Automaat schiet in de vrij

Gestart door HilcoL, 10-02-2020 16:08:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HilcoL

Hallo iedereen, ik zit met een probleem van mijn automatische transmissie.

Het gaat om een Volvo 850 uit 1993. 2.5 170 PK 5 cilinder met automaatbak.

Er heeft hiervoor een ander bak onder gezeten maar deze bonkte erg bij het verwisselen van versnelling, olie kwam tevens zwart uit de bak.
Daarvoor in de plaats een ruilbak gekocht met bijbehorende computer.

Toen deze bak nog niet gemonteerd was heb ik preventief de twee schakelsolenoids en de lock up solenoid vervangen door nieuwe exemplaren. Olie is niet zwart en ruikt niet verbrand op dit moment.

Het probleem:
Na montage van de nieuwe bak reed deze prima, olie is niet helderrood maar ook niet donkerzwart. Foutmeldingen had ik al eens uitgelezen en er kwam geen opvallende code naar voren en de pijl in het dashboard knippert ook niet (lampje werkt bij inschakelen 3/L stand). Hebben met deze Volvo een van de bekende autoritten door Europa gedaan en ik kan je zeggen dat er niet bezuinigd is op het onderhoud van deze auto.
Draagarmen, PCV potje en slangen vervangen, keerringen, waterpomp, distririem, uitlaat, banden, interieurplafond, airco condensor + slangen, interieurradiator, schokbrekers, en de reguliere beurten uiteraard om maar iets te noemen, vast nog heel veel vergeten.

Hele rit zonder problemen gereden (+- 5000 km) door heel het Oostblok en over de Stelvio via Zwiterland weer naar huis. Auto en automaat gaven geen krimp.

Daar de auto nog verzekerd was (en voorzien van airco) heb ik de rest van de zomer hierin doorgereden, tot op een zeker moment de ellende met de versnellingsbak begon.
Als je wegrijdt is er niks aan de hand totdat de versnellingsbak zichzelf in de 3e versnelling zet. Op dat moment lijkt het net alsof de auto in de vrij (neutraal) schiet. Gas geven laat alleen de RPM's omhoog gaan maar niet de snelheid van de auto. Als je dit een beetje volhoudt dan wil hij nog wel eens in de versnelling schieten en verder rijden, net alsof hij even druk moet opbouwen. Maar daarna schiet hij meestal weer in de vrij.

Wat heb ik tot nu toe gedaan/gemeten:
Weerstand solenoids doorgemeten, allemaal binnen specificatie.
Kabel signaal doorgemeten van computer naar stekker van de bak.
Teststand geactiveerd van de bak, maar geen idee of je dan kan zien indien er iets niet functioneert?
Alles volgens omschrijving dit topic: https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,79335.msg1661832.html#msg1661832

Ik had ook nog een ander topic gevonden waarbij de motor niet draait en je de solenoids kan laten klikken, de twee schakelsolenoids hoorde ik klikken, maar de lock up niet.. Deze zou 1x moeten klikken in die test stand dacht ik maar ik hoor hem niet.
Ik krijg daarbij wel het vermoeden dat de lockup solenoid niet met 12v + wordt aangestuurd, toen ik 12v + op de oude solenoids zette hoorde ik de schakelsolenoids klikken, de lock up deed echter niks.

Ik heb de olie ook al eens af laten lopen een paar keer en weer gevuld tot specificatie.

Ik heb zelf het vermoeden dat het in de koppelomvormer zit, of dat er wellicht vuil in de bak heeft gezeten (toen deze op de plank lag) wat nu door de bak heen zweeft. Wat zijn jullie ideeën, opties, adviezen?

volvobug

PNP switch al eens vervangen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

konniekip

#2
Ook zonder lock up hoort je auto flink te kunnen versnellen. Je kan dan wat slip hebben maar hij hoort gewoon te gaan.
Wegvallen van aandrijving wijst mi op n oliedruk probleem. Eigen lijk heb je geen versnelling meer als ik het goed begrijp?
Heb al vaak gebruikte bakken geïnstalleerd en vuil mag dit niet veroorzaken. Vuil zijn ze allemaal, je moet gewoon aantal keer spoelen. Hoor je de toeren echt fors oplopen , dwz doet hij helemaal niets meer of heb je wat meer slip?

HilcoL

De PNP switch nog niet vervangen.. achteruitrijlichten branden wel.. dacht dat dat een van de manieren was om hem te testen?


Het is niet dat hij slipt, de aandrijving valt gewoon in z'n geheel weg.
Ik denk zelf ook dat het een oliedruk probleem is omdat wanneer je veel gas geeft bij het wegvallen hij hem soms weer oppakt met wat slip.

Heb hem nog niet geflushed.

RoelNL

Nog genoeg olie in de bak?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

HilcoL

Volgens specificatie (zoals ik begreep) gaat er totaal 7,6 liter olie op. Wanneer je de olie laat aflopen via de aftapplug gaat er 3,3 liter olie uit. Dit heb ik toen ook bijgevuld.
Ik wilde binnenkort nog wel weer een oliewissel doen... misschien iets extra er bij op om te kijken of het verschil maakt?

Heb ook wel eens een additief toegevoegd, toen leek (of toeval?) het even verholpen maar later kwamen de klachten terug.

NinaPaul

Ik zet in op een gescheurd kleppenblok.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

HilcoL

Dan zou ik helemaal niet meer kunnen rijden lijkt mij toch?

Versnelling   S1   S2
1                   OFF   ON
2                   ON   ON
3                   ON   OFF
4                   OFF   OFF

Als er een scheur in het kleppenblok zit bij S1 of S2 dan zou de 2e versnelling het niet meer mogen doen lijkt mij want dan staan beide solenoids dicht toch? En de 2e is juist de versnelling die het wel doet. Hij activeert de 3e versnelling, heeft nog een beetje tractie en ineens is de aandrijving dan helemaal weg. Net alsof je gas geeft in een handbak in de 3e versnelling en ineens de koppeling intrapt terwijl je gas blijft houden.

konniekip

#8
Je kunt er lang over gaan praktiseren wat dit is. Goed is het niet en oplossen kun je het denk ik zo ook niet. Je hebt al gedaan wat ik ook zou doen. Volgens mij kun je het beste voor 150 euro bakkie scoren op de sloop. Handschoentjes aan en 1,5 dag gaan sleutelen. 

volvobug

Citaat van: HilcoL op 11-02-2020 00:33:14
De PNP switch nog niet vervangen.. achteruitrijlichten branden wel.. dacht dat dat een van de manieren was om hem te testen?
......

Weet ik niet of dat afdoende is. Heb ook niet zoveel ervaring met automaten maar kan me voorstellen dat een brakke PNP switch (vastzittende, scheefzittende, gebroken of versleten contacten) de TCM ten onrechte doen denken dat hij in standje 3 of neutraal staat.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

konniekip

Citaat van: volvobug op 11-02-2020 15:35:48
Weet ik niet of dat afdoende is. Heb ook niet zoveel ervaring met automaten maar kan me voorstellen dat een brakke PNP switch (vastzittende, scheefzittende, gebroken of versleten contacten) de TCM ten onrechte doen denken dat hij in standje 3 of neutraal staat.
Met pnp heb je geen wegvallende aandrijving. Er is een mechanische verstelling in de bak als je de pook verschuift. Wel kun je natuurlijk electrische storingen krijgen maar dit is iets anders.

HilcoL

Ik denk dat ik maar weer eens op pad moet voor een andere bak..

Mocht iemand toch nog iets te binnen schieten dan hoor ik het graag!

volvobug

Citaat van: konniekip op 11-02-2020 16:27:44
Met pnp heb je geen wegvallende aandrijving. Er is een mechanische verstelling in de bak als je de pook verschuift. Wel kun je natuurlijk electrische storingen krijgen maar dit is iets anders.

Ah ok.

Meen ook nog wel eens op dit forum gelezen hebben dat iemand een afgebroken as tussen pnp switch en bak had.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

HilcoL

Ik heb volgend nog wel een pnp liggen, is het proberen dan wel waard lijkt mij.

Died850

Ik heb ooit eens mijn pnp los gehad met de kabel van de pook en nooit helemaal lekker terug gemonteerd. Pook ging ook niet lekker in z'n standen. Paar jaar later had ik vaak last van dat de bak in storing schoot en soms ook dat aandrijving weg viel op willekeurige momenten. Kon bij wegrijden zijn of op de snelweg. De pook beter in D zetten verhielp elke keer het probleem. Vervolgens de pnp switch schoongemaakt en goed afgesteld. Pook gaat weer netjes in zijn standen en geen problemen meer. Bij mij werkte de achteruitrijlichten als normaal ook voor het afstellen.

Dus misschien wel even de moeite waard om de afstelling ervan te bekijken