Andere stoelenin de cabrio, werkt niet....?

Gestart door blauweroffel, 17-12-2019 17:01:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blauweroffel

IK heb andere stoelen in de cabrio gezet maar....
Het zijn electrisch verstelbare stoelen, de oude waren handbediend. De stekkers van electrisch en handbediend zijn identiek, ook de kleur van de bedrading.
Maar  de stoel doet t niet?
En onder de handbediende zit ook een groen/paars stekkertje (airbag?) en die zit niet onder de electrische...., dus ik hou nu een half groen stekkertje over.
Toch een verkeerde stoel?

BR

Menno3274

Zit de zekering voor het elektrische gedeelte er wel in?

Robin Visser

Als je de stoelen omwisselt zonder het stroom van het elektrische circuit af te halen, krijg je een melding via de boordcomputer. Ergo, de stoelen zijn verbonden met de computer. Die herkent deze stoelen niet. Hoe dat precies zit, weet ik niet. Dus de stoelhoezen van de elektrische stoelen omzetten naar je oude handmatige stoelen en gaten erin maken voor de rugbediening. Dit is precies de reden waarom ik heb gezocht naar een auto met elektrische stoelen. Het is ongetwijfeld op te lossen, maar ik heb nog nergens gevonden hoe dat te doen. En dus is dat wat mij betreft een essentiële eigenschap. De rest is allemaal om te wisselen met nieuwe of gebruikte onderdelen.
Wat een feest zo'n dakloze T5!

freefall

dat stekkertje wat mist is wss het verschil tussen canbus en non canbus. hier zijn adaptertjes voor. Dan blijft die losliggen. Het ene type word geactiveerd door impact. Ik heb een hel;e tijd geleden ook stoelen gewisseld gehad, maar verder electrisch geen enkel probleem. Alles werkte naar behoren. dat waren non canbus stoelen die in een canbus auto gingen.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Robin Visser

Omgewisseld van handmatig bediende stoelen naar elektrisch? Toch? Leuk! Zoals gemeld, ik dacht dat het niet kan.
Wat een feest zo'n dakloze T5!

KIM

CAN-bus stoelen in een CAN-bus auto zetten levert je ook niets meer op. Ik ging in de XC van handmatig over naar elektrisch en heb werkende stoelen, echter in Vida merk je dat de stoelen niet aangemeld zijn in het CAN-bus netwerk. Dit betekent dat ik alleen foutcodes kan uitlezen van de elektrische stoelen maar geen sensoren uitlezen of een actuator test uit voeren op de stoelen.

Het groene stekkertje is inderdaad, zoals Freefall al aangeeft, van diezelfde CAN-bus.
Als je dus het stuurapparaat meeneemt bij het omzetten, moeten de elektrisch bedienbare stoelen gewoon werken.

elianmars

Heb je wel de grote zilverkleurige zekeringen geplaatst? Anders komt er geen spanning op de bediening te staan.

id20driver

De stoel regeleenheid maakt geen deel uit van het CAN netwerk. Op deze regeleenheid zijn 4 multistekkers aangesloten. Op de 4 polige stekker zijn aangesloten: op pootje 1:groen-rood(linker stoel) of groen(rechter stoel) de voedingsdraad komt vanaf de automatische zekeringen 39 en 40. Op pootje 3: zwart (massa) en op pootje 4: wit (serieele communicatie) pootje 2 is leeg.
De overige multistekkers zijn verbonden met resp. het schakelaarpaneel, de stoelmotoren en de sensoren in de stoel.
De regeleenheid moet na montage  via de OBD geinitieerd worden. Dit is alleen mogelijk mbv een Volvo Systeemtester.
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


blauweroffel

Citaat van: elianmars op 15-01-2020 13:35:06
Heb je wel de grote zilverkleurige zekeringen geplaatst? Anders komt er geen spanning op de bediening te staan.

Die zaten er idd niet in....dank voor de tip.
Stoelen werken nu, nu nog weerstandje voor de niet aangesloten draad van de airbag in de stoel.

BR

Robin Visser

Kijk, dit is informatie waar we wat aan hebben!  :eusa_clap:
Wat een feest zo'n dakloze T5!

henry classic v70

Citaat van: blauweroffel op 19-01-2020 13:40:20
Die zaten er idd niet in....dank voor de tip.
Stoelen werken nu, nu nog weerstandje voor de niet aangesloten draad van de airbag in de stoel.

BR

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

elianmars

Die onderste is inderdaad ook een goede. Had ik ook bij montage van het R interieur in Roetmobiel.
Alleen is het onzin om deze onder je stoel te leggen. Gewoon even de gordelvanger overzetten op je huidige stoel.

henry classic v70

...dan moest bij mij de stoel er weer uit en was allang blij dat deze er weer in zat, met forse rugblessure niet makkelijk vandaar de "simpele" oplossing
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

elianmars

Citaat van: henry classic v70 op 27-01-2020 10:26:18
...dan moest bij mij de stoel er weer uit en was allang blij dat deze er weer in zat, met forse rugblessure niet makkelijk vandaar de "simpele" oplossing

Stoel moet er idd weer uit om te vervangen ;D