Vorige week bleek de 850 erg weinig olie over te hebben, dus een jerrycan 10w40 gehaald (want in mijn hoofd zat: oude auto = 10w40)
De dag erna wilde de Volvo niet meer starten. Dat heb ik eerder meegemaakt, dus accu eruit en een nacht aan de lader. Die was inderdaad plat, en de dag erop weer vol.
De volgende dag startte hij nog niet, dus de ANWB er maar bij. Die kreeg hem met een extra stroom boost na een paar minuten starten aan de praat.
Volgens hem was de oorzaak een combinatie van te dikke olie, waardoor de klepstoters niet willen bewegen, waardoor hij zonder compressie probeerde te starten; gecombineerd met een te zwakke accu. Er zit een 60 ampere accu in en hij dacht dat er wel een 72 ampere in mocht. Hij raadde me aan die zelfde dag nog de olie te vervangen door 5w40.
(Was ook stom van me, want ik heb de olie al eens laten verversen in januari, en toen is er ook 5w40 in gedaan, volgens het kaartje...)
Aangezien in nog nooit zelf olie heb ververst bij de Volvo (ik weet nog steeds niet hoe en waar ik de auto op bokjes moet zetten, en hoor genoeg over mensen die worden geplet onder een auto die net niet goed op bokjes stond en eraf schiet) heb ik maar een bevriende monteur gevraagd of hij dat wilde doen.
Die heeft gisteren na raad vragen bij een Volvo specialist de motor gereinigd; er kwam heel zwarte olie uit, terwijl die er dus maar een weekje in zat...
Ook heeft hij er zelfs 5w30 olie in gedaan.
Ik heb de indruk dat de auto nu een stuk minder "zwoegend" klinkt, maar dat kan natuurlijk ook verbeelding zijn...