Saved by the bell - de 2004 C70 Coupé Collection

Gestart door JeroenV70, 23-01-2020 20:48:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenV70

Citaat van: Died850 op 02-02-2020 21:37:57
Misschien heb je hier iets aan: https://youtu.be/j_MWPJPJgW8

Die video kan ik bijna dromen  ;D
Bij de V70 heb ik denk ik alle sloten er al een keer uit gehad, maar de C70 is wat dat betreft echt anders omdat daar de raamcassette enorm in de weg zit en ik dat deel niet los wil halen.

Uit dit bericht van Taranis blijkt opnieuw dat het moet kunnen.
https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,71893.msg1741550.html#msg1741550

Heeft iemand voor mij de beschrijving uit Vida waar naar verwezen wordt?
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

vasquez

Citaat van: JeroenV70 op 02-02-2020 20:42:47
De uitwisselbaarheid gaat op het niveau dat een slot voor het rechter voorportier van het ene model, moet passen op het rechter voorportier van een ander model uit de x70 serie. In mijn geval mag het slot voor de C70 dus komen uit een S70, V70 of XC70 (allemaal classic).

Ik ben aan het uitbouwen van het slot begonnen, maar het daar op het moment wel spijt van. Ik krijg het slot gewoon niet uit de deur en wil ook weer niet té veel los halen, want dan val ik direct van het ene probleem in het andere. Het schijnt te moeten kunnen, maar ik zie nu nog niet even hoe.

De rechterspiegel zit weer gelijmd en wel op de auto en werkt.

 

Ja, kan zeker, heb bij mijn oude C70 Coupe hetzelfde gedaan rechterslot uit een deur van een V70 gehaald (was nog eazypeazy...) en vervolgens gemonteerd in de deur van de C70.

Is een hoop gepriegel, de deur van een C70 is toch ff anders blijkt na verwijderen van het deurpaneel.

Uiteindelijk met veel draaien en proberen er toch in gekregen, het kan echt!


JeroenV70

Citaat van: vasquez op 03-02-2020 11:14:06
Ja, kan zeker, heb bij mijn oude C70 Coupe hetzelfde gedaan rechterslot uit een deur van een V70 gehaald (was nog eazypeazy...) en vervolgens gemonteerd in de deur van de C70.

Is een hoop gepriegel, de deur van een C70 is toch ff anders blijkt na verwijderen van het deurpaneel.

Uiteindelijk met veel draaien en proberen er toch in gekregen, het kan echt!


Inmiddels is het dan toch gelukt om het slot te vervangen.  :eusa_dance:
Achteraf is het altijd makkelijk, zeker als je weet waarom het in eerste, tweede en derde instantie niet wilde lukken.  :eusa_wall:
Waar het fout ging, is bij het niet verwijderen van de stelschoef onderaan de deur. Toen ik eenmaal begrepen had dat die er helemaal uit gehaald moest worden, was het snel bekeken.

Met veel dank aan Taranis. Ten eerste voor het bericht dat hij bijna twee jaar geleden hier geplaatst heeft, ten tweede voor zijn snelle reactie op mijn persoonlijk bericht, en ten derde voor het aanleveren van een pdf met daarin de informatie over het vervangen van een C70 slot volgens Vida. Top!  :eusa_clap:

Nu nog even uitzoeken hoe ik kan bepalen of die stelschroeg nu goed afgesteld staat en dan kan het deurpaneel er weer op.
Weer een punt van de lijst: De centrale vergrendeling werkt weer voor 100%.  :)

Dat het alarm het ook doet heb ik kunnen constateren toen ik even het vervangende slot aankoppelde voor een snelle test. Check!  ;D

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Vanmorgen voor het eerst weer de snelweg op sinds het vervangen van het slotmechaniek in de rechter deur. De stelschroef van de raamcassette staat duidelijk nog niet goed afgesteld, want er is nu véél meer windgeruis dan voorheen.

Vanavond maar eens een nieuwe poging wagen om dat beter af te stellen. Verder zijn er geen bevestigingspunten van de raamcassette los geweest, dus de aandacht kan volledig naar die ene stelschroef.

Heeft iemand nog tips voor me om die afstelling direct goed voor elkaar te krijgen?

Op Facebook kreeg ik de volgende tip: Piece of paper between the window and door frame ....keep sliding the paper. .and adjust. ...once it's tight. ..test drive and adjust if needed"

Maar ......... ik weet eerlijk gezegd niet waar op het "door frame" ik het papier dan tussendoor moet schuiven. Je zit namelijk al snel met je papier tussen het raam en een rubber strip.

Omdat de stelschroef onderin de deur zit en het raam nu aan de bovenkant waarschijnlijk te ver naar buiten staat, ga ik ervan uit, dat de stelschroef verder naar binnen moet om de bovenkant van het raam verder naar binnen te laten scharnieren. Klinkt dat logisch?
En anders wordt het trial en error totdat het goed is.  ;D
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Ben nog steeds benieuwd naar de juiste manier van het afstellen van de raamcassette, maar het kan zijn dat vanmorgen de rechter deur niet helemaal dicht was  :eusa_wall:

Tussen de middag met een paar collega's op pad geweest en sindsdien is het weer rustiger aan die kant.  :eusa_doh:

Wat me wel opviel is dat het windgeruis langs de linker A-stijl compleet verdwijnt als ik het schuif/kanteldak open zet in de kantelstand. Nee, het is geen suggestie  :laugh:
Het zou te maken kunnen hebben met drukverschillen of zo, maar een echte verklaring heb ik nog niet bedacht.

Staat er in Vida ook een beschrijving voor de afstelling van de raamcassette? Of is het een kwestie van blijven proberen en ervaring opdoen?  ??? ::)
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

daanium

Ik herken dat stukje met het dakraam van mijn eerste C70 die ook ellende had met het raam.
Helaas heb ik geen gouden tip voor je, en met dat papiertje had ik het zo begrepen:







Door een A4 vel tussen het raam en de rubber te plaatsen, kun je goed constateren of er genoeg 'druk' is van het raam naar de rubber. Zit je A4tje goed vast, dan zou het raam op die plaats goed afgesteld zijn. Trek je het A4tje er makkelijk tussenuit, dan krijg je daar windruis.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

JeroenV70

Citaat van: daanium op 06-02-2020 07:54:10
Ik herken dat stukje met het dakraam van mijn eerste C70 die ook ellende had met het raam.
Helaas heb ik geen gouden tip voor je, en met dat papiertje had ik het zo begrepen:







Door een A4 vel tussen het raam en de rubber te plaatsen, kun je goed constateren of er genoeg 'druk' is van het raam naar de rubber. Zit je A4tje goed vast, dan zou het raam op die plaats goed afgesteld zijn. Trek je het A4tje er makkelijk tussenuit, dan krijg je daar windruis.


Dankjewel Daan! Hier kan ik in ieder geval wat mee.  :eusa_dance:
Mezelf kennende ga ik daar veel tijd in steken  ;D
Ik wil altijd snappen hoe iets werkt, dus over een tijdje kan ik me dan als expert verhuren om de afstelling voor anderen te optimaliseren  ;)

Eerst maar de remschijven en remblokken aan de voorkant vervangen, voor het setje dat ik bij V70^2 had meegenomen. Dat zou ook een verbetering op moeten leveren die goed te merken is.

Andere punten die aan het lijstje zijn toegevoegd:
- de 12V aansluiting voor de sigarettenaansteker voorin werkt niet. De telefoon kan ik nu opladen via de 12V aansluiting achterop de middenconsole;
- de verlichting bij de hendel voor de automaat werkt niet. Een beetje irritant 's avonds;
- bij vier van de zeven schakelaars achter het stuur werkt de verlichting niet, dus daar mogen nieuwe lampjes in.

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Ries van de Zilverschuit

Bij mij was indertijd de plus in de sigarettenaansteker gecorrodeerd. Even opschuren en hij deed het weer. Misschien bij jou ook? Over die lampjes vind je genoeg hier op het forum. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Antracs

Citaat van: JeroenV70 op 05-02-2020 21:33:19
Ben nog steeds benieuwd naar de juiste manier van het afstellen van de raamcassette


Daar heb ik ook lang over nagedacht en gezocht en bij mij is het gelukt, maar verwacht niet dat het ineens stil is als je hard rijdt, daar is het ontwerp niet naar.

Mijn methode was
Eerst deur hoogte en angulatie zodat spleten met zijpanelen kloppen
Dan zijspiegel afstellen
Dan raamcasette maximale hoogte en diepte afstellen, samen met de rotatie in het zijvlak. Dat is de lastigste puzzel door die katrolletjes.
Dan de raamcasette meer of minder kantelen zodat ie licht tegen de b stijl duwt en aan de voorkant niet teveel naar binnen gaat waardoor ie onder het rubber uitkomt.
Hij moet boven je rubber licht induwen.
Bij mij was de oorzaak van het ruisen met name de aansluiting net boven de spiegel.

Lastige klus kost veel tijd maar heel bevredigend als het lukt. Ik heb een tijd zonder binnenpaneel gereden en dan steeds beetje afstellen.
Garages vragen er heel veel geld voor en kunnen het ook niet zo goed.

Succes!
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

JeroenV70

Citaat van: Antracs op 06-02-2020 13:32:30
Daar heb ik ook lang over nagedacht en gezocht en bij mij is het gelukt, maar verwacht niet dat het ineens stil is als je hard rijdt, daar is het ontwerp niet naar.

Mijn methode was
Eerst deur hoogte en angulatie zodat spleten met zijpanelen kloppen
Dan zijspiegel afstellen
Dan raamcasette maximale hoogte en diepte afstellen, samen met de rotatie in het zijvlak. Dat is de lastigste puzzel door die katrolletjes.
Dan de raamcasette meer of minder kantelen zodat ie licht tegen de b stijl duwt en aan de voorkant niet teveel naar binnen gaat waardoor ie onder het rubber uitkomt.
Hij moet boven je rubber licht induwen.
Bij mij was de oorzaak van het ruisen met name de aansluiting net boven de spiegel.

Lastige klus kost veel tijd maar heel bevredigend als het lukt. Ik heb een tijd zonder binnenpaneel gereden en dan steeds beetje afstellen.
Garages vragen er heel veel geld voor en kunnen het ook niet zo goed.

Succes!

Dankjewel voor je tips.
Ik vraag me al direct af wat er aan de zijspiegels af te stellen is. Volgens mij wordt daar inderdaad een deel van de ruis langs de A-stijl aan de linkerkant veroorzaakt.



JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

#55
De afgelopen dagen heb ik meer aan de auto gedacht, dan er daadwerkelijk aan gewerkt of mee gereden.
Er zijn meer dan genoeg dingen om aan te werken, dat is het probleem niet, of eigenlijk juist wel.  :eusa_think:

Ik merk dat ik nog steeds wat moeite heb met de automaat. Af en toe vind ik het gewoon echt minder fijn rijden dan een handbak, en op andere momenten kan ik best genieten van het gemak en de rust die het ook wel brengt. Als je vanwege snelheidslimiten aan het cruisen bent is er natuurlijk ook geen vuiltje aan de lucht.

Vandaag nog even contact gehad met V70R^2 over het opnieuw verversen van de olie in de automatische versnellingsbak. Daar is in juli 2019 nog 3,5 liter ververst. Slechts 18.000 km geleden. Maar als je naar de totale hoeveelheid olie in die bak kijkt, dan is 3,5 liter maar een klein deel en kan opnieuw 3,5 liter verversen geen kwaad.

Aan de raamafstelling om het windgeruis te verminderen heb ik ook nog niets kunnen doen. Ik heb eigenlijk alleen wat lampjes in de schakelaars vervangen. Niet zo veel voortgang dus.

Soms vraag ik me ook af, of ik niet beter wat langer had kunnen wachten op een nette, handgeschakelde T5 in Nautic Blue Pearl met (relatief) weinig kilometers, een schuifdak en een fraai interieur.  :eusa_wall:
Mocht er daar binnenkort één van voorbij komen, dan wordt het lastig voor me.  ::)

Vooralsnog concentreer ik me dus maar op het verbeteren van deze auto. Mocht ik hem willen verkopen of inruilen, dan wil ik toch weten dat ik hem goed verzorgd achter kan laten. Anderzijds kan het best zo zijn dat ik na de wittebroodsweken niet anders meer wil dan deze. Het heeft ook wel voordelen dat de kilometerstand al zo hoog is dat een ton erbij niks meer uitmaakt voor de waarde van de auto. Vanwege de lage aanschafprijs zal ik ook geen lagere bijtelling kunnen krijgen voor een youngtimer dan bij deze.

Misschien wil ik wel te veel in te weinig tijd en lijkt het gras altijd groener bij de buren.  :eusa_think:
Gewoon maar punt voor punt aanpakken totdat alles weer werkt zoals het hoort. Als het gevoel dan zegt dat het toch een blijvertje is, dan wellicht nog wat uiterlijke verfraaiing met andere verlichtingsunits en wellicht de originele Propos-c of Canisto velgen. We zien het wel.

Ik las dat er op 1 juni, dat is de 2e pinksterdag, een VolvoDrive Treffen georganiseerd wordt op het terrein van Aquabest in Best, en dat alle 2-deurs Volvo's daarbij in de spotlight staan. Daar heb ik dan bijvoorbeeld weer heel veel zin in. Het lijkt me goed om als doel stellen dat hij er dan klaar voor moet zijn.

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

discovery


JeroenV70

#58
Citaat van: NinaPaul op 11-02-2020 10:01:34
Vervang tabel
https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,80056.msg1662677.html#msg1662677

Ik spoel ik de automaat liever, het is niet veel meer werk.

Ik neem aan dat het voor een 5-traps ongeveer hetzelfde werkt.
Begrijp ik het goed dat je voorstelt om 2 x achter elkaar olie af te tappen en bij te vullen, met 70 seconden de motor laten draaien tussen het opnieuw vullen en de tweede keer aftappen?


Citaat van: discovery op 11-02-2020 10:49:52
Mogelijk dat dit ook nog verbetering aan je automaat kan geven: https://www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/30751262-9499406/RD30751262


In ieder geval de moeite waard om te proberen.  Deze videos heb ik ook nog bekeken en in de tweede video wordt aangegeven dat het asje van de zuiger wel eens de boosdoener kan zijn als die niet meer soepel in en uit het asgat kan bewegen. In dat geval zou de zuiger met het asje vervangen moeten worden, of op zijn minst weer zo glad als nieuw gemaakt moeten worden.

Volvo Aisin AW55 transmission 2nd-3rd gear harsh/delayed upshifting (B4 servo piston removal) https://www.youtube.com/watch?v=4BUJ2aEsecg
B4 servo piston clean-up Volvo on all Aisin AW55 transmissions https://www.youtube.com/watch?v=9mmSJKFBrd4

Op dit moment heb ik het idee dat je die B4 servo fix kunt doen met de olie nog in de bak, maar 100% zeker ben ik er niet van.
Het lijkt ook handig om eerst een het nummer op de cap te controleren. Zou 1DK moeten zijn. Als het een 2DK of 3DK is, heb je al het nieuwe ontwerp, maar dat kan dus alsnog het probleem veroorzaakt worden door een stroef asje aan de zuiger.


JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Vanmorgen op weg naar het werk eens goed gelet op het gedrag van de automaat. Volgens mij is het vooral de overgang tussen de 2e en 3e versnelling die af en toe wat schokkeriger is dan de rest. Vooral als ik met gas los de auto uit laat rollen, kan het terugschakelen naar een lagere versnelling leiden tot een onprettig schakelmoment. Als de bak redelijk belast wordt, lijkt het probleem zich minder voor te doen. Het zou dus inderdaad een soort slip-stick effect kunnen zijn, dat zich eerder voordoet bij lagere werkdrukken. Dan blijft er iets hangen totdat het ineens los komt.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)