Toch maar geen C70 Coupé kopen? (Uiteindelijk toch gedaan)

Gestart door JeroenV70, 12-01-2020 11:37:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Dat is een rijdend milieudelict  :o

Lijkt me sterk dat je niet in één oogopslag ziet waar het er dan uit gutst.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JeroenV70

Citaat van: volvobug op 14-01-2020 17:12:50
Dat is een rijdend milieudelict  :o

Lijkt me sterk dat je niet in één oogopslag ziet waar het er dan uit gutst.

Met beide opmerkingen ben ik het helemaal eens. Ik had geen idee dat de auto zoveel verloor totdat de verkoper die met de C70 achter me aan reed de auto in de kant zette om olie bij te gaan vullen. Hij had gezien dat het olielampje knipperde. Was een spannend ritje kan ik je vertellen. Gelukkig zonder verdere problemen aangekomen bij de dealer. (Als dit probleem al niet erg genoeg was).
Ik heb er ook een stukje achter gereden, dus de voorkant van de V70 is goed ingevet en dat was te merken. Ik heb er wel wat ruitesproeiervloeistof doorheen moeten jagen.
Straks de voorruit maar even doen met Dasty of zo.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

vasquez

Om allerlei adviezen vragen, vervolgens iets kopen met een motor die mensen afraden met als argument 'onderdelenauto' en die dan door de dealer (moeten) laten beoordelen.... omdat hij misschien toch goed genoeg is.... :eusa_wall:

I like where this is going  ;D

Ries van de Zilverschuit

Een lekke oliekoelerslang of een lekke oliethermostaatpakking kan best snel de olie uit de motor doen verdwijnen, weet ik uit ervaring. En je auto veranderen in een olieboot. Zeker aan de achterkant. Grote kosten? Wel nee. Een beetje sleutelen en hij kan weer heel lang mee.

Maar het kan ook iets anders zijn natuurlijk...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70R^2

Citaat van: vasquez op 14-01-2020 18:49:41
Om allerlei adviezen vragen, vervolgens iets kopen met een motor die mensen afraden met als argument 'onderdelenauto' en die dan door de dealer (moeten) laten beoordelen.... omdat hij misschien toch goed genoeg is.... :eusa_wall:

I like where this is going  ;D

Ik heb vast popcorn gebakken, ik zie de updates graag tegemoet, met foto's! ;D

Benny850


JeroenV70

Citaat van: vasquez op 14-01-2020 18:49:41
Om allerlei adviezen vragen, vervolgens iets kopen met een motor die mensen afraden met als argument 'onderdelenauto' en die dan door de dealer (moeten) laten beoordelen.... omdat hij misschien toch goed genoeg is.... :eusa_wall:

I like where this is going  ;D

Was alles maar zo voorspelbaar ;) Ik had dit scenario gisterenmiddag écht nog niet bedacht.  :laugh:
Ik denk juist dat de auto veel beter is dan ik op basis van de prijs kon verwachten. Ik wil het graag laten beoordelen zodat ik weet wat er moet gebeuren. Wie het gaat uitvoeren is nog maar de vraag. Voor een aankoopkeuring vraagt een Volvo dealer €99. Nu doen ze een soort afgeleide daarvan. Ik kom daar al sinds 2004, dus ik weet wat ik aan ze heb.

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 14-01-2020 18:58:29
Een lekke oliekoelerslang of een lekke oliethermostaatpakking kan best snel de olie uit de motor doen verdwijnen, weet ik uit ervaring. En je auto veranderen in een olieboot. Zeker aan de achterkant. Grote kosten? Wel nee. Een beetje sleutelen en hij kan weer heel lang mee.

Maar het kan ook iets anders zijn natuurlijk...

Uiteraard hoop ik op iets simpels. Voor de vorige eigenaren was de grens wel bereikt. Ik heb hier alle rekeningen vanaf 2014 liggen en daar staat voor 2019 de teller op bijna €2000.

Citaat van: V70R^2 op 14-01-2020 19:18:54
Ik heb vast popcorn gebakken, ik zie de updates graag tegemoet, met foto's! ;D

Ik verheug me daar ook op, dus stay tuned  ;D

Citaat van: Benny850 op 14-01-2020 19:48:10
T5 erin laten hangen.

Mocht het blok echt niet te redden zijn, dan zou dat een serieuze optie zijn wat mij betreft, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
Als het probleem meevalt, rijd ik eerst deze motor op. Hij had er in ieder geval nog veel zin in vanmorgen.


JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

konniekip

#37
Hopelijk heb je iets wat te mooi is om waar te zijn. Reken er maar op dat die 795 n juiste prijs was en nokkenaskeering... jaja.

Gokje:
1. Krukaskeerring er helemaal uit
2. Lekke slang /leiding

JeroenV70

Citaat van: konniekip op 14-01-2020 22:42:58
Hopelijk heb je iets wat te mooi is om waar te zijn. Reken er maar op dat die 795 n juiste prijs was en nokkenaskeering... jaja.

Gokje:
1. Krukaskeerring er helemaal uit
2. Lekke slang /leiding

Het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Ik moet het nu gewoon even afwachten en probeer via die inspectie een compleet beeld te krijgen.
Op basis daarvan kan ik bepalen hoeveel ik nog in die auto moet of wil investeren om er iets van te maken, of dat het beter is om de auto uit elkaar te halen. Dat laatste kan ik me overigens haast niet voorstellen, gezien de complete onderhoudshistorie.
Mocht de motor écht stuk zijn, dan heeft het met 318.000 kilometer weinig zin om in die motor te investeren en zal ik een vervangende motor zoeken.
Dat zou volgens alle goede en gewaarde adviezen van hier waarschijnlijk een T5 motor worden.

Mijn budget voor de aanschaf zat rond de €4000 à €5000 voor een goede C70 Coupé. Er is dus nog genoeg ruimte om dat doel te verwezenlijken.
Het komt allemaal wat chaotisch over, maar ik hou wel van flexibel inspelen op de situaties die zich aandienen

En niet geschoten is zeker mis. De €800 die ik er nu in heb zitten haal ik er echt wel weer uit als het moet.
Vooralsnog vind ik dit enorm veel auto voor dat geld, ongeacht hoe het afloopt.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

NinaPaul

#39
€ 2000,- in één jaar tijd vind ik reuze mee vallen, dat is een grote beurt, handremmetje, paar banden en een distributieriem al snel bij de dealer. Dan heb je dus niet eens echt mankementen gehad dat jaar.

Als je het niet in eigen beheer kan doen (gereedschap, plaats, kennis) dan is het al snel te duur.

Ik had laatst iemand met een "koopje van een" 850 turbo ('93 sedan handbak) die een kennis had doorgestuurd naar mij, met de vraag of ik een keuring kon doen.
Uitgelegd dat een keuring geen diagnose is, dus de kosten schatting echt een schatting is.
Toen de beste persoon de schatting bekeek, vroeg hij of ik de komma verkeerd had gezet, nee meneer, er staat echt € 7.800,- en dat was geheel zonder het cosmetische werk.

Het zijn vooral de uren die het duur maken en wanneer je veel los haalt, zie je ook veel zaken die aan vervanging toe kunnen zijn.

P.S. Ik wilde hem met alle plezier overnemen, maar hij doet hem niet weg.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jelmar

Olieretourleiding, en dan met name de vierkante 'o-ring' aan blokzijde.. als die kapot is/ of half uitgefloept, is het geen enkele moeite om binnen no-time 5 liter olie te verliezen.

Kan nog 100 dingen zijn, niet allemaal even spannend. Wat wel spannend is, is het feit hoe lang/vaak is er gereden met een 'flikkerend'  (of misschien wel continu brandend) oliedruk lampje.. dat vinden de meeste motoren niet zo heel 'geinig'.
850R

JeroenV70

Citaat van: NinaPaul op 14-01-2020 23:43:20
€ 2000,- in één jaar tijd vind ik reuze mee vallen, dat is een grote beurt, handremmetje, paar banden en een distributieriem al snel bij de dealer. Dan heb je dus niet eens echt mankementen gehad dat jaar.

Als je het niet in eigen beheer kan doen (gereedschap, plaats, kennis) dan is het al snel te duur.

Je zit er inderdaad niet ver naast.  :)
Er zat nog wat meer bij zoals nieuwe remklauwen en remblokken achter, nieuwe olie voor de automaat etc.
Het loopt inderdaad vrij snel op als je alles uitbesteedt.
Voor mij wel fijn dat ze er consequent voor hebben gekozen om die kosten te pakken.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Citaat van: Jelmar op 15-01-2020 01:42:34
Olieretourleiding, en dan met name de vierkante 'o-ring' aan blokzijde.. als die kapot is/ of half uitgefloept, is het geen enkele moeite om binnen no-time 5 liter olie te verliezen.

Kan nog 100 dingen zijn, niet allemaal even spannend. Wat wel spannend is, is het feit hoe lang/vaak is er gereden met een 'flikkerend'  (of misschien wel continu brandend) oliedruk lampje.. dat vinden de meeste motoren niet zo heel 'geinig'.

Iemand op Facebook had het over zijn ervaring met een olielekkage die werd veroorzaakt door de pakking van een sensor bij de krukas.
Inderdaad nog steeds 100 dingen die het zouden kunnen zijn.

Wat ik wel opvallend vond, was dat er bij dat bijvullen onderweg nog steeds niks of niet veel via de peilstok te peilen was.
De olie was wellicht nog onderweg naar het carter zullen we maak denken.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Piet

Citaat van: JeroenV70 op 15-01-2020 08:47:40

Wat ik wel opvallend vond, was dat er bij dat bijvullen onderweg nog steeds niks of niet veel via de peilstok te peilen was.
De olie was wellicht nog onderweg naar het carter zullen we maak denken.

Vanaf het branden van het olielampje tot het minimum van de peilstok zit al gauw een litertje olie.

JeroenV70

#44
Citaat van: konniekip op 14-01-2020 22:42:58
Hopelijk heb je iets wat te mooi is om waar te zijn. Reken er maar op dat die 795 n juiste prijs was en nokkenaskeering... jaja.

Gokje:
1. Krukaskeerring er helemaal uit
2. Lekke slang /leiding

De auto is vandaag nagekeken bij de dealer. De hoofdmonteur denkt ook dat de krukaskeering er helemaal uit ligt.
Ik heb de auto van onderen kunnen bekijken (auto op de brug) en heb veel van de gelekte olie terug kunnen vinden over de hele bodemplaat en op de achterbumper. Alles in de buurt van de distributieriem zit helemaal onder de olie. Die kant van de motor moet helemaal gedemonteerd worden en dan wordt alles wat verdacht is aan pakkingen, o-ringen en keerringen vervangen, wordt de oliepomp gecheckt en zal er ook weer een nieuwe distributieriem op gezet worden. Dat die 25.000 km geleden vervangen was maakt met deze hoeveelheid olie niet meer uit.

Wat er verder nog geconstateerd is:
- een klein beetje speling op één van de stuurkogels;
- de airco doet het niet, want er zit geen druk meer op het systeem. Is dus leeg. (op geen enkele rekening vanaf 2014 komt de airco voor);
- roestvorming langs de geultjes in het dak. Bubbels onder de lak.

Het lijkt dus aardig mee te vallen. Ik heb besloten de lekkage door de dealer te laten herstellen, zodat ik al vrij snel mijn zakelijke kilometers met deze youngtimer kan gaan maken. Ondertussen kan ik dus omzet maken om de reparatie te bekostigen. De overige probleempunten pak ik later wel aan als de auto zich een tijdje goed gedragen heeft  ;)

Een schoonmaakbeurtje van binnen en buiten is écht wel nodig trouwens, dus dat zal één van mijn eerste taken zijn als de auto gerepareerd is.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)