Roken bij start en gebruik van turbo

Gestart door JJP850, 08-09-2019 16:26:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JJP850

Beste Forumleden,
Graag advies, wat mogelijk de oorzaak kan zijn.
Ik heb een C70 op LPG G3, uit 1999, 2435cc. (350.000km). (zie avatar)

Bij het starten rookt hij behoorlijk en ook als ik op de snelweg flink de turbo gebruik.
regelmatig gaat het lampje branden op het dashboard, dat motor niet goed afgesteld staat. Maar gaat soms ook weer weken lang uit.  Zowel rijden op gas als bij benzine gebruik.
Verlies geen koelvloeistof.
Olie verbruik een liter/2mnd.

Oplossing die niet hielpen tot nu toe:
-Andere oliesoort
-Olie toevoegingsmiddelen.
-Garage heeft het mechanische kleppensmeersysteem afgekoppeld, was lek, trok lucht aan bij de aansluiting. Hielp niet.
Garage vermoed dat de kleppen niet goed gesteld meer zijn. Stelt reparatie voor van de kleppen (zou kostbaar zijn omdat ze er slecht bij kunnen).

Vragen:
Bij mijn weten heb ik hydraulische kleppen, klopt dat?
Kan de oorzaak liggen in ontregelde kleppen?
Wat kan het anders zijn?
Graag jullie advies.
mvg JJ

Mvg JanJaap

KIM

Als je kleppen uitgesteld zijn, gaat ie vanzelf op een cilinder minder lopen. Een van je uitlaatkleppen zal dan namelijk verbranden.
Olieverbruik ligt meestal aan twee dingen: Klepseals of turbo. In het ergste geval zijn het je zuigerveren maar een goede garage voert daarvoor een compressietest uit.

een liter per 2 maanden zegt me niet zoveel: Hoeveel kilometer rij je in die twee maanden?

Sbv

Je geeft aan 1l per 2 maanden. Voor de ene persoon is dat 1l per 1000 km en de ander rijdt in die zelfde 2 maanden 12000 km.

Begin met foutcodes uitlezen.
mogelijk dat de klepsteelrubbers heel erg gaar zijn dan kan het roken wel verklaren. Gare turbo kan ook nog

classicT5

Als je hem tijdje (10 min oid) stationair laat draaien en dan ineens flink gas geeft, geeft die dan ook rookpluimen? Dat is meestal goede indicatie dat je klepseals # zijn.

Ook kun je eens in je aanzuigkanaal van de turbo kijken of daar veel olie in zit, dat kan duiden op lekke seals in je turbo.

JJP850

Bedankt voor de tips. Ik ga ze uitzoeken.
Ik rij overigens max. 1500 km /mnd.
Mvg JJ
Mvg JanJaap