie gaat je blok reinigen vanbinnen met gevolg dat al je keerringen gaan lekken en dan is volgende stap de sloop. Beter nog ff een keertje olie wisselen voor een half synth.

En geen kul verhaaltjes van de anwb geloven hoor over klepstoters en bla bla te dikke olie bla bla... Ik gooi al 12 jaar 10w40 in die hokken man ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Maestro12

Ook ik gooi altijd 10W40 erin, geen probleem (ook niet bij heel koud weer)
Wat ik me dan weer wel kan voorstellen, dat de klepstoters inmiddels zo vervuilt zijn dat ze niet goed meer werken.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

hilko73

Ik zweer bij Kroon Torqsynth 10W40, een halfsyntheet. Gebruik het al jaren in alle oudere auto's die ik gereden heb. Ook de V70 doet het er prachtig op, net zoals de 850 hiervoor.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

tuuur

Citaat van: hilko73 op 04-11-2020 15:32:20
Ik zweer bij Kroon Torqsynth 10W40, een halfsyntheet. Gebruik het al jaren in alle oudere auto's die ik gereden heb. Ook de V70 doet het er prachtig op, net zoals de 850 hiervoor.

Dank voor de tip. Wat is het voordeel van halfsynthetische olie?
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

arjenT5R

Zoals gezegd heeft half synth een minder sterk reinigende werking waardoor je in het geval van wat oudere motoren dus geen lekkages krijgt ;D  (ff kort door de bocht)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

tuuur

Km stand 318.370 en mijn avontuur met deze 850 is ten einde.
Ik heb door persoonlijke omstandigheden besloten om de benodigde reparaties voor een nieuwe apk niet meer te laten uitvoeren. Deze is nu naar een andere Volvo 850 liefhebber gegaan.
Dank voor alle adviezen de afgelopen 2 jaar!

"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

Leuk om te zien op OVI dat HP-XB-14 nog steeds bestaat (ook al is de apk verlopen).

Inmiddels heb ik weer de beschikking over een Volvo: een V70 XC 2.4T AWD automaat uit 2001. Valt niet onder de doelgroep van dit forum, neem ik aan  ;)
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"