Auteur Topic: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection  (gelezen 21038 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5527
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection
« Reactie #240 Gepost op: 21-06-2021 21:49:05 »
Jaaaahhhh, uitgelezen  ;D

Maar hoe is het olieverbruik nu? Daar begon het mee.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JeroenV70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 373
  • Geslacht: Man
  • Reaching for the stars
Re: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection
« Reactie #241 Gepost op: 21-06-2021 23:22:34 »
Jaaaahhhh, uitgelezen  ;D

Maar hoe is het olieverbruik nu? Daar begon het mee.

Het olieverbruik heb ik nog niet echt kunnen meten. Vanwege de Corona-maatregelen werk ik erg veel thuis. Volgens mij heb ik amper een tank leeg gereden sinds de auto terug is, maar ik ga het uiteraard wel in de gaten houden. De auto lijkt wel iets minder benzine te verbruiken dan voorheen. Het verbruik lag altijd al net iets onder de 8 liter per 100 km.
« Laatst bewerkt op: 21-06-2021 23:24:07 door JeroenV70 »
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

daanium

  • Volvo S60 Heico #39/100
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2292
  • Geslacht: Man
  • Geen fratsen. Dat scheelt.
    • Heico #39
Re: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection
« Reactie #242 Gepost op: 22-06-2021 07:28:42 »
Wat een avontuur!
Goed om te lezen dat alles nu weer naar behoren werkt.
Hopelijk mag je snel weer buitenshuis gaan werken zodat je mooie km's kunt gaan maken ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en Heico#39
[ S60 3.0 T6 MY2011 | Heico #39 | TFT Upgrade | IPD DP | IPD Swaybar ]

Zoepertje

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Je mag mij ook Koen noemen hoor....
Re: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection
« Reactie #243 Gepost op: 22-06-2021 13:22:22 »
Lange verhalen met veel plaatjes zijn leuk om te lezen  8)
Dat is een flinke reparatie geweest, maar mooi dat alles nu goed werkt. valt er nog een paar pk te winnen met een 13T?
8 liter per 100 km met een automaat vind ik ook bijzonder netjes! geniet ervan  :angel:

JeroenV70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 373
  • Geslacht: Man
  • Reaching for the stars
Re: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection
« Reactie #244 Gepost op: 22-06-2021 13:34:23 »
Lange verhalen met veel plaatjes zijn leuk om te lezen  8)
Dat is een flinke reparatie geweest, maar mooi dat alles nu goed werkt. valt er nog een paar pk te winnen met een 13T?
8 liter per 100 km met een automaat vind ik ook bijzonder netjes! geniet ervan  :angel:


Volgens Rica moet er zeker nog wel een paar pk te winnen zijn voor deze motor met standaard 193 pk.
https://rica.nl/producten/chiptuning/?make=37&model=306&variant=97

Ik verwacht overigens ook dat er meer mensen op dit forum dat kunnen of gedaan hebben.

Het verbruik valt mij nog steeds erg mee, maar is geen doel op zich natuurlijk. Op de snelweg draait de auto met de 5-traps automaat veel minder toeren dan onze V70 10v met handbak. Die moet er veel harder voor werken, dus dit is de betere cruiser.  ;D

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
  • 855R AUT Lpi
Re: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection
« Reactie #245 Gepost op: 22-06-2021 14:31:15 »
 :eusa_clap: :eusa_clap:

De grondige aanpak, daar houden we van!

en idd zeg 8l/100km, daar kan ik (zelfs met nieuwer type motor) alleen maar van dromen. Hoeveel toeren draait deze 5-bak bij 100km/u (of 120)

JeroenV70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 373
  • Geslacht: Man
  • Reaching for the stars
Re: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection
« Reactie #246 Gepost op: 22-06-2021 14:59:51 »
:eusa_clap: :eusa_clap:

De grondige aanpak, daar houden we van!

en idd zeg 8l/100km, daar kan ik (zelfs met nieuwer type motor) alleen maar van dromen. Hoeveel toeren draait deze 5-bak bij 100km/u (of 120)

Ik zal straks even een stukje rijden om die toerentallen te bepalen. Niet volgens de teller, maar met de snelheid volgens Waze, of een OBDII app, want de teller is wat optimistischer. :)

Waarschijnlijk wordt het verbruik ook gunstig beïnvloed door de motor zelf. Omdat die van mij zo'n late C70 coupé is, van modeljaar 2002 (geproduceerd 3e week juni 2002). Toen werden er namelijk al RN motoren in gehangen.

Daar heb ik eerder het volgende over gevonden:
RN motors-
Stands for "Refined N series"- apparently volvo calls whiteblocks the N series.
"All three five-cylinder engines were recently improved and are now referred to by Volvo as RN engines (Refined N series).
Lighter crankshaft and reduced running friction result in improved torque and quieter running. Advances in combustion technology result in lower fuel consumption and better throttle response.
Many of the reciprocating parts in the RN engine have been reduced in mass and size. For example, pistons, gudgeon pins and crankshaft counterweights are smaller and lighter thereby reducing reciprocating mass in the engine by about 25 percent or between 3.5kg and 4.5kg, depending on engine variant.
The RN engine uses a short skirted piston with the gudgeon pin located nearer to the ring pack to allow the use of a longer connecting rod. A longer connecting rod is beneficial for several reasons. A longer rod reduces piston-to-bore friction, improves combustion by holding the piston at TDC and BDC for longer duration allowing better ignition and better cylinder fill, and a longer connecting rod produces better torque by providing a better mechanical advantage."

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
  • 855R AUT Lpi
Re: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection
« Reactie #247 Gepost op: 22-06-2021 15:16:02 »
Top.

en ik heb er ook een RN blok inhangen, wel 2.4, grotere turbo, 4 traps opamaat en uiteraard geen sturing op de CVVT nokkenassen.

Heb jij wel al een CVVT op de in- én uitlaat as? (dat wordt nl. ook gebruikt bij cruise om wat extra brandstof te sparen).

JeroenV70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 373
  • Geslacht: Man
  • Reaching for the stars
Re: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection
« Reactie #248 Gepost op: 22-06-2021 15:24:02 »
Top.

en ik heb er ook een RN blok inhangen, wel 2.4, grotere turbo, 4 traps opamaat en uiteraard geen sturing op de CVVT nokkenassen.

Heb jij wel al een CVVT op de in- én uitlaat as? (dat wordt nl. ook gebruikt bij cruise om wat extra brandstof te sparen).

Die VVT solenoid zit er in ieder geval op, want die moest ik al eens schoonmaken.
Is die dan automatisch voor zowel de in- én uitlaat as, of moeten er dan twee solenoids op zitten?
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 373
  • Geslacht: Man
  • Reaching for the stars
Re: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection
« Reactie #249 Gepost op: 22-06-2021 17:18:36 »
Hoeveel toeren draait deze 5-bak bij 100km/u (of 120)

Op cruise control zie ik ongeveer de volgende toerentallen:
- bij 90 km/h --> 1905
- bij 100 km/h --> 2115 - 2135 (met 2 verschillende OBD2 apps gemeten, maar niet in dezelfde rijrichting)
- bij 120 km/h --> 2545 - 2555

De snelheid is daarbij gemeten mbv GPS door de app, de snelheidsmeter geeft meer aan.

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
  • 855R AUT Lpi
Re: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection
« Reactie #250 Gepost op: 26-06-2021 10:42:38 »
Ok, dat lijkt idd nog wel iets lager in de toeren te zijn dan mijn 4-traps AUT.

En idd een solenoide op de as geeft aan dat deze verstelbaar is. In- en uitlaat CVVT, dan ook 2 solenoides... Bij latere Me7 auto's laat men bij cruise wat overlap toe, zodat er bij inlaatslag ook wat uitlaatgassen terug meegezogen worden in de cilinder, wat voor een gunstiger verbruik zorgt...

DJ--NeO--

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 41
  • Geslacht: Man
    • IT voor Ons
Re: Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection
« Reactie #251 Gepost op: 16-07-2021 09:56:51 »
De auto lijkt wel iets minder benzine te verbruiken dan voorheen. Het verbruik lag altijd al net iets onder de 8 liter per 100 km.

Toen ik mijn (inmiddels gesloopte) V70 vorig jaar van een complete koprevisie bij Arthur in Gronsveld heb laten ondergaan, was ik zelf ook versteld over het verschil in brandstof verbruik bij mijn Bi-Fuel. Waar ik eerst gemiddeld 1 op 8 reed (gas) ging ik na de revisie naar een verbruik van ongeveer 1 op 10,5 (gas).

manmanman wat reed die wagen toen lekker!
My Car: Volvo XC70 D5 GT6 (07) | HU850 PA300 premium Audio | RTI | Privacy Shades | Four-C | ABL Bi-Xenon
Her Car: Volvo V40 1.8 16V AW55-50 (03) | Kenwood DNX7240BT | HP Audio With Subwoofer | Heated Seats | Driver Power Seat