850 T-5R afgeslagen / start niet meer

Gestart door Jefff71, 15-11-2019 12:49:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jefff71

Goedemiddag,

Twee weken geleden was ik met mijn T-5R op weg naar het noorden. Tijdens het rijden op de snelweg stopte de auto er opeens mee. De wegenwacht kwam erbij en die concludeerde dat hij de auto niet meer aan de praat kreeg. Ik heb hem nu dus bij huis staan. Omdat de wegenwacht dacht dat de distributie van tijd was heb ik dit als eerste gecontroleerd. Dit was gelukkig niet aan de hand (30000 km net alles vernieuwd en een gereviseerde kop na een gebroken riem). Wat me opviel is dat ik de brandstofpomp behoorlijk hard hoorde. Ook viel me op dat deze vrij lang draait na op contact zetten. Ik dacht dat deze druk hoorde op te bouwen en dan zou moeten stoppen. Als ik de auto op contact zet draait de pomp tussen de 5 en 10 seconden. Als ik hem dan van contact afzet en er weer opzet draait hij weer net zo lang. Het lijkt mij dat het systeem dan op druk is en dat de pomp vrijwel niet hoeft te draaien? Weet iemand of dit klopt of dat de pomp altijd vrij lang draait na op contact zetten? Ik dacht dat de pomp zelf misschien kapot zou zijn zodat hij te weinig druk opbouwde. Deze heb ik dus vervangen. De nieuwe pomp draait echter net zo lang. Wat me ook opvalt is dat de bougies na de startpogingen (kort/lang/geen gas/volgas) ook vrijwel niet nat zijn. Die zouden op een gegeven moment toch vochtig moeten worden en naar brandstof moeten ruiken? Het brandstofpomprelais heb ik ook vervangen. Dit maakte ook geen verschil. Ik verdenk nu de brandstofdrukregelaar. Er komt echter geen brandstof uit de vacuümaansluiting dus hij is niet inwendig lek.

Dit heb ik al gecontroleerd:
- De distributie staat precies op tijd.
- De bougies vonken netjes sterk en regelmatig.
- Geen brandstof uit vacuümaansluiting brandstofdrukregelaar.
- Brandstofpomprelais vervangen door een nieuwe.
- Brandstofpomp vervangen.
- Geen foutmeldingen bij uitlezen brandstofsysteem. Ik krijg netjes code 1 - 1 - 1.

Is er iemand die dit ook al eens heeft meegemaakt of een idee heeft?

V70R^2

Heb je ook gemeten of er daadwerkelijk 3 bar op de rails staat? aan het einde van de rails, de aansluiting is hetzelfde als je bandenventiel.

volvobug

#2
Startrelais (of hoe dat ding ook mag heten) die bij een 850 boven de radiateur zit kaduk of een van de draadaansluitingen ervan?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jefff71

Brandstofdruk heb ik nog niet gemeten maar leek me wel laag. De brandstof spoot er niet echt hard uit bij indrukken van het ventiel. Zou ergens even een brandstofdrukmeter moeten regelen.

Wat doet dat relais boven de radiateur precies? De startmotor draait wel gewoon rond. Regelt die de spanning naar de ECU ofzo? Heb hier wel gelezen dat als die kapot zou zijn je de foutcodes ook niet zou moeten kunnen uitlezen?

Miyel

De brandstofpomp loopt inderdaad even na op contact zetten. Dit is allemaal tijdsgestuurd en niet op druk; er zit nergens een drukmeting in.
De pomp drukt het in de leiding naar voren, de brandstofrail van de injectoren in. De drukregelaar laat gewoon het teveel aan benzine door, terug naar de benzinetank. Dit door een membraan, afgesteld op 3 bar benzinedruk t.o.v. de vacuum aansluiting (waardoor er altijd 3 bar op de injectoren staat, ook onder turbodruk.

Dat er geen benzine uit de vacuümaansluiting komt wil dus nog niet zeggen dat hij helemaal in orde is.

Vraagje voor de experts;
Als de nokkenassensor defect is, wordt dan de inspuiting plat gelegd of de bougievonk?   
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

arjenT5R

Bij geen camtrigger heb je sowieso geen vonk maar volgens mij ook geen inspuiting hoor want die is ook seq.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

pwassink

correct, geen prik en geen sprit ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

triton

Gooit je startblokkering geen roet in het eten?
Professioneel raddraaier

-D©©©L-

Citaat van: volvobug op 15-11-2019 13:28:57
Startrelais (of hoe dat ding ook mag heten) die bij een 850 boven de radiateur zit kaduk of een van de draadaansluitingen ervan?

Daar dacht ik ook meteen aan, dat relais regelt o.a. een groot deel (niet alles!) van een ECU stroomvoorziening. Relais is grijs van kleur, met een metalen clip.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

JvW

Is je brandstoffilter al vervangen? Lijkt me sterk dat de auto daar op afslaat, maar zal zeker meespelen in de drukopbouw.

arjenT5R

Heb je verhaal nog even een keer doorgenomen, weet je wel zeker dat je genoeg brandstofdruk hebt?

Ik weet niet wat voor nieuwe pomp je gestoken hebt maar het gebeurt wel eens dat het slangetje van de pomp er af schiet omdat die eigenlijk te kort is.
Dus je hoort hem dan wel draaien en je hebt ook wel wat brandstof voor maar niet genoeg.

Eventueel zou het nog kunnen dat het inderdaad was dat de oude pomp stuk was en dat je de nieuwe verkeerdom hebt aangesloten, ofwel hij draait achteruit of je hebt de aanvoer en de retour omgedraaid. De leidingen passen namelijk andersom....

Geen vragen hoe ik dit allemaal weet aub ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jefff71

Allereerst allemaal hartelijk dank voor het meedenken. Ik heb zojuist mijn brandstofdrukmeter binnengekregen dus zodra ik tijd heb ga ik dat eerst controleren. Ook ga ik eens even kijken hoe de compressie is. Ik las hier op het forum ook ergens over een auto die afsloeg op de snelweg wat kwam doordat hij geen compressie meer had op twee cilinders. Ik zou zo even niet weten hoe dat bij mij het geval zou kunnen zijn maar ik kan het maar beter even uitsluiten. Compressie meten is zo gebeurd. Wat de startblokkering betreft, ik hoor het hoofdrelais wel schakelen als de auto op contact wordt gezet. De led-indicatie van de blokkering werkt ook normaal. Ik heb ook gezien dat de injectoren spanning krijgen (waardes fluctueren bij starten) dus vooralsnog wijst alles erop dat hij het wel zou moeten doen. :-)

arjenT5R

Is weinig meer over dan een kapotte pomp of slangetje van de pomp af oid. Als je injectoren aangestuurd worden en je heb vonk moet ie het gewoon doen... Mits genoeg brandstofdruk natuurlijk ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jefff71

De zoektocht gaat door.....
Gisterenavond de nieuwe brandstofdrukmeter aangesloten en de druk was goed. De druk wordt afgeregeld op 3,2 bar. Daarna de injectorgalerij losgehaald en gestart. De injectoren werken en spuiten netjes brandstof in. Mijn conclusie is nu dat de timing
van de ontsteking dan niet goed is. Dus ik ga de nokkenassensor en de bdp sensor controleren/vervangen. Eventueel de ECU?Weet iemand of de klopsensor/sensoren ook voor een verstoord tijdstip kunnen zorgen? Dat is in principe wel wat ze moeten doen...