Een hele tijd geleden had ik al eens gekeken naar de afwatering bij coupé's met een schuifdak. Ik had het idee dat het bij mij goed werkte, maar had recent ook eens zo'n klokkend geluid toen ik met het dak open reed. Ook had ik op een voor mijn gevoel willekeurig moment ineens veel condens binnen op de voorruit.

Toch maar eens op onderzoek uit gegaan. Schuifdak open, water erin op links: dat kwam vrij snel onder de auto uit. Water erin op rechts: geen water onder de auto. Zelfs niet na een halve liter of meer. Toen begon het af en toe te druppelen. De afwatering vanaf de voorruit was open, maar daar komt het water vanaf het schuifdak niet. Dat verdwijnt via een gat dat een verdieping lager zit. Vlakbij het interieurfilter (weet ik nu).

Het is die ruimte onder die plaat waar het ruitenwissermechanisme onder zit. Dus de ruitenwissers en die plaat, moeten er even af om erbij te kunnen.
Als zich in dat gedeelte genoeg water kan verzamelen, kan het vanzelf over de rand gaan en via het interieurfilter naar binnen komen. Dat verklaart in ieder geval dan ook waarom de mat bij de passagier nat wordt.

De oorzaak van het probleem vinden kost in dit geval meer moeite dan het oplossen van het probleem.
Normaal gesproken moet het water verdwijnen via dat gat naast het interieurfilter. Daar zit een buis aan met een paar bochten. Die buis eindigt naast de buis waar het water van bovenop de paravan door wegloopt. Na wat doorprikken en masseren van die buis met de bochten, liep het water eenvoudig weg.

Dan is het vervolgens een kwestie van alles weer netjes schoonmaken en de paravan. de ruitenwissers en de veerpootbrug (die wat in de weg zat) monteren.

Weer zo'n gevalletje van een oddly satisfiying karweitje 😁
Het gaat nergens over, maar toch fijn dat ook dit weer in orde is.