E10 of E5 ???

Gestart door RoelvanHoof, 07-01-2020 13:55:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan

Citaat van: -D©©©L- op 08-01-2020 19:09:10
ad-hoc ? Dit loopt al sinds 2011  ;D
Too easy, Marco  ;D
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)


Maestro12

Citaat van: -D©©©L- op 08-01-2020 19:07:01

Het "sludge" argument waarmee dit topic gestart is, is naar mijn idee zwaar overtrokken.  De 10% ethanol die in de tank zit is licht hygroscopisch, als je het heel langdurig zou blootstellen aan buitenlucht dat kan het ongeveer 1%  vocht binden (er verdampt dan ook veel "good stuff", maar das weer wat anders). In de tank hangt niet zoveel buitenlucht, in een 850 tank al helemaal niet. Daarnaast zit dezelfde brandstof er niet permanent in, deze wordt nogal eens vervangen. De houdbaarheid van E10 is niet anders dan van E5.

 


Ik zit toch ook op andere automerken fora en ook daar regent het klachten, van spontaan aan gaande emissie lampjes, die nadat men weer terug gaat naar e5, uitblijven, gas rijders die na twee drie maanden problemen krijgen om te starten op benzine.
Het is misschien (nog) niet bewijsbaar, maar het is te toevallig dat dit allemaal opeens gebeurt na de invoering van e10.
Trouwens als ik praat met onze zuiderburen, die toch maar 5 km verderop zitten, is het daar destijds niet veel beter gegaan.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

RoelvanHoof

Beste lezers,

Allen bedankt voor jullie feedback.

Wanneer ik het nu zo lees is mijn sludge te wijten aan de motor temperatuur die constant iets te laag is.
Ik zal het elders moeten zoeken.

Bedankt en groet
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 499 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

hilko73

Ik heb zojuist de benzinetank van mijn LPG V70 weer eens gevuld, en de keuze is op BP Ultimate gevallen, met het trotse stickertje "E0" erbij op de pompzuil ;D
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Walter

Citaat van: Maestro12 op 08-01-2020 21:02:53
Ik zit toch ook op andere automerken fora en ook daar regent het klachten, van spontaan aan gaande emissie lampjes, die nadat men weer terug gaat naar e5, uitblijven, gas rijders die na twee drie maanden problemen krijgen om te starten op benzine.
Het is misschien (nog) niet bewijsbaar, maar het is te toevallig dat dit allemaal opeens gebeurt na de invoering van e10.
Trouwens als ik praat met onze zuiderburen, die toch maar 5 km verderop zitten, is het daar destijds niet veel beter gegaan.

bij heel veel van die klachten vraag ik me af of dat echt aan de E10 ligt. Mensen van wie de motor ineens ter zielen is na 1 tank E10. Of zelfs diesels die daardoor kapot zijn gegaan, nog net niet een lekke band waarvan E10 de schuld krijgt. We moeten wel nuchter blijven nadenken, daar helpt een programma als Radar niet echt bij.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Spin!

Citaat van: Walter op 13-01-2020 09:20:10
bij heel veel van die klachten vraag ik me af of dat echt aan de E10 ligt. Mensen van wie de motor ineens ter zielen is na 1 tank E10. Of zelfs diesels die daardoor kapot zijn gegaan, nog net niet een lekke band waarvan E10 de schuld krijgt. We moeten wel nuchter blijven nadenken, daar helpt een programma als Radar niet echt bij.

Klopt, maar ik ga wel uit van mijn eigen ervaringen. Ik heb (nog) geen technische mankementen, maar ik merk echt dat de V8 slecht reageert op E10. Toen de switch kwam hebben we nog 2-3 keer getankt op E10 en toen begon ik te merken dat hij wat ging bokken en het leek dat hij minder vermogen had. Na de 1e keer E5 weer er in te hebben gegooid ging hij steeds beter rijden. Bij de 2e keer als vanouds. Toen we laatst moesten tanken (lees: 50km tot tank leeg) reed ik op een onbemande pomp af met enkel E10 en toen merkte we gelijk al dat het anders (slechter) reed.

Ook al slurpt een V8 standaard al behoorlijk wat, toch merkbaar dat E10 sneller erdoorheen gaat dan E5. Scheelt echt wel een 50-60km op een tank. E5 is omgerekend op een volle tank maar 1,50 euro duurder dan E10. En dan is nog niet het toekomstig verval meegerekend van slijtagedelen en leidingen...

www.vm-parts.nl

Walter

vooral een stijging van het verbruik heb ik gemerkt, dat klopt.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

RoelNL

Ik tank benzine in Duitsland vanwege de 102 hier in de buurt niet te krijgen voor zover ik het kan vinden. En een keer naar Duitsland kan best leuk zijn als je voor een weekendje gaat.
Het zogenaamde voor het milieu tanken kan bij mij mijn rug op. Zeker als je naar andere continenten en landen kijkt buiten West-Europa waar niks aan milieu regels gedaan wordt.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

marc-850

Citaat van: Spin! op 13-01-2020 12:32:39
E5 is omgerekend op een volle tank maar 1,50 euro duurder dan E10. En dan is nog niet het toekomstig verval meegerekend van slijtagedelen en leidingen...

Zou je mij óf het adres van die pomp kunnen geven, óf uitleggen hoe je tot die 1,50 euro komt?

Mij scheelt het bij de lokale pomp zo'n 13 euro op een volle tank  :eusa_think:

Thom

Als ik even reken met 50 liter op een tankbeurt zou dat een verschil zijn van 3ct per liter, dat verschil is echt wel groter.

Spin!

Je vergeet gemakshalve even dat ik beduidend meer kilometers uit E5 haal dan E10. Dat maakt het dat de prijs per kilometer zakt omdat E10 een hoger verbruik heeft.

www.vm-parts.nl

Menno3274

#27
Met een liter of 60 tanken is het hier zo'n 5 euro duurder dan hetzelfde aantal liters E10 tanken. En ook ik kom met de E5 benzine verder dan de E10 benzine. Dus voor mij nu voorlopig de E5.

marc-850

Pfff. Hier kost de E10 euro 1,62 per liter. De E5 kost hier 1,81 per  liter... Verschil van 0,19 euro...

-D©©©L-

Citaat van: marc-850 op 15-01-2020 17:44:07
Pfff. Hier kost de E10 euro 1,62 per liter. De E5 kost hier 1,81 per  liter... Verschil van 0,19 euro...

Euro95-e5?