Auteur Topic: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug  (gelezen 115467 keer)

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1050 Gepost op: 25-07-2020 08:10:17 »
Is 9 van de 10 keer de spanningsregelaar die achterop zit, je zou kunnen proberen die te vervangen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #1051 Gepost op: 25-11-2020 23:22:49 »
Goedenavond allemaal, tijd om hier weer eens een update te doen  :eusa_shifty:.

Het goede nieuws is dat de R probleemloos zijn kilometers maakt, maar dat zijn er door het vele thuiswerken wel aanzienlijk minder de afgelopen maanden. Ook de vakantietripjes beperkten zich tot NL, en naar de Ardennen zijn we met de 10V geweest.

De 10V gaat ook gewoon door, geniet wel van haar pensioen met 670K km in het zicht, door het wat rustiger aan te doen. En ook daar niets schokkends en alleen de gebruikelijke ongemakken.

Mijn voorlaatste post ging over de dynamo die op was. Wel, die heb ik hetzelfde weekend nog vervangen door een revisie exemplaar. en de week daarna ook nog de accukabels vervangen door een setje dat lunadust op verzoek gefabriceerd heeft. Resultaat: weer volop laadspanning op de polen en een startmotor die weer fanatiek de 10kleppert aanslingert.

Vrouwlief gebruikt de 10V nu vooral maar die merkt (aankomende) problemen niet zo snel op. Zo stapte ik een paar weken geleden weer eens in en merkte meteen nadat de ventilatie aanging op, dat ik koelvloeistof rook. Meest verdacht: de kachelradiateur of de o-ringen van de aansluiting. Die radiateur heb ik al eens vervangen door een Hella/Behr en dat zal > 250K km en meer dan 7 jaar geleden zijn. Dus op onderzoek uit:

Hier zou je nog kunnen vermoeden dat het de aansluitingen zijn, maar voor verder onderzoek eerst maar eens de koelvloeistof aftappen via de welbekende praktische aanpak:

En dan blijkt wel degelijk de radiateur zelf op ontploffen te staan:

Lek aan de bovenkant, waarbij de vloeistof er alleen onder druk uitgeperst wordt, vervolgens via de warme lamellen naar beneden loopt. Daarbij grotendeels al verdampt waardoor de zichtbare lekkage aan de onderkant van het kachelhuis meevalt.

Overigens, ik monteer nooit meer Hella/Behr ook al is het OEM. Nadeel van de constructie is dat het kunststof deel onder en boven op de alu kern is geperst, en er daarom ook weer van los kan komen. Heb dit nu al een paar keer gezien.
Zelf monteer ik nu Nissens, en deze foto verduidelijkt waarom:

Dat behoeft geen verdere toelichting vermoed ik. En deze radiateur koop je via Carondo.com voor 28 euro.

« Laatst bewerkt op: 25-11-2020 23:24:51 door volvobug »
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • I've got propane running around my brain!
« Reactie #1052 Gepost op: 26-11-2020 00:10:33 »
28 euro nettiesss!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

• Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Volvo foto album
« Reactie #1053 Gepost op: 26-11-2020 09:23:06 »
28 euro nettiesss!

Dacht ik ook, heb er maar gelijk een extra op de plank gelegd  :D

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #1054 Gepost op: 26-11-2020 10:07:30 »
'k Heb ooit ook een nieuwe Hella/Behr ingebouwd (met weggeslepen Volvo-logo),  ook na een paar jaar al weer lek. Ook vervangen door een Nissens en die houdt zich goed tot dit moment.

Grappig, ik denk dat mijn ega ook pas merkt dat er iets mis is met de auto als hij helemaal stil valt. Niet eerder. Hoewel, vorig jaar ging het olielampje aan en toen heeft ze dat auto direct op de vluchtstrook gezet en zo mijn blokkie gered. Vond ik super.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #1055 Gepost op: 26-11-2020 10:19:54 »
... zoek ff terug in mijn eigen blog (https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.msg1734640.html#msg1734640)
lap ik heb ook zo een Hella geplaatst (oude namaak was nog niet lek maar dacht, ik zet er een beter in, niet dus... zucht...)

Qua radiator (the big one) heb ik dan wel weer een Nissens geplaatst maar deze schijnen ook niet 'zo' goed te zijn (ik heb ook nog steeds last van beetje koelwaterverlies, minimaal... maar toch) Pfff, kwailiteit van onderdelen wordt toch een stuk minder heb ik het idee

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
« Reactie #1056 Gepost op: 26-11-2020 19:48:22 »
Weer mooie verslagen!
Ja Hella ben ik ook niet weg van. Mooi verhaal van je versnellingsbak ook al is dat wat terug. Die vingers waren nog opmerkelijk goed.

volvobug

• Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Volvo foto album
« Reactie #1057 Gepost op: 26-11-2020 23:07:02 »
Weer mooie verslagen!
Ja Hella ben ik ook niet weg van. Mooi verhaal van je versnellingsbak ook al is dat wat terug. Die vingers waren nog opmerkelijk goed.

Dank je. Ja, was een best karwei met die koppeling maar de moeite waard. Die vingers viel me wel mee inderdaad, maar die slijtage aan het druklager had ik zo niet verwacht.

....
lap ik heb ook zo een Hella geplaatst (oude namaak was nog niet lek maar dacht, ik zet er een beter in, niet dus... zucht...)

Qua radiator (the big one) heb ik dan wel weer een Nissens geplaatst maar deze schijnen ook niet 'zo' goed te zijn (ik heb ook nog steeds last van beetje koelwaterverlies, minimaal... maar toch) Pfff, kwailiteit van onderdelen wordt toch een stuk minder heb ik het idee

Die Hella is niet per definitie slecht, in mijn geval zal de gemiddelde levensduur zo'n 10-12 jaar geweest zijn, maar bij Ries van de Zilverschuit ligt dat zo te lezen weer anders. Maar ik heb meer vertrouwen nu in de constructie van de Nissens.

Voor "the big one" heb ik altijd al Nissens gemonteerd en nog geen problemen mee gehad.

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #1058 Gepost op: 27-11-2020 12:14:59 »
Ik kies ook al jaren Nissens op radiateur- en aircogebied. Prima spullen die goed passen, prettig te monteren zijn en lang meegaan tegen redelijke prijzen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

volvobug

• Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Volvo foto album
« Reactie #1059 Gepost op: 09-12-2020 10:18:25 »
Dacht ik ook, heb er maar gelijk een extra op de plank gelegd  :D

En omdat ik toch nog een radiateur had liggen, deze gisteravond in de R gemonteerd. Ik moest de laatste maanden een paar maal kleine beetjes koelvloeistof bijvullen en had al het vermoeden dat het de kachelradiateur zou zijn. En dat klopte:

Een Hella/Behr met een datumsticker uit begin 2011, dus een goede 9 jaar oud. Waarbij deze keer de lekkage hoofdzakelijk via de aansluitingen kwam. De radiateur zelf begon op de onderste helft iets los te komen maar lekte daar nog niet zichtbaar.

Zelfde klusje als de vorige keer bij de 10V, maar nu met wat extra werk omdat je eerst de Dolby processor moet verwijderen. Die zit tussen het kachelhuis en de achterkant middenconsole gemonteerd. Uiteraard zit er nu weer een Nissens in met verse O-ringen. Probleem opgelost!
« Laatst bewerkt op: 09-12-2020 10:20:59 door volvobug »

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #1060 Gepost op: 09-12-2020 11:08:32 »
Je zou er nu toch echt een poos vanaf moeten zijn, zou je zeggen. Klus op zich vind ik goed te doen. Alleen dat geklier met de kvs vind ik altijd zo irritant.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

• Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Volvo foto album
« Reactie #1061 Gepost op: 11-04-2021 22:04:07 »
En vier maanden verder is er weinig bijzonders te melden, periodiek en preventief onderhoud betaalt zich uit in betrouwbare 'daily drivers'  :angel:

Neemt niet weg dat er altijd wel slijtagedelen te vervangen zijn, zo heeft de Saffron voor een setje nieuwe remschijven en remblokken gekregen en heb ik meteen de binnenste ashoes linksvoor vervangen. Foto's van nieuwe remschijven zijn er al genoeg geplaatst hier op het forum, dus dat doe ik niet meer  :P

En was dat alles?

Nee eigenlijk niet, de R weigert te reageren op de afstandsbediening en ook de binnenverlichting gaat alleen uit als ik de bestuurdersdeur hard dichttrek. Gisteren een ander slot geplaatst, verlichting gaat nu wel meteen uit maar afstandsbediening reageert nog niet. Deurslot rechtsvoor is nog verdacht, die zal ik eerst nog eens vervangen.

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #1062 Gepost op: 11-04-2021 22:48:06 »
Ga ook maar gelijk achter kijken. Met mijn V70 dacht ik ook klaar te zijn met andere vergrendelingen voor, maar na 3 dagen probleemloos gewerkt te hebben weigerde de ab weer.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)